Produksjonsdesign- og fotostudentene på kull 13 har i flere uker deltatt i en studio og fargeworkshop der fokuset har vært på endringer forårsaket av en naturkatastrofe. Studentene fikk i oppdrag å bygge interiør og eksteriør til et hus i New Orleans og vise hvordan vann og naturkrefter transformerte bygningene etter orkanen Katarinas herjinger.
Workshopen ledes av Siri Langdalen, fagansvarlig for produksjonsdesign, og Kjell Vassdal, fagansvarlig for foto. Kjell og Siri har samarbeidet om tilsvarende opplegg for kull tidligere. Andre kull har arbeidet med forskjellige tematikker, blant annet "Før og etter bombingen av Mosul" og "Tsjernobyl-ulykken i flere stadier".
I årets workshop bygget produksjonsdesign-studentene miljøet som skulle gå gjennom en dramatisk forvandling studio 2 på Lillehammer. I studio 1 jobbet fotostudentene med å teste ut lys og utkikk/backdrops.
-Det å arbeide i studio er utfordrende og viktig for foto og PD å lære, sier Kjell Vassdal. Der får man ingenting gratis som på location. Man må bygge opp alt og få det til å se realistisk ut. I studio kan man skape en hvilken som helst verden å filme i, både til fantasi og realisme.
Virtuell produksjon
For første gang har studioworkshopen tatt i bruk virtuell produksjon som fotograf Kjell Vassdal har jobbet med sammen med Troels Linde i forskningsprosjektet VIPROS.
- Når man bygger en dekorasjon i studio har den som regel vinduer. Derfor vil det som skal sees utenfor vinduene være viktig for helhetsopplevelsen, forklarer Kjell Vassdal. Det finnes mange teknikker for å skape utkikk gjennom vinduer. Denne gangen har vi valgt å bruke en ganske ny teknikk med en virtuell verden som studenter fra CADA i København har vært med å skape. Dette er en teknisk komplisert teknikk som nå Filmskolen har skaffet seg mye kunnskap og erfaring om, avslutter fotografen.
Forskningsprosjektet VIPROS ledet av Troels Linde var derfor en viktig del av årets workshop. Studenter fra VIPROS-partner CADA (Copenhagen Academy of Dramatic Arts) designet de virtuelle eksteriørene fra New Orleans. Studentene fra København jobbet online i samarbeid med foto og produksjonsdesign-studentene på Lillehammer før de tok turen til Norge for å delta i studio på øvelsens siste del.
Sondre Haug, daglig leder i spillstudioet Sleepy Turtles, ble hentet inn for å hjelpe med virtual production-delen av workshopen. Han har tidligere samarbeidet på VIPROS-prosjektet og forklarer teknikken de bruker:
- Vi bruker et program som heter steam VR sammen med utstyr som heter HTC Vive. Med Vive-utstyret vårt har vi en posisjonstracker som vi måler hvor er, og vi setter trackeren på kamera. Informasjonen fra trackeren henter vi inn til det PC oppsett vi har satt opp hvor studenter fra CADA har gjenskapt scenen virtuelt. Den virtuelle scenen vil så dukke opp i real time på green eller blue screen i studio mens de filmer. Da får vi to kamera-feeds; rå-feeden som studentene tar opp i og så får jeg inn min ferdige composited feed med bakgrunn og film lagt sammen. Jeg har jobbet på et lignende oppsett med VIPROS i fjor, men vanligvis jobber jeg ikke med ekte kulisser, så dette er spennende.
Et stort fagapparat bak workshopen
Det er mange som har bidratt for å få til denne workshopen. Manusforfatter og Ph.d. stipendiat ved filmskolen, Cecilie Levy, startet opp workshopen sammen med Siri Langdalen. De satte studentene gruppevis (en foto- en PD-student) i gang med visuelle manus og konseptutvikling for å planlegge korte visuelle forløp i studio i dialog med CADA-studentene.
Studentene har også bragt ulike karakterer inn i små handlinger i dekorasjonen. Både barn, noen fra teknisk avdeling og medstudenter har agert menneskeskjebner i New Orleans.
Førsteamanuensis i produksjonsdesign Astrid Astrup arbeidet også med samarbeidet og dialogen mellom produksjonsdesignstudentene fra filmskolen og Digital Artists studentene fra CADA rundt 3D modellene av kulissen. Hun møtte CADA-studentene for å gi innblikk i produksjonsdesignernes arbeidsprosess.
Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge selve dekorasjonen i studio sammen med Joe Voigt.
Malerne Matthew McLemore og Claude Wittwen underviste i ulike malings- og patineringsteknikker. Claude understreker at dekorasjonen som ble skapt i studio skal fortelle en historie om aldring og forfall gjennom råte og vannskadede overflater. Rekvisitter som er i fokus i dekorasjonen før orkanen, er ødelagt og gått i oppløsning etter orkanen. Slik forteller også rekvisittene en visuell fortelling:
- Everything with patina has a story. The reason why things look dirty is because of time and of nature. I teach the students three or four techniques they can use with any kind of aging and the rest is up to them. They have to look at the whole set as a kind of two-dimensional painting. They have to have the confidence to take it to that level because they will be hiring set painters like me. They have to see the set as a bigger picture and not just focus on techniques.
Filmfotograf Uffe Mulvad (tidligere fotostudent fra kull 11) har hatt ansvaret for opplæring i lyssetting både under rigging og under opptak i studio.
Ludvig Friberg var til stor hjelp i researchen av hvordan vi skulle løse tekniske udfordringer på VFX siden.
En av Europas beste colorister – Dirk Meier - underviser både foto- og produksjonsdesign-studentene i fargekorrigering i forbindelse med materialet som er filmet i studio. Filmskolen arrangerer nå denne workshopen for 6. gang og den har blitt en av de viktigste workshopene for foto og produksjonsdesign. Dirk Meier var med å starte den opp og har vært med hele tiden siden.
Dirk er utdannet filmfotograf, men interessen for grading og etterarbeid gjorde at han valgte å jobbe som colorist. Han har i flere år vært med å drive en skole for colorister i Berlin. Han har undervist på flere filmskoler i Tyskland og holdt mange workshoper. Han var første gang på filmskolen i 2007 hvor han var med på en stor workshop med både digitale og analoge kameraformater. Etter denne workshopen kom ideen å arrangere en workshop som skulle handle om flere ting, forteller Kjell Vassdal:
- Viktigst var å lære foto og PD sentrale teknikker i å jobbe i studio og bygge dekorasjoner. I tillegg er det viktig å forstå hvordan man ivaretar ideer om lys og farger fra idestadiet til grading og ferdig film. I workflowen fra man velger farger på veggene, lyssetter og filmer til man sitter i en grading suite kan det skje mange ting som man ønsker å ha kontroll over.
Siri Langdalen er imponert over hva studentene har fått til på de 12 ukene workshopen har strakt seg over:
-Det er mye kunnskap og mange ferdigheter som skal oppnås på disse ukene, og studentene har nedlagt et imponerende og tidkrevende arbeid i studio. Dette kommer hele kullet til gode når studentene skal samarbeide om å skape visuelt interessante produksjoner i studio senere i studieløpet.