I virtuell produksjon tas spillteknologi i bruk for å la filmskapere kombinere live action filmopptak med computer-genererte bilder (CGI) i sanntid. Hvordan påvirker dette team og arbeidsflyt? Er det fremdeles film vi lager, eller er det spill, - eller kanskje noe midt i mellom? Hva må filmskapere gjøre for å kunne dra nytte av teknologien?
Prosjektet undersøker hvilke muligheter og utfordringer virtuell produksjon innebærer for filmskapere og for filmutdanningen. Vi ser på hvordan utviklings- og fremstillingsprosessen påvirkes når virtuell produksjon tas i bruk og hvilke nye ferdigheter, treningsaktiviteter og tverrfaglighet som trengs for kunne utnytte potensialet til teknologien.
Finansiering
Prosjektet er finansiert gjennom Erasmus+ KA2 programmet.
Samarbeid
Prosjektet har fire hovedsamarbeidspartnere:
- Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet
- Truemax - Copenhagen Academy of Games, Animation and Visual Effects
- Abertay University (Scotland)
- Academy of Dramatic Art, University of Zagreb
Øvrige samarbeidspartnere:
- British Film Institute
- Epic
- mo-sys
- Nordisk Film
- NRK
- SONY professional services
Deltakere
- Prosjektleder: Troels Linde (professor og ansvarlig for eksternt finansierte prosjekter ved Den norske filmskolen)
- Kjell Vassdal (Hovedlærer i foto og prosjektleder for CEFIMA)
- Sindre Sæbø (AV-ingeniør)
- Siri Langdalen (Hovedlærer produksjonsdesign)
Varighet:
01.09.2020 - 31.08.2023