Utfordringer og muligheter med Virtuell Produksjon -
Erfaringer fra VIPROS prosjektet
Møt Troels Linde, prosjektleder for det internasjonale VIPROS prosjektet ved den norske filmskolen. På vår neste Artistic Research Café vil han diskutere hvordan kombinasjonen av live-action opptak og computer-genererte bilder påvirker teams og arbeidsflyt og hvilke nye ferdigheter vi trenger for å kunne utnytte den nye teknologien til fulle.
Gjest:
- Troels Linde (VIPROS / Den norske filmskolen)
Presentert av:
CEFIMA, Den norske filmskolen
Virtuell produksjon er et kreativt konsept som lar filmskapere kombinere live-actionopptak og datagenererte bilder (CGI) i sanntid. Kombinasjonen kan erstatte tradisjonelle "on-location"-opptak med en kombinasjon av fotorealistiske CGI-miljøer produsert av en spillmotor og toppmoderne motion tracking-teknologi.
CGI-miljøene er responsive og vises på store skjermer og overfører sporingsdata fra kameraet til en spillmotor, som synkroniserer endringer i perspektiv, lys og refleksjoner når kameraet endrer vinkler. Dette skaper illusjonen om at kameraet registrerer virkeligheten, snarere enn en syntetisk verden, og produserer en livaktig, romlig simulering. Teknologien kan radikalt forbedre kunstnerisk frihet, spare tid og gjøre filmproduksjon mer bærekraftig.
Virtuell produksjon representerer et stort potensial, men utgjør også grunnleggende utfordringer for produsenter, kunstnere og fagfolk på tvers av sektorene.
Hvordan påvirker virtuell produksjon med sin kombinasjon av lineære og iterative rutiner team og arbeidsflyt filmproduksjonen? Lager vi filmer, spill eller noe midt i mellom, og hva må vi gjøre for å kunne utnytte kreftene til dette nye og raskt voksende fenomenet?
VIPROS-prosjektet ved Den norske filmskolen er et samarbeid mellom ledende utdanninger innen film, CGI og spill, etablert for å utforske konseptet virtuell produksjon og belyse mulighetene og utfordringene det gir oss. I prosjektet produserer vi prototyper, utfører kunstneriske tester og undersøker hvilken type kompetanse de involverte har måttet utvikle.
VIPROS-prosjektet har nå gjennomført de første studio-tester og undersøkelser, og er klare til å dele ny innsikt og erfaringer med verden. Den 25. oktober inviterer Den norske filmskolen til en samtale om konsekvensene av virtuell produksjon og hvilke nye ferdigheter bransjen og utdanningssektoren trenger for å kunne utnytte mulighetene som dette nye konseptet gir.
Mer om Troels Linde:
Troels Linde ble uteksaminert som VFX / sequence director fra Den danske filmskolen og har jobbet med film og interaktive medier i flere tiår. Han grunnla Omen interactive media company og produserte for Buena Vista, Philips, Bang & Olufsen, National Broadcaster, DR, et al. Han har jobbet som CEO i et tech. selskap, som hadde tilsyn med Motion Capture -baserte produksjoner og jobbet som IP-conceptualizer. Parallelt har han hatt stillinger som; Førstelektor ved Uppsala universitet, der han også var eksekutiv produsent av spill- og policy-maker konferansen "the Debates"; han var leder ved European Cross Media Academy og er for tiden professor i ”Innovasjon for film innen produksjonsfeltet” ved Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet (DnF).
Som en del av arbeidet hans er han også ansvarlig for eksternt finansierte prosjekter ved DnF. I denne egenskapen leder han for tiden Erasmus+ KA2 -prosjektet "Virtual Production Studies" (VIPROS).
Les mer om VIPROS-prosjektet her.
Mandag 25. oktober 2 PM UTC+01 – 4 PM UTC+01