Siri Langdalen, produksjonsdesigner og professor ved Den norske filmskolen, er nominert til Gullrutens fagpris, bransjens egen feiring av fremragende faglige prestasjoner, for det historiske dramaet «Harald & Sonja». Ekstra stas er det at de to øvrige nominerte i kategorien «Beste produksjonsdesign» også har bakgrunn fra filmskolen.
Astrid Astrup er nominert for ««Lykkeland» og Hallvard Hellem for «So long, Marianne». Astrid Astrup gikk på filmskolens kull 5 og ble i 2008 uteksaminert fra den aller første kullet på den nyopprettede produksjonsdesignlinjen, som Siri Langdalen var med å starte sammen med produksjonsdesigner Eli Bø. Astrup har også jobbet som fagansvarlig for produksjonsdesignlinjen. Hallvard Hellem gikk på produksjonsdesignlinjen på kull 11.
-Det er alltid spennende å følge tidligere studenter når de går ut i bransjen og det at alle de tre nominerte i år har tilknytning til filmskolen viser betydningen produksjonsdesignutdanningen vår har for filmbransjen, sier Langdalen.

Still fra "Harald & Sonja" hvor Siri Langdalen står for produksjonsdesign. Foto: Prime Video
Høythengende anerkjennelse
Totalt ble det påmeldt 385 bidrag til årets Fagpris. 25 fagjuryer med til sammen 116 jurymedlemmer har vurdert de påmeldte bidragene.
Fagprisen deles ut på Ambassaden i Oslo mandag 28. april 2025. Juryene for Gullrutens Fagpris har vært oppnevnt av fagpriskomiteen, og bestått av representanter fra NRK, TV 2, WBD, Viaplay, VGTV, Filmforbundet, Dramatikerforbundet og NOPA, samt produksjonsbransjen og studenter fra TV-skolen og Filmskolen i Lillehammer, og Høyskolen Kristiania.
–Gullrutens Fagpris hedrer de dyktige fagfolkene bak kamera i tv-bransjen, de som sørger for at seerne får alle de store tv-opplevelsene på store og små skjermer. Det er også i år stor bredde i påmeldinger og nominasjoner, og jeg er stolt av at vi har en framoverlent tv-bransje der erfaring og innovasjon går hånd i hånd. Det henger høyt å få Fagprisen som anerkjennelse fra sine bransjekolleger, sier styreleder i Gullruten Åse Kringstad.

Foto: Prime Video
Et autentisk 60-tallsunivers
Dramaserien «Harald & Sonja» følger det fremtidige kongeparets kjærlighetshistorie og gir et tidsbilde av 1960-tallet. Mye research ligger bak å gjenskape steder og rom som ikke lenger finnes eller er forandret.
Seriens autentiske tidskoloritt begeistret Aftenpostens anmelder da den hadde premiere på Valentinsdagen 14. februar: "Det som virkelig løfter serien, er den helt fabelaktige tidskoloritten. Kostymene, frisyrene og interiøret er gjenskapt i utsøkte detaljer. Produksjonsdesigner Siri Langdalen og kostymedesigner Ingrid Nylander har gjenskapt 60-talls-Oslo og Sonjas barndomshjem, Tuengen allé 1B – som nå befinner seg på Maihaugen – ned til minste detalj."
-Serien ønsker å være historisk etterrettelig samtidig som visuelle virkemidler skal fargelegge og forsterke historien, forteller Langdalen. -Ved å bygge mye av slottsinteriøret og Sonjas barndomshjem i studio, kunne vi både gjenskape og understreke kontraster mellom forskjellige miljøer ved hjelp av romstørrelser, materialer fargepalett og bruk av lys.

-Slottet var på et vis en maskulin verden, forteller Langdalen. Foto: Prime Video
Et eksempel er kontrasten mellom slottet og Sonjas barndomshjem.
-Slottet var på et vis en maskulin verden med far og sønn som egentlig ikke snakket så godt sammen, forteller Langdalen. -De var veldig langt fra hverandre mentalt og det skulle også gjenspeile seg i scenografien med kaldere farger, høyt under taket og stor avstand mellom menneskene som befinner seg i rommene.
Hjemmet til Dagny Haraldsen og Sonja ble et fristed for det unge paret og er en sentral lokasjon i serien. Langdalen og teamet hennes rekonstruerte interiøret i Tuengen allé i studio.
-Sonjas barndomshjem er varmt og tett, forteller Langdalen. -Det er mye mindre plass og de sitter tett ved hverandre, foran peisen eller ved bordet, og de er i hverdagssituasjoner. Det var et feminint hjem, med varme farger og varmt lys, i kontrast til Slottet.

I serien gjenskapte Siri Langdalen og teamet hennes Sonjas barndomshjem. Foto: Prime Video
Brenner for utdanning

Siri Langdalen med masterstudenter.
På Den norske filmskolen er Langdalen fagansvarlig for Visuell design-spesialiseringen på masterprogrammet i Oslo og hun underviser også på bachelorprogrammet på Lillehammer. I eget kunstnerisk arbeid involverer hun gjerne studentene.
Underveis i arbeidet med “Harald & Sonja” var både bachelor- og masterstudenter med i studio for å få innsikt i hva som kreves av konstruksjonene. Byggene skulle være fleksible og kunne transformeres. Vi bygde for eksempel en stor slottsdekorasjon, som underveis ble bygd om til andre rom i slottet. Det var som en Pandoras eske som ble til nye steder, forteller hun.
Siri Langdalen har en lang karriere som produksjonsdesigner og scenograf for film, TV og teater bak seg. Hun bestemte seg tidlig for å bli scenograf fordi hun var interessert i arkitektur, billedkunst, skulptur, litteratur og teater, og scenografi-faget favner alle disse interessene. Den gang fantes det imidlertid ingen scenografiutdanning her hjemme.
- Jeg gikk først på Kunsthøgskolen og deretter på Arkitekthøgskolen, forteller Langdalen. Semesteroppgavene mine var scenografi laget for oppsetninger på Teaterskolen og Operaskolen. Jeg skapte min egen utdanning innenfor de mulighetene jeg hadde på de forskjellige skolene.
I ettertid har hun selv vært med å starte det som finnes av scenograf-utdanninger i Norge.
-Jeg var med å starte scenografiutdanning både på KHiO, Akademi for scenekunst, som dessverre nå er vedtatt nedlagt av Høgskolen i Østfold, og på Den norske filmskolen, både bachelorprogrammet i produksjonsdesign og masterprogrammet i visuell design.
«Harald & Sonja», er en miniserie på fire episoder produsert av Paradox for Prime Video. Serieskaper er Vibeke Idsøe og Siri Langdalen er seriens produksjonsdesigner.