I eksamensfilmen "Kometen" møter vi Gustav som bor sammen med mor og far på et lite familiedrevet motell ute på den norske landsbygda. Han har et nært forhold til sin far og en kveld ligger de to på bakken ute på et stort jorde. De ser de opp på stjernene og faren viser Gustav en komet som passerer jorda. Faren forteller at noen faktisk tror at det er en UFO som skjuler seg bak kometen. Da faren brått forsvinner fra familien, er Gustav overbevist om at han er bortført av en UFO.
Hva slags historie er dette?
-Dette er en historie om å akseptere å bli forlatt som barn og å bli voksen i den prosessen, forteller produsent Magnus Kristiansen. Det er et skilsmissedrama, men filmen har litt andre elementer enn et klassisk familiedrama. Det er elementer av sci-fi i filmen som skaper en spennende dynamikk og tilfører filmen et sofistikert visuelt utrykk.
-Som produsent for denne filmen har jeg ansett meg selv for å være en slags drømmeforvalter. Min rolle har vært å kunne ta de minst smertefulle valgene for å komme i mål med det vi skulle gjøre. Det har selvfølgelig vært mange kompromisser. Det handler om økonomi. Det har vært mange nedskjæringer for å få dette til. Mange drømmer har måttet vike for å komme i mål innenfor de rammene vi hadde. Likevel synes jeg sluttresultatet er noe vi kan være stolte av og vi håper selvfølgelig å forføre publikum med denne filmen.
"Når jeg faller"
Eksamensfilmen "Når jeg faller" handler om Joacim og hans ustabile liv og rusavhengighet. En telefon endrer livet hans fullstendig. Plutselig får han ansvaret for en 8 år gammel gutt – vil han klare å være en voksenperson med ansvar for et barn?
-Vi ønsket å portrettere avhengighet på en realistisk og troverdig måte. Vi ville lage en vakker film som publikum kan kjenne seg igjen i, og gjerne skape refleksjon rundt temaet. Selv om temaet er personlig, har vi forsøkt å lage en universell film.
Vi følger noen uker av hovedkarakteren Joakim sitt liv, og har ønsket å komme så tett på ham som mulig, forteller Gyda Myklebust, som er produsent for filmen.
Hun forteller videre at det har vært en stor utfordring både på et kunstneriske og personlige plan.
-Vi hadde ambisjoner om å lage en sterk og kompromissløs film. Fordi vi var det første kullet på masterstudiet var ikke rammene helt fastsatt for hvordan vi skulle gjennomføre filmen. Vi er veldig glad for filmen slik den har blitt og føler at vi har utført det vi hadde satt oss som mål å gjøre. Teamet har fungert godt sammen og vi har hatt sterke personligheter med stor faginnsikt og ambisjoner innenfor hvert enkelte fagfelt.
Endringer i masterstudiet
Den norske filmskolen har nå revidert masterstudiet sitt og vil gjøre noen endringer i forløpet. Dekan Karin Julsrud forteller hvorfor;
-Vi endrer innholdet i vårt masterprogram fordi vi ser at vi i større grad må møte fremtidens utfordringer med hensyn til å utforske audiovisuell fortellerkunst. Å bruke det 2-årige masterforløpet til å produsere teambasert film for kinoformatet, var en fin og nyttig erfaring, men vi må og skal videre.
Medielandskapet er i en voldsom endring, og vårt masterprogram skal tiltrekke seg fremtidens historiefortellere innen det audiovisuelle landskapet, i en bredere forstand enn kun den tradisjonelle kinofilmen. Vi har knyttet til oss en liten gruppe av Skandinavias mest profilerte filmskapere- og historiefortellere med et større fotfeste i den serielle produksjonsverdenen der også ny teknologi spiller en større rolle. Et nytt innhold i vårt masterstudium vil bli lansert på senvinteren 2018.