006

Foto: Oda Berby og NRK Drama

Tekst: Trude Lindland

Vi utdanner Emmy- vinnere

Det var med bidrag fra seks av Den norske filmskolens tidligere studenter at NRK-serien «Mammon» kunne hente hjem Norges første Emmy-pris. –Et positivt sjokk, sier hovedregissør og tidligere registudent Janic F. Heen.

Det er ikke bare serieskaperne, Vegard Stenberg Eriksen og Gjermund Stenberg Eriksen, som feiret etter at prisen var et faktum. -Det har vært feiring her hjemme også, både sjampanje og bløtkake og stor stå hei rett og slett, sier den begeistrede og stolte regissøren, Janic F. Heen, som var en del av filmskolens regilinje på kull 3.

Hvordan er det å vinne en slik pris?

-Det er litt uvirkelig for en pessimist som meg. Men når sjokktilstanden roer seg litt går det sakte, men sikkert opp for meg at det er sant og at vi har vunnet en så stor pris. Det er veldig gøy å oppleve hvordan bransjen synes dette er en seier for oss alle. Det er stor stå hei og mange gratulasjoner og folk som hyller oss og gleder seg med oss. Jeg syns det er viktig å si at dette kommer som et resultat av at det har vært produsert så mange gode norske serier over tid nå, som har gått foran oss og banket på dører i utlandet. Det har gjort at vi blir lagt merke til. Når døren først åpnet seg, er det jo selvfølgelig stor stas at det ble pris til «Mammon 2»!

005

Regissør Janic F. Heen instruerer skuespilleren på settet til "Mammon 2". Foto: NRK Drama

Hva har dette å si for ditt arbeid og for TV-serie produksjoner?

-Det blir spennende å se. I TV-drama så er det jo serieskaperne som står fremst når det deles ut slike priser, og det er vel fortjent. Det er jo de som har jobbet desidert lengst med prosjektet. I dette tilfellet var jeg heldig og kunne komme inn ganske tidlig for å konseptuere uttrykket, være med på castingen og andre overhengende kreative valg.  En slik pris er jo uansett en anerkjennelse til regissørene og alle andre som har jobbet på serien, og gjør at vi kan gå inn i nye prosjekter med litt større pondus. Kanskje kan dette åpne for mer produksjoner i utlandet også.

For den norske TV-bransjen, håper jeg at dette kan være sjansen til å levere noe helt nytt. Noe ingen andre har gjort før. Og da tenker jeg ikke på format, men på tematikk. For meg så starter det nesten alltid med en interessant tematikk. Jeg skulle gjerne sett at noen turte ta i tematikk og problemstillinger som ikke har vært dramatisert før. "Skam" har jo vært banebrytende sånn sett, men jeg synes folk altfor ofte fokuserer på formen og formatet. Jeg håper ikke målet skal bli å kopiere formatet som en ’oppskrift’ – men heller se at det er tematikken og budskapet som gjør den serien til det den er.

Hva har den norske filmskolen hatt å si for karrieren din?

-Jeg opplever jo som mange andre at Filmskolen har skapt en ny grad av profesjonalisering og talentutvikling, noe bransjen hadde behov for. Jeg føler vi har fått mer felles referanser i arbeidsform og metodikk, og det gjør at de kreative samarbeidene blir bedre. Jeg tror definitivt noe av dette stammer fra filmskolen. Det er jo også en gjenkjennelse i de du møter som har gått på filmskolen. Det går på det formelle i at vi har en felles utdannelse, men også på at vi har kjent og følt på hva tre år på Lillehammer gjør med deg.

Selve undervisningen og det skolen gav meg av fagmessig input, tok det lenger tid for meg å dra full nytte av. Jeg har hatt mye større utbytte av det nå, mange år etter at jeg gikk der. Mens jeg gikk på skolen var jeg nok litt for ung og usikker, uten å selv ville innrømme det selvfølgelig.

Har du noen tips og råd til våre filmskolestudenter og de som gjerne vil bli student hos oss? 


-Først og fremst må de gi seg selv tid og fri seg fra det kompetitive som fort oppstår på en utdanning som dette. Konkurrerer man, blir man mer opptatt av hva andre gjør, man får spisse albuer og klarer ikke å unne andre noe. Det blir en ond sirkel. Klarer du å fri deg fra dette og fokusere på hva du selv egentlig vil og brenner for, tror jeg det er mye større sjanse for å lykkes med noe ekte. Og at studentene husker å ta vare på hverandre. Del usikkerheten med hverandre. Skap trygghet for hverandre. Da kan dere få til hva som helst!

 

Alle medvirkende i «Mammon 2» fra Den norskefilmskolen:

Janic F. Heen: Hovedregissør sesong 2, gikk regi kull 3

Kristian Sinkerud : Line producer 8 episoder, gikk produsent kull 3

Roar Uthaug, ansvarlig regissør for opptak gjort i Istanbul, gikk regi kull 2

Mirja Melberg, klipper på 8 episoder, gikk på klipp kull 2

Richard Sveen, Lyddesigner på 14 episoder, gikk lyd kull 2

Jadranko Mehic, episodeforfatter, gikk manus kull 7

Thomas Underhaug Fosseli, Art director på sesong 2, gikk produksjonsdesign ( nå scenografilinjen) kull 6

005

Regissør Janic F. Heen instruerer skuespilleren på settet til "Mammon 2". Foto: NRK Drama


Siste artikler

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

MF Akull5

Nytt masterkull på plass i Oslo!

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds Filmpris

Emilie Adelina Monies, tidligere masterstudent i konseptuell dokumentarregi på filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til Nordisk Råds filmpris.

Elsklingpremiere Haugesund foto Grethe Nygaard

Lilja Ingolfsdottirs brakdebut

Filmskolens manuslærer vant hele fem priser for spillefilmdebuten på Karlovy Vary-festivalen i sommer. Nå tar "Elskling" også det norske festivalpublikummet med storm.

Magnus Von Horn Oslo Pix7

Åpen mesterklasse med Magnus von Horn

Møt den svenske filmskaperen Magnus von Horn (Piken med nålen) som besøker filmskolens masterprogram i Oslo, 30. august. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix.

Dalia Pic

Imagining a liberated Palestine - Dalia AlKurys PhD defense

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On September 27th Dalia AlKury defends her PhD in artistic research at Myrens verksted.