Human Flow

Human Flow: Masterclass i postproduksjon

I mars inviterte den Den Danske filmskolen, Norsk filmlydforening og Den norske filmskolen til Masterclass om postproduksjonen på dokumentarfilmen «Human flow». Masterclassen startet med en eksklusiv visning av filmen i Dolby Atmos i Lillehammer kino

Filmen «Human flow» er laget av kunstneren Ai Wei Wei og handler om Europas flyktningkriser i nyere tid. Vi får et innblikk i hverdagen til mennesker som forlater alt de eier og er glad i, og begir seg ut på en usikker ferd mot trygghet og fred. Filmklipper og tidligere hovedlærer ved filmskolen Niels Pagh fortalte fra arbeidet sitt med filmen.

Sammen med Niels Pagh, kom også mikser Lars Ginzel og komponist Karsten Fundal til Lillehammer for å fortelle om prosjektet. Studentene syntes masterclassen var både spennende og lærerikt ;

Det var veldig mye interaksjon, noe jeg synes var veldig bra.

- Som klipper var det veldig spennende og høre og se hvordan de hadde jobbet sammen på tvers av de forskjellige fagfunksjonene, og hvordan de benyttet seg av hverandre i prosessen. Jeg ble så interessert i hvordan de hadde lydlagt det og hvor godt lyden matchet med bildene. Det var veldig fint å få det så nært på oss, og at vi kunne stille spørsmål så direkte. Det var veldig mye interaksjon, noe jeg synes var veldig bra. Den siste diskusjonen, hvor mye legger man i en jobb og hvor dedikert er man som klipper eller lydarbeider i forhold til en regissør, var en veldig nødvendig prat. Det er noe jeg selv har tenkte på, hva slags forventninger har man til sine medarbeidere og seg selv, sier klippstudent Linn Heidi

- Det var helt fantastisk og veldig gøy. Jeg var først og fremst der for Lars som drev med lydmiks, men jeg lærte også mye om samarbeidet mellom lyd, klipp og komponist. Det var en større helhet og diskusjon enn bare faglig retning, som gjorde at du kunne stille en del spørsmål rundt samarbeidet og hvordan ting gjøres, sier lydstudent Bjørnar.

Formålet med masterclassen var å få dypere innsikt i klipperens rolle og kreative ansvar under etterarbeidet med dokumentarfilm. Vi fikk oppleve hvilke muligheter som finnes i lydformatet Dolby Atmos med fokus på lyd til dokumentar, samtidig fikk vi en bedre forståelse av samarbeidet mellom klipper og mikser, og mellom komponist og klipper, både på dokumentar- og spillefilm.

Pagh har gjennom sin lange karriere medvirket i store internasjonale filmprosjekter som ”The Act Of Killing” og ”Look of Silence”.  Han har de siste årene klippet mye dokumentar og undervist for klipp- og dokumentarelevene på Den Danske og Den norske filmskolen. Han viste konkrete eksempler fra filmen.

Mikser Lars Ginzel fortalte om hvordan han jobber med miks i filmene sine. Han er en av Tysklands mest innflytelsesrike miksere sombl.a. jobbet med filmskapere som Wachowski søstrene, Nicolas Winding Refn og Gaspar Noe. Lars er en av Europas mest erfarne Dolby Atmos-miksere, og hans filmografi inneholder atmos-titler som: ”Underverdenen”, ”Idealisten” og ”The Autopsy of Jane Doe”. Lars imponerte studentene;

Komponist Karsten Fundal fortalte om komposisjonsprosessen.

Han har siden sitt gjennombrudd med filmen ”Flammen og Citronen” i 2008, jobbet på mange store danske filmproduksjoner. Med filmen «Kunsten at Græde i Kor» vant han i 2008 en «Robert» for beste musikk. Karsten har i de siste årene jobbet på flere store dokumentarfilmproduksjoner.

Han viste konkrete eksempler og ulike versjoner av musikkstykker, og fortalte om hvordan de hadde jobbet sammen.

- Jeg synes det er et helt fantastisk samarbeid mellom Den norske filmskolen, den danske filmskolen og norsk lydfilm forening. Jeg håper samarbeidet mellom Den norske og Danske filmskolen kan bli enda sterkere, for det var veldig bra resultat, sier lydstudent Bjørnar.


Siste artikler

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Porter

Masteralumni Lisa Enes til prestisjefestivalen Clermont-Ferrand

Lisa Enes' "Portør", som ble laget på filmskolens masterprogram, er tatt ut til Clermont-Ferrand, verdens største og viktigste kortfilmfestival. Nylig fikk hun også produksjonsstøtte fra NFI til sin neste kortfilm. Les intervju med den talentfulle filmskaperen som vi gleder oss til å følge videre.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillinger er en unik mulighet for filmfeltet"

Den norske filmskolen lyser ut nye stipendiatstillinger i programmet “ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”. Ifølge ph.d. leder Trond Lossius representerer hele syv nye kunstfaglige stipendiatstillinger en unik mulighet for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Opptak fra infomøte om ph.d. stillinger 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo hadde vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og de syv ph.d. stillingene som er lyst ut innenfor ph.d. programmet "kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Du kan se opptak fra møtet her.

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINNS Utdanningskvalitetspris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte.

Swamp Lion 02

Masteralumni med kinopremiere på "Swamp Lion"

Møt Regissør Torben Bech, produsent Magnus Kristiansen og komponist Alan Gutierrez Frausto som startet sitt kreative samarbeid på filmskolens første masterkull. 10. november kommer de til filmskolen for å snakke om prosessen bak filmen "Swamp Lion" som har kinopremiere 11. november