Human Flow

Human Flow: Masterclass i postproduksjon

I mars inviterte den Den Danske filmskolen, Norsk filmlydforening og Den norske filmskolen til Masterclass om postproduksjonen på dokumentarfilmen «Human flow». Masterclassen startet med en eksklusiv visning av filmen i Dolby Atmos i Lillehammer kino

Filmen «Human flow» er laget av kunstneren Ai Wei Wei og handler om Europas flyktningkriser i nyere tid. Vi får et innblikk i hverdagen til mennesker som forlater alt de eier og er glad i, og begir seg ut på en usikker ferd mot trygghet og fred. Filmklipper og tidligere hovedlærer ved filmskolen Niels Pagh fortalte fra arbeidet sitt med filmen.

Sammen med Niels Pagh, kom også mikser Lars Ginzel og komponist Karsten Fundal til Lillehammer for å fortelle om prosjektet. Studentene syntes masterclassen var både spennende og lærerikt ;

Det var veldig mye interaksjon, noe jeg synes var veldig bra.

- Som klipper var det veldig spennende og høre og se hvordan de hadde jobbet sammen på tvers av de forskjellige fagfunksjonene, og hvordan de benyttet seg av hverandre i prosessen. Jeg ble så interessert i hvordan de hadde lydlagt det og hvor godt lyden matchet med bildene. Det var veldig fint å få det så nært på oss, og at vi kunne stille spørsmål så direkte. Det var veldig mye interaksjon, noe jeg synes var veldig bra. Den siste diskusjonen, hvor mye legger man i en jobb og hvor dedikert er man som klipper eller lydarbeider i forhold til en regissør, var en veldig nødvendig prat. Det er noe jeg selv har tenkte på, hva slags forventninger har man til sine medarbeidere og seg selv, sier klippstudent Linn Heidi

- Det var helt fantastisk og veldig gøy. Jeg var først og fremst der for Lars som drev med lydmiks, men jeg lærte også mye om samarbeidet mellom lyd, klipp og komponist. Det var en større helhet og diskusjon enn bare faglig retning, som gjorde at du kunne stille en del spørsmål rundt samarbeidet og hvordan ting gjøres, sier lydstudent Bjørnar.

Formålet med masterclassen var å få dypere innsikt i klipperens rolle og kreative ansvar under etterarbeidet med dokumentarfilm. Vi fikk oppleve hvilke muligheter som finnes i lydformatet Dolby Atmos med fokus på lyd til dokumentar, samtidig fikk vi en bedre forståelse av samarbeidet mellom klipper og mikser, og mellom komponist og klipper, både på dokumentar- og spillefilm.

Pagh har gjennom sin lange karriere medvirket i store internasjonale filmprosjekter som ”The Act Of Killing” og ”Look of Silence”.  Han har de siste årene klippet mye dokumentar og undervist for klipp- og dokumentarelevene på Den Danske og Den norske filmskolen. Han viste konkrete eksempler fra filmen.

Mikser Lars Ginzel fortalte om hvordan han jobber med miks i filmene sine. Han er en av Tysklands mest innflytelsesrike miksere sombl.a. jobbet med filmskapere som Wachowski søstrene, Nicolas Winding Refn og Gaspar Noe. Lars er en av Europas mest erfarne Dolby Atmos-miksere, og hans filmografi inneholder atmos-titler som: ”Underverdenen”, ”Idealisten” og ”The Autopsy of Jane Doe”. Lars imponerte studentene;

Komponist Karsten Fundal fortalte om komposisjonsprosessen.

Han har siden sitt gjennombrudd med filmen ”Flammen og Citronen” i 2008, jobbet på mange store danske filmproduksjoner. Med filmen «Kunsten at Græde i Kor» vant han i 2008 en «Robert» for beste musikk. Karsten har i de siste årene jobbet på flere store dokumentarfilmproduksjoner.

Han viste konkrete eksempler og ulike versjoner av musikkstykker, og fortalte om hvordan de hadde jobbet sammen.

- Jeg synes det er et helt fantastisk samarbeid mellom Den norske filmskolen, den danske filmskolen og norsk lydfilm forening. Jeg håper samarbeidet mellom Den norske og Danske filmskolen kan bli enda sterkere, for det var veldig bra resultat, sier lydstudent Bjørnar.


Siste artikler

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

MF Akull5

Nytt masterkull på plass i Oslo!

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds Filmpris

Emilie Adelina Monies, tidligere masterstudent i konseptuell dokumentarregi på filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til Nordisk Råds filmpris.

Elsklingpremiere Haugesund foto Grethe Nygaard

Lilja Ingolfsdottirs brakdebut

Filmskolens manuslærer vant hele fem priser for spillefilmdebuten på Karlovy Vary-festivalen i sommer. Nå tar "Elskling" også det norske festivalpublikummet med storm.

Magnus Von Horn Oslo Pix7

Åpen mesterklasse med Magnus von Horn

Møt den svenske filmskaperen Magnus von Horn (Piken med nålen) som besøker filmskolens masterprogram i Oslo, 30. august. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix.

Dalia Pic

Imagining a liberated Palestine - Dalia AlKurys PhD defense

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On September 27th Dalia AlKury defends her PhD in artistic research at Myrens verksted.