De siste årene har uteksaminerte studenter fra filmskolens manuslinje gått mer eller mindre direkte inn i arbeid i film- og tv-bransjen. Gjennom årene har de virket som manusforfattere, episode-forfattere eller serieskapere på serier som Heimebane, Lilyhammer, Okkupert, Lovleg og ZombieLars og filmer som Kongens nei og Børning.
Baldvinsson forklarer suksessen slik:
- Vi mennesker har alltid hatt et stort behov for fortellinger for å prosessere den verden vi lever i, prøve å forstå den og i siste ende - endre den. Nå for tiden hører de sterkeste fortellinger hjemme på en skjerm og det er en enorm etterspørsel for folk som kan forvalte dem. Manuskriptforfattere er spesialister i å forvalte fortellinger i audiovisuelle medier. I vår tid har tv-serien overtatt romanens rolle som den kraftigste lange fortellerform og derfor er det kun naturlig at vi tar det voldsomt seriøst.
Etter som de fleste av de uteksaminerte studentene får sin første profesjonelle erfaring som episodeforfattere på tv-serier, har manuslinjen økt fokus på serieformatet. Tanken er å gi studentene et springbrett til en langvarig og variert karriere. Det store tv-seriekurset i samarbeid med NRK Drama er i sin nåværende form en adaptasjon av et kurs man lenge har holdt på Den danske filmskole. På Den norske filmskolen ble det holdt for første gang for kull 6, som gikk ut i 2010.
- Selvfølgelig har vi evaluert og justert kurset gjennom årene, men i det store og hele handler det jo læringsmessig om det samme, å gå gjennom hele forløpet med å utvikle en tv-serie fra sped idé og frem til presentasjons- og innsalgspakke med nøye beskrivelse av konsept, karakterer og fortelling, samt manuskripter til to episoder og storylines til første sesong.
Blant eksterne gjestelærere på kurset gjennom årene finner man produsentene Sven Clausen (Mordkommisjonen, Livvaktene), Camilla Hammerich (Borgen, Herrens veier) og Vilje K. Hagen (Heimebane) og forfatterne Johan Fasting (Heimebane), Hanna Lundblad (Krøniken, Badehotellet), Nikolaj Scherfig (Broen), Siv Rajendram (Frikjent) og Siri Seljeseth (Unge lovende).
En av dem som har fordypet seg i tv-serie denne høsten er Rakel E. Biørnstad, manusstudent i kull 11.
- For meg har seriekurset vært høydepunktet på manuslinjen hittil. Det lange formatet gir frihet til å utforske karakterer og tematikk. Det fine med manuslinjen er at man lærer å identifisere hva man selv synes er interessant. Man lærer dramaturgi og andre verktøy man kan bruke til å fortelle noe personlig, og man prøver å finne ut hvem man vil være som forfatter.
I løpet av de tre årene på studiet får manusstudentene innføring i dramaturgi for spillefilm og tv-serie, og de bygger seg opp erfaring med ulike sjangre og formater. De siste årene er det for eksempel blitt innført et kurs som handler om å skrive tv-serier for barn og unge, et kurs som er bygget opp i samme ånd som det store tv-kurset.
Manusstudentene veksler mellom å jobbe individuelt på lengre skriveprosjekter og i team på fellesøvelser med regissør, produsent og skolens andre linjer. Biørnstad forteller at manusklassen setter pris på denne dynamikken.
- Når vi har skriveprosjekter på manuslinjen, er det veldig fritt. Jeg trives godt med det, fordi man får frihet til å prøve ut ting. Man er ikke så bundet av det tekniske. Samtidig er det viktig for oss forfattere å få en forståelse av hvilken prosess manuset går gjennom når det faktisk skal produseres. Derfor er det fint at vi også har fellesøvelser hvor man jobber med andre fagfunksjoner fra idé til innspilling.
Til våren skal et nytt kull med studenter tas opp på manuslinjen. Hovedlærer Baldvinsson oppfordrer alle med skrivelyst til å søke.
- Hvis du har noe på hjertet som du har lyst til å kommunisere til dine medmennesker og ikke er redd for hardt og intensivt mentalt og fysisk arbeid, så er manuslinjen på Den norske filmskolen kanskje noe for deg.
Den norske filmskolen tilbyr seks studieplasser ved bachelor i manus med søknadsfrist 10. januar 2019. Studiestart i august 2019.