Amanda

Amandapris til Den norske filmskolen Foto: Emanuel Nordrum, manus kull 11

Eksamensfilmen She-Pack ble hedret med Amandaprisen for årets beste norske kortfilm.

Filmen hadde internasjonal premiere under årets filmfestival i Berlin, Berlinale - og vant i år Gullstolen for beste film, Timeglasset for beste manus og filmkritikerprisen under Den norske kortfilmfestivalen. Filmen har også vunnet flere priser på store internasjonale festivaler i USA og Europa dette året.

She-Pack kan sees på NRK Nett TV

She Pack Poster 1 July 2019 A1

I tillegg til eksamensfilmen She-Pack var også eksamensfilmen Kulturen nominert til Amandaprisen for årets beste norske kortfilm. Spillefilmen Når Jeg faller var nominert i hele fire kategorier; Beste regi, beste originalmusikk, beste hovedrolle og beste birolle.

Amandaprisen som ansees som den viktigste filmprisen i Norge er en årlig norsk filmprisutdeling som arrangeres av Den norske filmfestivalen og Norsk Filminstitutt, for å øke kvaliteten og fremme interessen for norske kinofilmer og kortfilmer Vinnerne av de ulike kategoriene tildeles en utgave av Amandastatuetten. Prisen ble for første gang utdelt i 1985.

Tidligere har eksamensfilmen Å vokte fjellet (2012) vunnet Amandaprisen for årets beste norske kortfilm.

She Pack Poster 1 July 2019 A1

Screenshot 2024 06 21 at 3 33 38 PM

Filmskolen sterkt tilstede på årets Nordic Talents

Den norske filmskolen står for 8 av de 15 utvalgte prosjektene til Nordic Talents pitchekonkurranse for avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene!

Den Fremmede Logo

Eksamensfilm har premiere på Kortfilmfestivalen

Kull 13s eksamensfilm "Den fremmede" har premiere på Den norske kortfilmfestivalen. Hele teamet er på plass i Grimstad og vi tok en prat med filmskaperne før avreise.

Nadja lipsyc

Nadja Lipsyc disputerer 31. mai: VR og rollespill

Nadja Lipsyc har utforsket muligheten for å kombinere VR med verktøy og teknikker fra fysiske rollespill. 31. mai forsvarer hun det kunstneriske doktorgradsresultatet på Myrens i Oslo.

Bransjedag kull4 sq

Bransjevisning for masterkull 4

12. juni inviterer Filmskolen til Vega Scene for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Etterpå blir det eksamensfest på Myrens Verksted!

Anja Simon happy4264

Får stipend fra Fond for lyd og bilde

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine får støtte fra Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Når de går ut av masteren til sommeren skal de utvikle et prosjekt sammen.

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st