Lone Wolves

Slik bygges en verden tilpasset Virtual Reality

- The Norwegian Film School will continue to experiment, slik avsluttet Nadja Lipsyc sitt innlegg til rundt 150 deltakere fra filmskoler verden over under årskongressen til filmorganisasjonen CILECT.

Stipendiat fra Filmskolen, Nadja Lipsyc, presenterte Virtual Reality-prosjektet «Lone Wolves Stick Together» til et internasjonalt publikum under årskongressen til filmskoleorganisasjonen CILECT. Der var rundt 150 lærere og filmskoleledere samlet for å diskutere nye og tradisjonelle former for dramaturgi, og hvordan vi utdanner våre studenter til å arbeide med det. Kongressen var lagt til Moskva og Garasimov Institute of Cinematography, verdens første statlige filmskole, i anledning deres 100-årsjubileum. I diskusjonen som fulgte etter Lipsycs presentasjon i Moskva fikk hun mye støtte, ikke minst for grepet med å gi lydstudentene en såpass ledende rolle.

-Eksperimentet i Filmskolens studioer var en viktig milepæl i prosjektets utvikling, og mange i rommet på CILECT kongressen viste begeistring over installasjonen og den utradisjonelle tilnærmingen til prosjektet, sier Fredrik Graver, leder for CEFIMA.

«Lone Wolves Stick Together» er en fortelling som både eksisterer som en fysisk innstallasjon og et VR-prosjekt. Den er inspirert av filmen Stalker av Tarkovsky (1979) og narrativet følger en ekspedisjon hvis skjebne bestemmes av deltagerne i rollespillet. Lone Wolf blander teknikker fra «immersive theater», tradisjonelle spill og rollespill for å veilede og motivere deltagerne til interaksjon. Lone Wolf er et resultat av samarbeid mellom Lipsyc og studentene fra Filmskolens bachelorstudenter (kull 11) i produksjonsdesign og lyddesign, høstsemesteret 2018. Samarbeidet gikk ut på å bygge et fysisk miljø («world building») i skolens studio som kan huse et rollespill (LARP).

I presentasjonen fortalte Lipsyc om sitt arbeid med studentene og deres lærere, og reflekterte over hvordan studentene som deltok i prosjektet fikk nytt innblikk i eget virke som skaper og kunstner. Dette skjedde gjennom den utradisjonelle måten Lipsyc organiserte det tverrfaglige prosjektet på, ved å la lyddesignerne og produksjonsdesignere være ansvarlige kunstneriske ledere for prosjektet. Til forskjell fra tradisjonell film og tv-produksjon, hvor for eksempel mye av lydarbeidet foregår i etterarbeidet, fikk lyddesign en fremtredende rolle i den skapende prosessen. Lærer ved lyddesign på Filmskolen i Lillehammer, Carl Svensson, mener slike organisatoriske omstruktureringer gir gode muligheter for læring og påpeker at man noen ganger må gå utenfor det tradisjonelle hierarkiet i film og tv-produksjoner for å kunne reflektere over dets fordeler og ulemper.

For å understreke friheten og ansvaret dette innebærer lot de studentene selv tar føringen helt fra start forteller hovedlærer for produksjonsdesign, Siri Langdalen.

- Vi ønsket å utforske konseptet «world building» med produksjons-design studentene, ved å la de få tilgang til et tomt studio og bygge noe helt fra bunn sammen med lyddesignerne, forteller Langdalen.

-Tiden vi lever i og teknologien vi har tilgang på gjør det virkelig spennende å eksperimentere med andre medier fremfor vanlige filmer, fortsetter hun.


Det som gjenstår nå for Lipsyc er å skape denne opplevelsen som en interaktiv VR installasjon.

Lw Nadja

Stipendiat Nadja Lipsyc som ulv i rollespillet Lone Wolves Stick Together

Stalker P

Lone Wolves Stick Together er inspirert av Tarkovskys Stalker

Bilder av Kjell Vassdal fra scenografien til Lone Wolves Stick Together

Lw Nadja

Stipendiat Nadja Lipsyc som ulv i rollespillet Lone Wolves Stick Together

Stalker P

Lone Wolves Stick Together er inspirert av Tarkovskys Stalker


Siste artikler

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Porter

Masteralumni Lisa Enes til prestisjefestivalen Clermont-Ferrand

Lisa Enes' "Portør", som ble laget på filmskolens masterprogram, er tatt ut til Clermont-Ferrand, verdens største og viktigste kortfilmfestival. Nylig fikk hun også produksjonsstøtte fra NFI til sin neste kortfilm. Les intervju med den talentfulle filmskaperen som vi gleder oss til å følge videre.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillinger er en unik mulighet for filmfeltet"

Den norske filmskolen lyser ut nye stipendiatstillinger i programmet “ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”. Ifølge ph.d. leder Trond Lossius representerer hele syv nye kunstfaglige stipendiatstillinger en unik mulighet for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Opptak fra infomøte om ph.d. stillinger 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo hadde vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og de syv ph.d. stillingene som er lyst ut innenfor ph.d. programmet "kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Du kan se opptak fra møtet her.

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINNS Utdanningskvalitetspris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte.

Swamp Lion 02

Masteralumni med kinopremiere på "Swamp Lion"

Møt Regissør Torben Bech, produsent Magnus Kristiansen og komponist Alan Gutierrez Frausto som startet sitt kreative samarbeid på filmskolens første masterkull. 10. november kommer de til filmskolen for å snakke om prosessen bak filmen "Swamp Lion" som har kinopremiere 11. november