Ph D Hoved

Foto: Kjell Vassdal // (fra Nadja Lipsycs stipendiatprosjekt 'Lone Wolves Stick Together')

Tekst: Trond Lossius

Filmskolen søker om ph.d.-program

Ønsker å etablere ph.d. i film og beslektede audiovisuelle kunstformer

På vegne av Den norske filmskolen har Høgskolen i Innlandet i januar 2021 søkt NOKUT om akkreditering av "ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Programmet vil erstatte det nåværende stipendiatprogrammet og sikre at Filmskolen også i fremtiden kan tilby utdanning på doktorgradsnivå.

Programmet dekker arbeid innen og i forlengelsen av filmtradisjonen. Sammenhengen mellom film og beslektede audiovisuelle kunstformer er dynamisk med påvirkning begge veier. Arbeid med nye teknologier, format og medier, også for nye plattformer, er basert på og videreutvikler fagkompetanser og diskurser fra film. Samtidig påvirkes filmspråket av nyskaping innen disse nye kunstformene. Arbeid med nye format åpner for nye kunstneriske muligheter, innsikter og arbeidsmåter som også er relevant og anvendbare i lineær film.

Fra stipendiatprogram til ph.d.

Høyere utdanning i Norge er generelt organisert på tre nivåer: bachelor, master og ph.d. Den norske filmskolen har utdanninger på bachelor og master, og har siden 2003 tilbudt utdanning på 3. nivå gjennom det nasjonale stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid, med vekt på kunstneriske prosesser, resultat og refleksjoner. Programmet har vært vellykket, og i 2018 besluttet Kunnskapsdepartementet å formalisere graden ved å opprette "ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid". Fire institusjoner har allerede opprettet egne ph.d.-program: Norges musikkhøgskole, Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen og NTNU.

I omleggingen møter Den norske filmskolen noen utfordringer. Det er krav til at et doktorgradsprogram tar opp og uteksaminerer minst fem stipendiater hvert år. Filmskolen er ikke stor nok til å møte dette såkalte "mengdekravet". Samtidig er det Filmskolen og Høgskolen i Innlandet sitt nasjonale ansvar å sikre at filmfeltet får samme utdanningsmuligheter som øvrige kunstfelt. Kunnskapsdepartementet har innvilget dispensasjon fra mengdekravet i en periode frem til 2025, og dette har muliggjort søknaden som nå er sendt. Vi håper at NOKUT behandler og innvilger søknaden i løpet av våren 2021, slik at vi kan opprette det nye programmet kommende høst. Dette vil sikre kontinuitet og videreføring av stipendiatsatsingen ved Filmskolen.

Frem til nå er fire stipendiater uteksaminert fra Filmskolen. CEFIMA har bidratt til styrking av stipendiatsatsingen, og det er i dag syv stipendiater ved Filmskolen, og ytterligere to som begynner til våren. Som ledd i satsingen har Filmskolen nylig tilsatt Trond Lossius som professor og ph.d.-leder, og Linda Tangen Bjørge som ph.d.-koordinator.

På lengre sikt er målet å etablere et fellesprogram med andre institusjoner. Det er dialog med kunst- og musikkutdanningene ved Universitetet i Tromsø og med Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold om dette. Sammen kan vi innfri mengdekravet og dermed sikre en varig ordning for kunstnerisk ph.d.-utdanning innen film.


Siste artikler

Cinema Synthetica premiere3 2

Cinema Synthetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalen er nominert til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte i kategorien er filmskolealumni Astrid Astrup og Hallvard Hellem.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Ole Christian Solbakken foran maleri

Midtveisevaluering for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen til manusforfatter Ole Christian Solbakken. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor og er en av seks studenter på lydlinjen. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det bildet i en film sier alene.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape visuelle verdener?

12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.