Ph D Hoved

Foto: Kjell Vassdal // (fra Nadja Lipsycs stipendiatprosjekt 'Lone Wolves Stick Together')

Tekst: Trond Lossius

Filmskolen søker om ph.d.-program

Ønsker å etablere ph.d. i film og beslektede audiovisuelle kunstformer

På vegne av Den norske filmskolen har Høgskolen i Innlandet i januar 2021 søkt NOKUT om akkreditering av "ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Programmet vil erstatte det nåværende stipendiatprogrammet og sikre at Filmskolen også i fremtiden kan tilby utdanning på doktorgradsnivå.

Programmet dekker arbeid innen og i forlengelsen av filmtradisjonen. Sammenhengen mellom film og beslektede audiovisuelle kunstformer er dynamisk med påvirkning begge veier. Arbeid med nye teknologier, format og medier, også for nye plattformer, er basert på og videreutvikler fagkompetanser og diskurser fra film. Samtidig påvirkes filmspråket av nyskaping innen disse nye kunstformene. Arbeid med nye format åpner for nye kunstneriske muligheter, innsikter og arbeidsmåter som også er relevant og anvendbare i lineær film.

Fra stipendiatprogram til ph.d.

Høyere utdanning i Norge er generelt organisert på tre nivåer: bachelor, master og ph.d. Den norske filmskolen har utdanninger på bachelor og master, og har siden 2003 tilbudt utdanning på 3. nivå gjennom det nasjonale stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid, med vekt på kunstneriske prosesser, resultat og refleksjoner. Programmet har vært vellykket, og i 2018 besluttet Kunnskapsdepartementet å formalisere graden ved å opprette "ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid". Fire institusjoner har allerede opprettet egne ph.d.-program: Norges musikkhøgskole, Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen og NTNU.

I omleggingen møter Den norske filmskolen noen utfordringer. Det er krav til at et doktorgradsprogram tar opp og uteksaminerer minst fem stipendiater hvert år. Filmskolen er ikke stor nok til å møte dette såkalte "mengdekravet". Samtidig er det Filmskolen og Høgskolen i Innlandet sitt nasjonale ansvar å sikre at filmfeltet får samme utdanningsmuligheter som øvrige kunstfelt. Kunnskapsdepartementet har innvilget dispensasjon fra mengdekravet i en periode frem til 2025, og dette har muliggjort søknaden som nå er sendt. Vi håper at NOKUT behandler og innvilger søknaden i løpet av våren 2021, slik at vi kan opprette det nye programmet kommende høst. Dette vil sikre kontinuitet og videreføring av stipendiatsatsingen ved Filmskolen.

Frem til nå er fire stipendiater uteksaminert fra Filmskolen. CEFIMA har bidratt til styrking av stipendiatsatsingen, og det er i dag syv stipendiater ved Filmskolen, og ytterligere to som begynner til våren. Som ledd i satsingen har Filmskolen nylig tilsatt Trond Lossius som professor og ph.d.-leder, og Linda Tangen Bjørge som ph.d.-koordinator.

På lengre sikt er målet å etablere et fellesprogram med andre institusjoner. Det er dialog med kunst- og musikkutdanningene ved Universitetet i Tromsø og med Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold om dette. Sammen kan vi innfri mengdekravet og dermed sikre en varig ordning for kunstnerisk ph.d.-utdanning innen film.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.