1st AD seminar

Fagseminar om 1st ADs 30. april Foto: Haakon Lundkvist / Nordisk Film TV

Norsk filmforbund, Virke Produsentforening og Den norske filmskolen arrangerer fagseminar om 1st ADs rolle i norsk film og serieproduksjon lørdag 30. april i filmskolens lokaler i Oslo. Blant innlederne er regissør Joachim Trier, 1st AD Mike Lundin og linjeprodusent Kaare Storemyr.

Når: Lørdag den 30. april, kl. 12.00-16.30

Hvor: Den norske filmskolen, Sandakerveien 24C, Oslo (inngang ved Akerselven)

Inngangspris: 200 kr. Kan betales med Vipps eller kontant. Lunsj er inkludert i prisen.

Se program og meld deg på her.

Fagseminaret er kommet i stand etter initiativ fra Filmforbundets faggruppe og NFF i samarbeid med Virke produsentforeningen og Den norske filmskolens nye satsing på etter- og videreutdanning (EVU) for bransjen.

Overgangen fra innspillingsleder til 1st AD innebærer strukturelle endringer for måten film og serier blir til på i Norge. Gjennom et bredt fagseminar ønsker vi å sikre god dialog og å skape økt kunnskap om en slik omlegging. De siste ti årene har det nye systemet med ADs langt på vei blitt innført for større fiksjonsproduksjoner, men uten en åpen samtale i bransjen om hva denne omleggingen innebærer.

Innspillingsleder er nr 4 i produsentens linje mens 1st AD er nr 2 i regilinja - altså sidestilt med linjeprodusent. Dermed trenger vi avklare hvilke ansvar, oppgaver og ressurser som hører inn under stillingen.

Ved å avklare rollene kan vi også peke på hvilke kompetanse vi trenger for å utvikle denne produksjonsmodellen - både hos regissørene, linjeprodusentene og 1st ADs. Dette vil bli retningsgivende for Filmskolens utvikling av etter- og videreutdanning for filmfeltet.

Sterkt faglig innhold

I seminarets første del vil Katinka Lotherington og Magnus Waal, 1st ADs Norge, gi en innføring i hvordan rollen har utviklet seg over tid i Norge og diskutere hva vi kan lære av internasjonal bransje - alternativt hvilke særnorske normer og verdier som vi bør hegne om. Linjeprodusent Per Henry Borch vil diskutere behovet for økt kompetanse og kapasitetsutvikling i møte med økt internasjonalisering i bransjen.

Del to har vi kalt en fokus-samtale mellom triangelet regissør, linjeprodusent og 1st AD. Engasjementet for fagområdet er stort, og vi har fått med oss fra øverste hylle: Joachim Trier, Kaare Storemyr og Mike Lundin som vil dele sine erfaringer fra hvert sitt perspektiv.

Siste del er en utvidet panelsamtale hvor vi søker å lande en konsensusbasert forståelse av hva rollen som 1st AD i Norge skal bære. Triangelet fra del to blir da doblet ved at vi bringer inn regissør Grethe Bøe, linjeprodusent Lina Pedersen, og fra 1st ADs Norge Kristian Nissen og Jonas Viken Øby. Moderator for siste del blir Frederick Howard, produsent i Storm Films og PhD stipendiat ved HINN.

Etter og videreutdanning for 1st AD

En rolleavklaring er også viktig for å utvikle relevant etter og videreutdanning for faggruppen. I første omgang vil dette bli fulgt opp med et web-basert kurs i bruk av Movie Magic (eller tilsvarende) og et helgeseminar for 1st ADs som bygger på de rammene som blir definert for rollen i fagseminaret.

Fagansvarlig for filmskolens EVU-satsning, Gry Rustad, vil da være ansvarlig for en større del av den faglige og praktiske utviklingen av kurstilbudet. Hun ser Filmforbundet som en viktig partner i utviklingen av tilbud som er relevante for bransjen.

- Filmskolen er veldig glade for å kunne samarbeide tett med bransjen og ikke minst Filmforbundet for å utvikle kurs. Det er de som best vet hvor skoen trykker og vi vil gjerne bidra med å utvikle fagtilbud som kan være med på å øke kompetansen der den trengs.

Ansvarlig for kurs og kompetanseutvikling i Filmforbundet, Jostein Brå Oksavik, ser frem til det videre samarbeidet med filmskolen og ser et sterkt behov for slike kurs.

- I fortsettelsen ønsker vi å utvikle tilsvarende tilbud for stadig flere faggrupper. Og særlig for fagene under linjen hvor det ikke finnes høyskoleutdannelse. Å utvikle fagkompetansen og eksplisitt kunnskap på så praksisnære områder bør skje i samråd med bransjen, og vi har definert vår rolle her i forhold til høgskolen som et bindeledd for denne prosessen.

For Jostein Brå Oksavik er det viktig å se videreutdanningen av spesialiserte faggrupper i et nordisk perspektiv.

- Vi er glade for å ha med oss Mike Lundin fra Sverige som en eminent bidragsytere med lang erfaring i Norge. Samtidig ønsker vi å se dette i et nordisk perspektiv. Våre produksjonsmiljøer er begrensede og kompetanseutvikling for spesialiserte faggrupper blir dermed kostbart. Men ser vi Norden som en region, er vi plutselig den 9. største økonomien i verden. Vi har derfor alt å vinne på å samarbeide på dette området!

Norsk Filmforbund og faggruppen 1st ADs Norge/NFF er ansvarlig arrangør i nært samarbeid med Virke produsentforeningen og Den norske filmskolen (HINN).

Seminaret er støttet av Norsk filminstitutt, Viken filmsenter, Virke produsentforeningen og Norsk filmforbund.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.