FILMSKOLENKULL12 BIFF

Filmskolen på BIFF!

19-27. oktober går Bergen Internasjonale Filmfestival av stabelen og Den norske filmskolen er til stede i Bergen med egen visning av kull 12s eksamensfilmer, panelsamtale, konferansesamarbeidet BIFF expanded, og alumni og stab har filmer i konkurranseprogrammet.

Fredag 21. oktober kl 16 kan du møte kull 12, årets avgangsstudenter på bachelor, og se eksamensfilmene deres. Regissører og produsenter vil være til stede på visningen for å introdusere filmene. Gratis inngang og pause. Les om filmene og bestill din gratisbillett her.

Lørdag 22. oktober kl 12 arrangerer filmskolen panelsamtale i samarbeid med Vestnorsk filmsenter om hvordan vi kan lokke uteksaminerte filmtalenter fra filmskolen eller andre utdanninger til å komme til eller bli i regionene. Vi får høre perspektiver både fra produsenter som skaper jobber og rom for unge talenter og unge talenter som har fått muligheter i regionen. Hva skal til for å lykkes i bransjen som ung filmskaper? Hva er de største utfordringene med talentutvikling for produksjonsselskapene? Hvordan kan vi få enda flere talenter til regionen?

Paneldetalkere:

Oda Kruse, Juniorprodusent i Mer Film og tidligere student ved Den norske filmskolen (kull 11)
Linda Bolstad Strønen
, Produsent, Mothership
Trude Refsahl
, Produsent, Pandora
Sofie Vestad
, Avdelingsleder BAKOM Filmveksthus, Vestnorsk Filmsenter
Sigrid Kolbjørnsen
, manusforfatter på Motherships NRK-serie Rykter og tidligere student ved UiBs master i manusutvikling for serier

Mandag 24. oktober kl 10-16:30 - BIFF Expanded konferanse + utstilling

Nysgjerrig på historiefortelling gjennom ny teknologi? Årets BIFF Expanded presenteres av BIFF, Den norske filmskolen / CEFIMA, Universitetet i Bergen og Crossover Lab: Få med deg utstilling av spennende VR prosjekter (20- - 27. oktober, Visningsrommet på USF Verftet) hvor to av prosjektene oppsto på CEFIMAs Off Piste Lab. Bli også med på gratis konferanse med inspirerende presentasjoner av noen av Norges beste kreative VR-prosjekter og en praktisk orientert paneldebatt som tar for seg tilgjengelighet, økonomisk støtte og formidling av kunstformen. Påmelding her: https://airtable.com/shrBZRcI5W9bVkaMP

Alumni og stab med filmer i konkurranseprogrammet:

Lisa Enes' (MFA kull 3, fiksjonsregi) kortfilm PORTØR, som hun laget under masterstudiet, vises i programmet BIFF UNG 24. okt kl 19. Den er en av åtte kortfilmer valgt ut av av unge filmkuratorer i Bergen. Portør handler om Mai Linn som jobber som portør på et av Oslos største sykehus. Hennes kollegaer tar henne for gitt, og legger nesten ikke merke til henne. Mai Linn føler at hun har grodd fast og står stille, litt som mose.

Filmen er også del av Norsk kortfilm i konkurranse som vises 21. oktober kl 19:30: https://www.biff.no/playing-now/all/Kortfilm

Emilie Adelina Monies (MFA kull 3, konseptuell dokumentarregi) konkurrerer om tittelen Beste norske kortdokumentar 2022 med WHEREVER I LOOK, som var del av masterprosjektet hennes på filmskolen. I siste nummer av Z filmtidsskrift fremhever Gunnar Iversen WHEREVER I LOOK som en av årets to beste norske kortdokumentarer og skriver om filmen: "Wherever I look er ved første øyekast en enkel og banal film, men etter hvert synker den inn i tilskueren og vi forstår at hennes prosjekt er mer enn det vi tilsynelatende ser. De hverdagslige observasjonene og bildene lades med en dyp glød av lengsel og sorg. Det er en dypt personlig og smertefull skildring av drømmer og håp, og den håpløse jakten på å finne tilbake en tapt far."

Karoline Finnema (MFA kull 3, visuell design) sin kortdokumentar CQ CQ, I SEEK YOU: "Fra den lille radiohytten sin i Bergen forsøker Øystein å kontakte sin sønn som er på et skip utenfor kysten av Brasil. En film om radioamatører, nødkommunikasjon og en far på leting." Kortdokumentaren, som hun laget under masterstudiet på Den norske filmskolen, er en av filmene som vises i konkurranseprogrammet «Kort fra Vest» som vises vises lørdag 22. oktober kl 17.

Faglærer i dokumentarregi Charlotte Røhder Tvedt gjester BIFF med sin nye dokumentarfilm 15 ÅR SENERE, "en empatisk og lærerik film som lytter til intervjuobjektene uten å moralisere eller synse, samtidig som den stiller kritiske spørsmål om norsk innvandrings- og integreringspolitikk, og byråkratiet som bestemmer hva som skal til for å få lov til å bli norsk."

Visninger 22, 23 og 27. oktober med Charlotte til stede for Q&A.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.