DNF såkornmidler poster

Filmskolen utvikler tiltak for å øke mangfoldet på skolen

Like før jul fikk fem prosjekter på filmskolen tildelt til sammen 650,000 kroner i såkornmidler fra Høgskolen i Innlandet. Ett av prosjektene har fokus på mangfold i filmutdanningen. Skolen har inngått et samarbeid med Snowfall Cinema, produksjonsselskapet til alumni og tidligere lærer ved filmskolen Hisham Zaman og Åse Svenheim Drivenes, også tidligere lærer ved filmskolen. Gjennom en workshop ledet av filmskaper Hisham Zaman skal unge mennesker med flerkulturell bakgrunn få grunnleggende kunnskap i visuell historiefortelling.

Såkornmidlene skal fremme god utdanningskvalitet gjennom kontinuerlig utvikling av pedagogisk praksis og innovasjon i høgskolens utdanninger.

Filmskolen har ambisjoner om å øke mangfoldet på skolen og mener det vil øke kvaliteten på utdanningen for alle studentene. Samarbeidsprosjektet med Snowfall cinema fikk tildelt 150,000 til utvikling av prosjektet, som ennå er i startfasen og søker videre finansiering.

- Som filmskapere og som tidligere lærere ved Den Norske Filmskolen har vi sett at unge mennesker med flerkulturell bakgrunn av ulike årsaker ikke søker filmutdanning. Vi går glipp av unike talenter og gode autentiske historier som best fortelles med deres kunnskap og blikk. Med dette kurset ønsker vi å fange opp disse talentene, uttaler Hisham Zaman og Åse Svenheim Drivenes.

De andre prosjektene som fikk såkornmidler var følgende:

• "Bærekraftig filmproduksjon" ved prosjektleder Are Syvertsen (150,000). Prosjektet bygger videre på oppstartsprosjektet «Bærekraftig filmproduksjon» som ble gjennomført på Den norske filmskolen i 2021 for å teste ut bidrag til en mer bærekraftig filmproduksjon på skolen. Prosjektet vil gjøre bærekraftig filmproduksjon til en selvfølgelig del av filmskolens virksomhet

• "Manus, regi og visuell design" ved prosjektleder Sara Johnsen (50,000) Pilotprosjekt for studenter ved Filmskolens master med spesialisering i manus, regi og visuell design. Kursopplegget har en eksperimentell form idet studentene skal samarbeide utenfor sine vanlige roller i en uvant men beslektet uttrykksform; nemlig scenekunst.

• "Pedagogisk og kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor visuell og auditiv design" ved prosjektleder Siri Langdalen (150,000) . Prosjektet ønsker å utforske hvilken plass den kreative dokumentaren kan ha i et utdanningsløp på Filmskolen som kan gi en bredere og mer samfunns-aktuell tilnærming til hele filmfaget på skolen. Undervisningsopplegget er planlagt som et tverrfaglig pilotprosjekt i form av en workshop med studenter fra Filmskolens master i visuell design og dokumentar-regi og Filmskolens bachelorprogram i produksjonsdesign, foto og lyd.

• "Nordisk samarbeid" ved prosjektleder Lilja Ingolfsdottir (150,000). Prosjektets formål er å styrke den nordiske fortellingen ved å skape samarbeid på tvers av de nordiske filmskolene og er et initiativ fra Den danske filmskolen.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.