Mestermñter6

Mestermøte med regissør Francesco Munzi

I samarbeid med Oslo Pix inviterer vi til mestermøte med regissør Francesco Munzi fredag 2. september kl 10:00 på masterutdanningen på Myrens verksted.

Den italienske regissøren Franceso Munzi besøker filmskolens masterprogram i Oslo i forbindelse med filmfestivalen Oslo Pix som går av stabelen 29. august til 4. september. På Oslo Pix skal masterstudentene skal se Munzis nye dokumentarfilm Futura som han har regissert sammen med regissørene Pietro Marcello og Alice Rohrwacher. Studentene får møte Munzi på filmskolen fredag 2. september kl 10-12. Vi inviterer også andre interesserte til å komme til filmskolens lokaler på Myrens Verksted for å få med seg mestermøtet.

Hva: Mestermøte med regissør Francesco Munzi

Når: Fredag 2. september kl 10-12

Hvor: Filmskolens lokaler på Myrens Verksted, Sandakerveien 24, C (Inngang ved Akerselva)

FUTURA

Futura (regi: Pietro Marcello, Francesco Munzi og Alice Rohrwacher)

Du kan se Futura på Oslo Pix følgende dager og kjøpe billetter her:

Torsdag 01.09 kl 20:15 på Vega Scene

Fredag 02.09 kl 18:00 på Ringen Kino

Lørdag 03.09 kl 13:00 på Ringen Kino

Oslo Pix' omtale av Futura:

Hva tror du fremtiden bringer? Tre av de største italienske regissørene som jobber i dag reiser gjennom Italia for å stille ungdom akkurat dette spørsmålet.

Futura tar oss med på en reise fra Milano til Palermo, med flere stopp underveis, for å undersøke framtidsutsiktene til italiensk ungdom. Fremtiden ser mørk ut for ungdommen, og er det så rart? Tiden de har vokst opp i har vært sterkt preget av krig, terror, klimaendringer, og til slutt pandemien som treffer midtveis i innspillingen.

Det er ingen tvil om at flere har vanskelig for å forestille seg en lys fremtid. Som en av ungdommene sier, så «finnes det ikke noen fremtid i Italia», og en annen hevder at «det mest patriotiske du kan gjøre er å sende barnet ditt utenlands for å få seg en utdanning». Til tross for mørke framtidsutsikter er det likevel et ønske om at ting skal bli bedre.

De tre filmskaperne – Pietro Marcello, Francesco Munzi og Alice Rohrwacher – har lagd en sterk tilstandsrapport fra landet de selv har vokst opp full av nostalgiske tilbakeblikk på italiensk filmhistorie. Selv om filmen er spesifikk til Italia har den en universell slagkraft. Intervjuobjektene de har funnet fram til er forfriskende ærlige og velartikulerte, og filmen er et viktig tidsbilde av den tiden vi lever i nå.

Om Francesco Munzi

Francesco Munzi er en italiensk filmskaper og manusforfatter. Han står bak flere filmer som har gått på internasjonale filmfestivaler, og bak TV-serien Mirakelet som gikk på NRK i 2019. Hans første film Saimir ble vist på filmfestivalen i Venezia og ble nominert til European Film Award. Han er mest kjent for sin film Sorte sjeler (2004) som vant flere priser i Venezia i 2014 og som gikk på norske kinoer. Munzi har regissert dokumentaren Futura sammen med regissørene Pietro Marcello og Alice Rohrwacher.

FUTURA

Futura (regi: Pietro Marcello, Francesco Munzi og Alice Rohrwacher)

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.