Fargeworkshop Kull13 Hong Kong1 Foto Mikkel Lyng

Teknisk stilling ledig på filmskolen Foto: Foto: Mikkel Lyng (fra fargeworkshop i studio)

Søknadsfristen til den ledige stillingen som tekniker ved filmskolens studiested i Oslo nærmer seg! Lurer du på om det kan være noe for deg eller noen du kjenner i bransjen? Filmskoleveteran Tore Maritvold forteller om hvordan det er å jobbe på teknisk avdeling på filmskolen.

Filmskolen har ledig en 100% fast stilling som tekniker ved filmskolens studiested på Myrens Verksted i Oslo med søknadsfrist 11. august. Vi tok en prat med Tore Maritvold, for å høre mer om hvordan det er å jobbe på teknisk avdeling og hvem stillingen kan passe for. Tore har jobbet ved Den norske filmskolen siden starten for 25 år siden, både som teknisk leder og nå som etterarbeidskoordinator.


Hvilken type søker ser dere etter til stillingen som tekniker?

- For filmskolen er det viktig å få en person som først og fremst har lyst til å være i et studentmiljø hvor folk er for å lære, og som synes det er spennende å være i kontakt med studenter og bidra fra et teknisk ståsted.

-Som tekniker skal man være en ressurs for hele skolen i forhold til det å bruke verktøy og sørge for at filmproduksjonen vår er oppdatert og fremtidsrettet. Vi trenger derfor en person som har lyst til å være i et miljø hvor man oppdaterer seg på det tekniske feltet innen film- og tv-produksjon, alt fra innspillingsteknikk til etterarbeidsteknikk og datanettverk.

-Vi er jo klar over at vi ikke kan få en person med ekspertkompetanse på alle disse feltene, derfor ser vi etter folk som har brei kunnskap, men som har sitt spesialområde. Det er det vi alle sammen har på filmskolen. Folk er litt “potet” samtidig som de har sitt spesialfelt som de hegner om og utvikler spesielt, enten det er data eller kamera & foto eller etterarbeidskompetanse. Det viktigste er at man har interesse for å gjøre ting man ikke nødvendigvis har gjort så mye før og har lyst til å følge med på utviklingen og lære noe nytt innenfor teknikkfeltet.

Hva er det mest givende med studentkontakten, og hvordan jobber dere med studentene?

-Man må synes det er spennende å kommunisere med unge folk. Man må synes det er ok å bli “mast på” og bli spurt om ting hele tiden i forhold til det tekniske. Det blir mye én til én opplæring eller veiledning. Det å være litt sosial på sitt fagfelt, tror jeg er viktig. Man trenger overhodet ikke være ekstrovert, men man må synes det er litt morsomt å snakke med og samarbeide med folk innenfor fagfeltet sitt, eller å drive veiledning innenfor det som er ens kompetanse.

Hvordan er samarbeidet med de fagansatte?

-Det er opp til hver enkelt å skaffe seg et rom hvor man samarbeider tett med de faglige ansatte. Særlig der hvor teknikk er et viktig verktøy i faget er det store muligheter til å jobbe tett på faglig personale. Det er også en takknemlig oppgave siden de setter pris på den tryggheten i faget sitt, å ha faglig støtte teknisk.

Gjelder det for eksempel foto, klipp og lyd?

-Ja, det er først og fremst på foto, klipp, lyd, og til dels produksjonsdesign, hvor vi på teknikk kan løfte tilbudet. Også på produsentlinja er det et stort potensial for godt samarbeid med teknisk personell for å løfte produsentene sin kompetanse inn mot produksjon.

Det høres ut som en veldig variert arbeidshverdag?

-Ja, det er jo saker hele tiden, du jobber med smått og stort, fra å være problemløser på de små sakene som oppstår, til å jobbe mer planlagt og strategisk med større ting. Teknisk veiledning og undervisning kan også være en mulighet hvis man ønsker det.

Hvilke råd vil du gi potensielle søkere i bransjen som lurer på om dette er noe de kunne prøve en stund med mål om å gå tilbake i produksjon om noen år?

-Hvis du jobber som frilanser kan det være et stort skritt å gå inn i en fast, full stilling på en skole. Det er nok avhengig av hvilken livssituasjon du er i; har du småbarn og har behov for å prioritere familielivet i en to-tre år, tror jeg det ville være veldig fint å gå inn i en stilling hvor alt er organisert og strukturert og hverdagen din er forutsigbar.

-For det andre, om du har behov for litt oppdatering innen det filmfaglige eller filmtekniske, er dette også en ypperlig anledning. Stillingen vil gi deg muligheten til å bygge opp en variert teknisk kunnskap slik at du eventuelt kan gå ut igjen i bransjen etter noen år med en kompetanse som du ikke nødvendigvis får ved å være alene i frilansbransjen. Og så er det mulig å drive med små prosjekter ved siden av. Filmskolen er også et fint sted å være for å få kontakter og skape nettverk. Du blir absolutt ikke avkoblet bransjen mens du er her.

Hvordan har du selv beholdt gløden etter 25 år på filmskolen?

-Jeg holder gløden siden vi har en levende skole, med et studiemiljø hvor studenter og ansatte jobber tett med viktige personlige stemmer som skal ut i filmbransjen. Å få til det synes jeg er spennende, både og ha dem her inne mens de er her, og å følge dem når de kommer ut. Det å kunne jobbe med studenter som brenner for å fortelle historier og lære seg faget, er spennende. Så lenge vi kan ta inn slike studenter vil dette være en levende skole og et spennende sted for meg å være. Jeg ser vel for meg at jeg skal være her en stund til, ja.

Tore Maritvold crop

Tore Maritvold, etterarbeidskoordinator på filmskolen.

Om Tore Maritvold:

Tore er en del av filmskolens historie, han har vært med helt fra starten for 25 år siden, og arbeider nå som etterarbeidskoordinator. I 1992 flyttet han fra jobb i NRK i Oslo til Lillehammer for å bli teknisk leder for TV-skolen (AMEK). Under OL jobbet han som sports-producer for NRK og etterpå var han med å starte NRKs regionale disktriktsendinger som producer, før han til slutt ble headhuntet til den splitter nye norske filmskolen for å være med på oppstarten som teknisk leder.

Tore Maritvold crop

Tore Maritvold, etterarbeidskoordinator på filmskolen.


Siste artikler

Io Pris

Io Sivertsens master-avgangsfilm vant pris på Vårutstillingen

Io Sivertsen, som gikk ut fra masterprogrammet i konseptuell dokumentarregi i fjor sommer, vant The Art Photography Prize 2023 for sin avgangsfilm "Voksesmerter, tanker om klimakrisen". Prisen på 200,000 kroner ble delt ut på åpningen av årets Vårutstilling.

IMG 4599

Regissør og masterstudent Simon Valentine inviterer publikum inn i studio

Fredag 12. mai kl 13 inviterer Simon Valentine til en work-in-progress forestilling på Myrens verksted. Han utvikler spillefilmmanus sammen med skuespillerne og de vil spille nøkkelscener live og gi et innblikk i arbeidsprosessen.

Arkitekten Berlinale / wide / Foto:Lillian Julsvik / Viaplay

Kull 11-alumni bak kritikerrost sci-fi satire på Viaplay

"Arkitekten", regissert av Kerren Lumer-Klabbers (kull 11), har premiere på Viaplay 4. mai. På det kreative teamet bak serien som gjorde seg bemerket under verdenspremieren på Berlinale Series, har kull 11-alumni sentrale roller.

LIM Beyond

Free online event: “Beyond the obvious; a new approach to story conception”

Are you curious about LIMs idea development approach? Join the free online event on May 5th to learn more about the upcoming LIM workshop.

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 18-23 2023

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 23rd!

Kunstnerstipend alumni

51 DNF-alumni tildelt Statens kunstnerstipend

51 alumni fra filmskolen fikk Statens kunstnerstipend for 2023. Hele 36 av fjorårets avgangsstudenter fikk "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Vi gratulerer!