Arkitekten Berlinale

Kull 11-alumni bak kritikerrost sci-fi satire på Viaplay

"Arkitekten", regissert av Kerren Lumer-Klabbers (kull 11), har premiere på Viaplay 4. mai. På det kreative teamet bak serien som gjorde seg bemerket under verdenspremieren på Berlinale Series, finner vi kull 11-alumni i sentrale roller.

"Arkitekten" har norsk premiere på Viaplay i dag 4. mai. Den satiriske futuristiske serien hadde verdenspremiere på Berlinale Series og er regissert av Kerren Lumer-Klabbers som ble uteksaminert fra filmskolens regilinje i 2020. Mini-serien på fire episoder er basert på en ide og manus av Nora Landsrød og Kristian Kilde og de videreutviklet manuset i samarbeid med regissør Kerren Lumer-Klabbers.

I Arkitekten møter vi 30 år gamle Julie, spilt av Eili Harboe, som lever i fremtidens Oslo hvor boligmarkedet har gått helt av skaftet. Et boliglån virker utenkelig for førstegangskjøpere flest, og ikke minst for Julie, som er utdannet arkitekt men jobber som dårlig lønnet kaffekokende praktikant for et anerkjent arkitektfirma. Når husleien øker betraktelig blir hun nødt til å finne et nytt sted å bo, og løsningen blir et bofellesskap i en forlatt parkeringskjeller. Men så dukker det opp en mulighet for å løse boligkrisen i Oslo, oppfylle drømmen om en arkitektkarriere og ikke minst et boliglån.

05 eili harboe lilli 6453c3bdec4c3

Foto: Lillian Julsvik / Viaplay

Serien er produsert av Nordisk Film og har kull 11-alumni i sentrale kreative roller: I tillegg til regissør og medserieskaper Kerren Lumer-Klabbers, ble både produsenter Øyvind Eriksen & Caroline Hitland, produksjonsdesigner Signe Krab Nymann, klipper Linn-Heidi Slåttøy, opptakslyd Vilde Tiller Hagestande, og musikkkonsulent Frederik Lehmann Mikkelsen uteksaminert fra kull 11. Lyddesigner Inger Elise Holm (kull 8 ) og VFX supervisor Jacob Thorndahl (kull 10) var også med på teamet og executive produsenter er Isak Eymundsson (kull 7) og Sveinung Golimo (kull 1) i Nordisk Film.

"Arkitekten" ble som eneste norske serie siden "Heimebane" tatt ut til Berlinale Series i februar hvor den fikk hederlige omtale. Juryen, som besto av Mette Heeno, Andre Holland og Dana Stern, beskrev "Arkitekten" som "extremely innovative, creatively distinctive, resourcefully efficient- while also building a world and making a statement about some of the social issues we face. The series is bold and brave."

Serien har også blitt godt mottatt av anmelderne. Britt Sørensen i Bergens Tidende trekker frem seriens visuelle univers og arbeidet til produksjonsdesigner Signe Krab Nymann: "Innenfor et lite format og med effektive hjelpemidler etablerer miniserien et stilisert og fremmedgjort univers som likevel er særdeles gjenkjennelig. Mye av æren for det ligger i Signe Krab Nymanns produksjonsdesign, fotograf David Bauers effektive bruk av byutsnitt og fotovinkler, og kostymedesigner Maren Saedis kostymer, holdt i en streng minimalisme med små, men markante markører og detaljer."

02 anna filippa hjar 6453c3ce5482d

Foto: Lillian Julsvik / Viaplay

Serien kan ses på Viaplay fra i dag 4. mai.

Se traileren her.

05 eili harboe lilli 6453c3bdec4c3

02 anna filippa hjar 6453c3ce5482d

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.