MF Akull5 Foto Sindre Sæbø

Nytt masterkull på plass i Oslo! Foto: Sindre Sæbø

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.

De nye studentene som er tatt opp på filmskolens masterprogram ble i forrige uke tatt imot på Myrens verksted. Studieåret starter med to ukers fellesundervisning for hele kullet og den første uken var det masterclass med dokumentarfilmskaper Margreth Olin og skrivekurs med forfatter Gro Dahle.

Denne uken har masterstudentene et program i samarbeid med Oslo Pix-festivalen. De skal blant annet skal se alle kandidatene til Nordisk Råds Filmpris, inkludert Danmarks bidrag som er co-regissert av en tidligere masterstudent, og diskutere den nordiske samtidsfilmen.

De neste to årene skal masterstudentene fordype seg i sine respektive spesialiseringer: fiksjonsregi, konseptuell dokumentarregi, visuell design, produsent og manus.

Ser frem til å jobbe innenfor flere kunstformer

Fredrik Skrattegaard Master

Fra venstre, masterstudenter Victoria Hollup (produsent), Jakob Linneberg (visuell design) og Fredrik Skrattegård (visuell design) på første studiedag på Myrens verksted.

Fredrik Skrattegård er en av de nye studentene som stilte på Myrens verksted til første studiedag 20. august. Han har arbeidet med produksjonsdesign, digital art, storyboards og andre visuelle medier og skal gå på spesialiseringen visuell design sammen med tre fotografer. Skrattegård er tilbake på filmskolen etter at han ble uteksaminert fra kull 12 på bachelorprogrammet på Den norske filmskolen på Lillehammer i 2022, hvor han gikk produksjonsdesignlinjen.

-Jeg søkte på masteren for å videreutvikle eget arbeide innenfor flere kunstformer, ikke bare produksjonsdesign, og kunne forske på arbeid innenfor flere medier, forteller Skrattegård.

-Som tidligere bachelorstudent på DNF ser jeg veldig frem til å returnere til filmskolen, og kunne bygge på den kunnskapen og de relasjonene jeg fikk sist jeg var her, avslutter han.

Sterkt kull

De tjue studentene på filmskolens femte masterkull ble tatt opp i hard konkurranse med over 160 søkere. Undervisningsleder på master, Frederik Hestvold, ser frem til å bli bedre kjent med det nye kullet.

-Vi har fått inn et sterkt og fint kull, som allerede har kastet seg inn i studiet med engasjement og nysgjerrighet, sier Hestvold. Alt peker i retning av to spennende og gode år.

Fredrik Skrattegaard Master

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds Filmpris

Emilie Adelina Monies, tidligere masterstudent i konseptuell dokumentarregi på filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til Nordisk Råds filmpris.

Elsklingpremiere Haugesund foto Grethe Nygaard

Lilja Ingolfsdottirs brakdebut

Filmskolens manuslærer vant hele fem priser for spillefilmdebuten på Karlovy Vary-festivalen i sommer. Nå tar "Elskling" også det norske festivalpublikummet med storm.

Magnus Von Horn Oslo Pix7

Åpen mesterklasse med Magnus von Horn

Møt den svenske filmskaperen Magnus von Horn (Piken med nålen) som besøker filmskolens masterprogram i Oslo, 30. august. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix.

Dalia Pic

Imagining a liberated Palestine - Dalia AlKurys PhD defense

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On September 27th Dalia AlKury defends her PhD in artistic research at Myrens verksted.

Jan Aksel Marthe Foto Hanne Lovise Skartveit

Filmskolens produsentlærere søker kollega

Filmskolen søker linjeprodusent! Produsentlinjen har ambisjoner om å være en av Europas beste lederutdanninger for film og den nye linjeprodusenten vil bli en viktig del av lærerteamet. Søknadsfrist er 18. august.