Tarjei Sandvik Moe Foto Camilla Pavlikova Sandland 2025 01 03 124407 uadu

Tarjei Sandvik Moe og August Colding lager kortfilm med NFI-støtte Foto: Camilla Pavlikova Sandland

Året fikk en pangstart for kull 13-alumni manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding. Med produksjonsstøtte fra NFI får de realisert kortfilmen "Catilina" hvor Tarjei står for manus og regi og alle fagsjefer er fra kull 13.

Norsk filminstitutt presenterte nylig de fem kortfilmene som fikk tilsammen 5,2 millioner i produksjonsstøtte i forrige tildelingsrunde. Blant de utvalgte prosjektene var kortfilmen "Catilina", med regi og manus av Tarjei Sandvik Moe, som ble tildelt 750 000 kroner. Tarjei ble uteksaminert fra manuslinjen på filmskolens kull 13 sommeren 2024 og kortfilmen produseres av kull 13-kollega August Colding og True Content Productions. Med seg på laget har de fotograf Mikkel Lyng-Jørgensen, produksjonsdesigner Rikke Seim Trana, klipper Mariel Melø Hansen og lyddesigner Paula Franke, som alle gikk på filmskolen sammen med Tarjei og August.

"Catilina" handler om en ung dramalærer på Skien videregående skole som gjennom en heslig vinterdag prøver å forbli oppriktig mot seg selv og sine kunstneriske visjoner som Ibsen-regissør, mens kjæresten, skolesystemet og samtiden står i veien for ham.

I sin kunstneriske vurdering beskriver filmkonsulent Nina Barbosa Blad prosjektet som unikt og spennende og trekker frem Tarjeis erfaring fra både film og scene: "Dette er Tarjei Sandvik Moes første profesjonelle kortfilm som regissør, etter at han har vist gode resultater i kortfilmene han har skrevet. Her har han et bra team i ryggen, og hans formidable erfaring som skuespiller og hans tydelige visjon overbeviser om at dette vil bli en unik og spennende film".

Vi tok en prat med regissør og manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding rett etter at den glade nyheten ble offentliggjort.

Tarjei Sandvik Moe: "Jeg har ingen interesse av å lage trygg film"

Manusgjengen m Artur Heidi

Terje Sandvik Moe og resten av manuslinjen på kull 13 på teaterpremiere i april 2024. Manusforfatterne skrev og regisserte seks enaktere som ble fremført for en fullsatt sal på Dramatikkens hus.

Tarjei Sandvik Moe, du har skrevet manus for andre regissører både på filmskolen og på kortfilmer som du har laget utenfor skolen. Hva fikk deg til å ta steget over i regirollen i dette prosjektet?

-Jeg har faktisk også fått regissert litt for kortfilm og scene og lyddrama de siste årene og har noe tidligere erfaring som regiassistent i scenekunstfeltet, i tillegg til manusutdanningen fra Filmskolen - så det føles ikke som en helt ny verden å skulle regissere det her. Den spennende forskjellen nå er at jeg har et romsligere, profesjonelt budsjett å arbeide med, selv om pengene jo fort fyker unna i filmproduksjon utenfor skolen.

Men til spørsmålet: Noen prosjekter er det åpenbart at jeg skal skrive for andre, mens enkelte dras jeg mot å regissere selv - og dette var et slikt. Det handler nok om at de filmatiske visjonene mine her hadde en form for spesifisitet over seg. Jeg ble nysgjerrig på å forsøke å forfølge dette selv, i samarbeid med et godt kunstnerisk team. Dette da hvis jeg fikk tillit av produsent, produksjonsselskap, og filmstøtte fra noe sted. Nå som alt dette kanskje faller på plass, tenker jeg å kjøre på som en galning, og så får det briste eller bære. Man vet jo aldri hvordan det går, og jeg har ingen interesse av å lage trygg film.

I mange andre prosjekter er det jeg som knyttes til en regissør sin grunnidé, som jeg pirres av (som f.eks eksamensfilmen fra Filmskolen). Eller så er det min grunnidé - men siden jeg kanskje ikke har like spesifikke visjoner, vil jeg helst se materialet mitt møte blikket og uttrykket til en annen regissør. Det er et stort privilegium og fryktelig lærerikt å få gjøre begge deler.

Tarjei m Premie

Tarjei Sandvik Moe mottok pris for beste manus for eksamensfilmen "Jeg følte jeg måtte være her" på Amandus Blikkfang-festivalen. Foto: Amandus Blikkfang

Hva ønsker du å utforske i dette prosjektet?

-Jeg vil utforske så mye. Hvis jeg skal trekke frem én ting, så er det hvordan det er å være et menneske som på et eller annet vis må forholde seg til andre mennesker. Det høres jo generelt ut, men det er ikke lett, de greiene der.

Flere av kortfilmene du har skrevet foregår i og har et skråblikk på kunstmiljø. Hva fascinerer deg dramatisk med karakterer som ønsker å uttrykke seg gjennom kunst?

-Jeg husker jeg så «The Circus» av og med Charlie Chaplin da jeg var liten. Chaplin, i rollen som «The Tramp» er i starten av filmen på rømmen fra politiet, han løper alt han kan, og inn på et sirkus fullt av publikummere, og fra han er inne i sirkusets sirkel, er han noe annet, han er ufrivillig innrammet i kunsten, kulturen. Og alle i publikum ler - nå er han deres. Jeg liker det øyeblikket veldig godt. Så slike ting har alltid fascinert meg. Dramatisk sett er det vel så enkelt som at hvordan mennesker forholder seg til kunst og kultur sier mye om dem, både individuelt og kollektivt - psykologisk, filosofisk, politisk og sosiologisk (blant annet!).

Men det er viktig å ikke bare lage "kunst om kunst" også, og jeg håper jo også at filmene mine handler om noe annet, selv når de tilsynelatende handler om kunst. Jeg vet ikke engang om «kunst» eller «kultur» i seg selv er noe jeg tenker på som en tematikk, men det kan sannelig være et middel på veien til å utforske noe annet. Andre ganger klarer man seg uten.

Jeg Følte Jeg Måtte Være Her

Still fra eksamensfilmen "Jeg følte jeg måtte være her" med regi av Sara Moland og manus av Tarjei Sandvik Moe. Foto: Signe Edelboe Rasmussen.

Hva betyr det å få tillit som kortfilmregissør fra NFI?

-Kjedelig svar, men jeg er rett og slett veldig takknemlig. Jeg er i det hele tatt takknemlig for å bo i et land som har sånne ordninger. Og jeg håper vi tar vare på det: At penger til store og små, smale og brede prosjekter, i alle mulige kunstfelt kan fortsette å gjøre at vi kan holde på med vårt, i håp om å kanskje komme nærmere et eller annet - som vi kan dele med publikum. Selv om vi ikke alltid lykkes. Men nedskalerer man mer og mer, mister vi muligheten til å jobbe med lave skuldre, og da tar vi ikke like store sjanser, og da blir kunsten mindre betydningsfull.

Så nei, jeg er glad, inspirert, og jeg tar det her på alvor, men prøver å også lukke alt eksternt ut, og ikke frykte for mye å feile. Det er ikke godt for noe. Og så gleder jeg meg så jævlig til å se alle de andre filmene som lages i Norge fremover, det kjennes ut som det er bra vibber her i dette lille filmlandet.

August Colding: "At NFI har tatt så godt imot prosjektet, sier mye om Tarjeis manus og hans visjoner som regissør.

Headshot August Colding 2025

Produsent August Colding

August Colding, hvordan startet samarbeidet mellom deg og Tarjei på akkurat dette prosjektet?

-Samarbejdet startede da Tarjei præsenterede mig for sit personlige projekt, i slutningen af Filmskolen. Projektet var et spillefilmsmanus, med en personlig og virkelig stærk historie, efter min mening. Tarjei og jeg har jobbet sammen mange gange, både inden og udenfor skolen, men altid som manus/produsent. Så da han nævnte at dette ville han gerne selv regissere, så blev det pludselig til et nyt samarbejde. Men det føltes også helt rigtigt.

Siden denne film vil være hans debut som regissør, kunne vi ikke gå direkte igang med spillefilmen. Det er der finansieringsmæssige grunde til, men hvis man skal se lidt sjovere på det, så er det jo fantastisk at få mulighed for at undersøge en spillefilm på den her måde. Ved at lave en kortfilm med samme univers og karakterer, kan vi grave dybt ned i hans historie, og se hvad som fungerer og hvad der interesserer os og et publikum mest. Selvfølgelig skal kortfilmen skal stå på egne ben, men processen føles også som en undersøgelse af spillefilmen, hvilket er fantastisk få mulighed for.

Hva ser du mest frem til ved å fortsette samarbeidet med dine kull 13-kolleger?

-De fleste fagsjefer er fra vores kull på Filmskolen, så det er virkelig skønt. Det føles trygt og godt at træde ind i den her professionelle verden med kendte folk. De er forhåbentlig mere tilgivende for de fejl jeg kommer til at begå "down the line".

Hva betyr støtten fra Norsk filminsittutt?

-Alle der kender Tarjei ved at han ikke skriver korte tekster, og filmen her er ingen undtagelse. Frigjort fra skolens minut-grænser, har han virkelig ladet pennen flyve, så det bliver en lang kortfilm. Det er noget som filmbranchen og filmskole-lærerer har fælles om at advare imod, men vi tænkte at det var bedst at gå all in på stilen, i stedet for at gå på kompromis før vi overhovedet havde prøvet. Derfor er det virkelig dejligt at NFI har taget så godt imod det, og at de gør det med en profesjonelt debuterende regissør, synes jeg siger meget om Tarjeis manuskript og hans visioner som regi.

På Den norske filmskolen gleder vi oss til å se den ferdige filmen og gratulerer alle som fikk støtte i denne tildelingsrunden hos Norsk filminstitutt. I tillegg til Tarjei og August var det flere alumni blant de fem utvalgte prosjektene:

  • Jay Choi (MFA kull 3) fikk 750 000 til "Vi er hva vi spiser" som hun har regi og manus på.
  • Louise Beyer fra Storm Film (BFA kull 12) er produsent på Liv Joelle Barbosa Blads "Gaven" som fikk 850 000.

Gratulerer til alle!

Manusgjengen m Artur Heidi

Terje Sandvik Moe og resten av manuslinjen på kull 13 på teaterpremiere i april 2024. Manusforfatterne skrev og regisserte seks enaktere som ble fremført for en fullsatt sal på Dramatikkens hus.

Tarjei m Premie

Tarjei Sandvik Moe mottok pris for beste manus for eksamensfilmen "Jeg følte jeg måtte være her" på Amandus Blikkfang-festivalen. Foto: Amandus Blikkfang

Jeg Følte Jeg Måtte Være Her

Still fra eksamensfilmen "Jeg følte jeg måtte være her" med regi av Sara Moland og manus av Tarjei Sandvik Moe. Foto: Signe Edelboe Rasmussen.

Headshot August Colding 2025

Produsent August Colding


Siste artikler

20241216 Filmskolen Nord Photos Malthe Ivarsson 0183

"Vi skulle fokusere på nuet, og på hverandre"

På Göteborg Film Festival skal studenter fra filmskolene i Danmark, Norge og Sverige vise oss resultatene av et treårig samarbeid på tvers av de nordiske grensene gjennom NORD-prosjektet.

DSC03215 copy JPG2

Åpen dag på zoom 3. desember: Opptak 2025

Er du nysgjerrig på filmskolen? 3. desember inviterer vi til åpen dag på zoom så du kan bli bedre kjent med bachelorutdanningen som har søknadsfrist 13. januar.

Klippesymposium NFK

Klippesymposium med klipperne av The Crown, Exit og Babylon Berlin

Norske filmklippere arrangerer klippesymposium i Oslo helgen 30.11-01.12 i samarbeid med Den norske filmskolen. Her får du møte klipperne av The Crown, Babylon Berlin, Exit og Familier som oss.

Fuld Af Kærlighed sq

Regissørmøte: "Fuld af kærlighed" på Vega 4. desember

I samarbeid med Fondet for dansk-norsk samarbeid inviterer filmskolen til regissørmøte og visning av det danske familiedramaet "Full af kjærlighet" på Vega 4. desember.

1x1 hvit

Konferanse om kunstig intelligens i filmbransjen

20. november samles filmbransjen til en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens.

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.