She Pack Promoshot

She-Pack inntok Berlin Text: Erik Ivar Sæther

Kortfilmen She-Pack, en av fjorårets eksamensfilmer fra Den norske filmskolen, fikk sin internasjonale premiere på selveste Berlinale i februar i år. Vi tok en prat regissør Fanny Ovesen om å vise film på en av verdens største filmfestivaler.

Fanny Medium

Siden She-Pack ble ferdigstilt før sommeren til uteksamineringen av kull 10, har filmen
hatt en flott festivalreise i inn- og utland. I likhet med flere av fjorårets eksamensfilmer
er filmen blitt tatt godt i mot av både publikum, festivaljuryer og kritikere. Deltakelsen
på Berlinale var nok en fjær i hatten for teamet bak She-Pack, inkludert regissør Fanny
Ovesen. Hun forteller om da hun fikk den utrolige beskjeden:


- Jeg satt på bussen med lyddesigner Anna Nilsson da jeg leste e-posten. Jeg skrev med
én gang til teamet fra filmskolen at vi får "internasjonal premiere på fuckings Berlinale"
og at det er "hemmelig". Deretter ringte vi produsent Lotte Sandbu på høyttaler og jublet
hemningsløst.


She-Pack ble vist i programmet Kplus, som ifølge Berlinalen selv samler ”filmer som tar
unge mennesker på alvor i sine fortellinger og i sitt filmspråk”. Programmet er en del av
Berlinalens ”Generation”-seksjon med filmer for barn og unge, og Kplus retter seg mot
barn opp til 14 år.


- Vi fikk mange morsomme reaksjoner fra barna etter visningene! Barna spurte meg
blant annet "hvorfor har du laget en så pervers film?" og "hvorfor fremstiller du barn så
destruktive?" Det hele var veldig morsomt. Da vi laget filmen, rettet vi den ikke egentlig
mot barn, men heller mot en målgruppe av voksne og unge voksne. Imidlertid tror jeg at
barna rives med av filmens dramatiske og emosjonelle motor, mens voksne
forhåpentligvis kan få noe intellektuelt og politisk ut av den.


Hvilke reaksjoner har du så fått fra voksne publikummere?
- Det virker som mange opplever uforutsigbarhet og ubehag, fordi jentenes unge alder
får en til å pendle mellom å oppleve dem som uskyldige og skremmende. Vi har forsøkt å
unngå moralisering til slutt, og jeg tror det gjør at publikum ofte deles i to grupper: Én
som tolker filmen som en ren ”Fluenes herre”-fortelling og én som mener det handler
om frigjøring. Jeg får følelsen av at kvinner i enda større grad enn menn lener seg mot
det siste, kanskje fordi mange kjenner igjen seg i karakterene og har savnet å se jenter i
slike roller på film.

02

Hvor går reisen for filmen videre?
Den skal vises på Aspen Shortsfest nå i april, før turen går videre til en stor europeisk
filmfestival jeg ikke kan røpe ennå. I tillegg skal den vises på to barnefilmfestivaler, så
det er fett! Jeg tror Berlinale var et godt startpunkt som ga filmen god oppmerksomhet
før en internasjonal festivalrunde. Det er flere festivaler som har bedt om en screener
bare fordi de så den i programmet, så det lover godt. Jeg har også søkt med filmen til Den
kulturelle skolesekken, og håper å få muligheten til å reise rundt i Norge og bruke den
som grunnlag for diskusjon med skolebarn.


Eksamensfilmens suksess på festivaler har bidratt til å gi Fanny en kjempestart på
karrieren som regissør. Under et år etter avsluttet skolegang ved Den norske filmskolen
er hun i gang med sitt drømmeprosjekt.


- Jeg skriver for tiden på min første spillefilm. Den produseres av B-Reel Films i
Stockholm, og vi sikter mot premiere i 2021. Filmen er en road movie gjennom Europa
som foregår i et couch surfing-miljø og er basert på noe jeg opplevde da jeg backpacket
som 19-åring. Etter Berlinalen dro jeg og couch surfet fra Berlin via Warszawa til Praha,
strekningen hvor filmen utspiller seg, for å se etter miljøer og møte rare folk som kunne
inspirere meg til å skrive. Ganske bra researchtur!

She-Pack og andre eksamensfilmer fra Den norske filmskolen kan nå ses i sin helhet i NRKs nettspiller.

Artikkel publisert kl. 08:39 den 21.03.2019

Fanny Medium
02

Latest articles

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

Tarjei Sandvik Moe Foto Camilla Pavlikova Sandland 2025 01 03 124407 uadu

Tarjei Sandvik Moe og kull 13-team fikk kortfilmstøtte

Året fikk en pangstart for kull 13-alumni manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding. Med produksjonsstøtte fra NFI får de realisert kortfilmen "Catilina" hvor Tarjei står for manus og regi og alle fagsjefer er fra kull 13.