Nå er det ikke lenge igjen. Om få uker skal studenter fra Den Danske Filmskole, Den norske filmskolen og Stockholms Konstnärliga Högskola (SKH) møte en virkelighet som har ligget over dem siden 2022.
For på Göteborg Film Festival kulminerer NORD, når grupper av studenter fra de tre institusjonene står foran et bransjepublikum og pitcher prosjektene de har utviklet sammen. Og det kan høres en smule skjebnesvangert ut. Som en finale, om du vil. Men det er det egentlig ikke. For selv om pitcherunden er et målbart og håndgripelig foreløpig resultat av det innovative forløpet, ligger kjernen i prosjektets grunnleggende og varige verdi et annet sted.
Nye kreative fellesskap
Det er ikke mange uker siden at to lærere fra Den Danske Filmskole og Den norske filmskolen møttes en vindfull kveld i kantinen på Filmskolen i København. Her utvekslet de noen av de perspektivene og erfaringene de anså som spesielt viktige i det forløpet de hver for seg hadde ledet studentene sine gjennom.
For både Josefine Kirkeskov og Lilja Ingolfsdottir var det tydelig at NORD hadde vist dem verdien av å fasilitere et fritt og generøst kreativt rom. Bare det at studentene har kunnet bli kjent med hverandre på en måte som ikke var knyttet til prestasjoner, og på den måten åpnet seg for nye kreative fellesskap, har vært en øyeåpner.
Begge lærerne har gjennom forløpet innsett at man kan frigjøre en større kreativitet når det står mindre på spill. Og at åpne og frie kreative prosesser er en ubetinget styrke for det ferdige produktet.
Og det høres jo veldig bra ut. Men hvordan ser det ut fra studentenes perspektiv? Er synet på det pan-nordiske kreative fellesskapet like positivt? Og hvordan føles det nå som prosjektet nærmer seg slutten?
En rød tråd gjennom utdannelsen
For å svare på disse spørsmålene har vi alliert oss med Yousra Said fra SKH, Ingvild Dahlgren fra Den norske filmskolen og Nawa Alani fra Den Danske Filmskole. For dem har NORD vært en rød tråd gjennom hele utdannelsen.
Yousra, Ingvild og Nawa har vært med i NORD helt fra starten. Og starten på NORD var også starten på deres tid på filmskolene. Så ikke bare måtte de bli kjent med sine medstudenter, men de måtte også reise på kryss og tvers av nordiske grenser for å møte nye studenter fra de andre skolene.
"Det føltes veldig som første skoledag," sier Ingvild Dahlgren om den første NORD-workshopen, som fant sted i København tilbake i 2022.
"Vi skulle først og fremst møtes som mennesker, og så snakket vi selvfølgelig om film. Men det var ut fra et generelt perspektiv om hvorfor vi ønsker å si noe om verden."
Det er klart at forløpet endret karakter gjennom de påfølgende workshopene i både Stockholm og Norge. Men fra starten var ideen at samarbeidet skulle bygge på at studentene skapte tillit til hverandre og ble kjent på måter som var fritatt fra presset som ofte ulmer på skolene. Yousra Said nikker gjenkjennende:
"Jeg husker at vi skulle lage en slags brainstorm i Norge med alle mulige papirlapper, og det var tydelig at det skulle være veldig lekent. Vi fikk beskjed om at det ikke var meningen at det skulle resultere i et produkt. Og selv om det likevel alltid har hengt over oss at vi skulle pitche noe en dag, måtte vi prøve å skyve den tanken unna. Vi skulle ikke tenke så langt frem."
Det er klart at forløpet endret karakter gjennom de påfølgende workshopene i både Stockholm og Norge. Men fra starten var ideen at samarbeidet skulle bygge på at studentene skapte tillit til hverandre og ble kjent på måter som var fritatt fra presset som ofte ulmer på skolene. Yousra Said nikker gjenkjennende:
"Jeg husker at vi skulle lage en slags brainstorm i Norge med alle mulige papirlapper, og det var tydelig at det skulle være veldig lekent. Vi fikk beskjed om at det ikke var meningen at det skulle resultere i et produkt. Og selv om det likevel alltid har hengt over oss at vi skulle pitche noe en dag, måtte vi prøve å skyve den tanken unna. Vi skulle ikke tenke så langt frem."
Hva er dette?
Det var noen lettere forvirrede filmskolestudenter som møttes til de ulike workshopene den gangen. Hverdagen på filmskolene går nemlig raskt. Studentene deltar i prosjekter på tvers av faglinjer og årskull, i et miljø preget av høye ambisjoner og en seriøs, målrettet arbeidskultur.
Derfor var ikke alltid de ukelange reisene til andre nordiske filmskoler og de lekne gruppesamlingene like velkomne. Det var heller ikke alltid like lett å forstå hva det skulle føre til. Som Yousra Said forklarer:
"Hver gang vi møttes, spurte alle: 'Skal vi pitche?' og 'Hva skal dette bli til?'. Men vi fikk hele tiden beskjed om å fokusere på nåtiden, på hverandre, og ikke tenke på hva det skulle bli til."
Den opplevelsen deler Nawa Alani:
"I starten tror jeg mange av oss tenkte: 'Hva er dette?' Det var mye forvirring i begynnelsen, hvor folk ikke helt forsto konseptet. Og jeg tror det tok lang tid før hjernen min skjønte det. 'Åh, vi skal bare bli kjent med hverandre?' Vi skulle ikke gå inn i produksjonsmodus, som er en helt annen måte å være i et rom på."
"Og jeg tror det står i kontrast til det vi ellers holdt på med," supplerer Ingvild Dahlgren. "Man kommer rett fra en produksjon hvor alt er hektisk, og hvor det betyr veldig mye for en. Så kommer man inn, og det er satt av en uke, men man vet ikke helt hva man skal gjøre med den. Jeg forsto først etter at jeg var ferdig på skolen hvor fantastisk det at vi bare skulle bli kjent med hverandre var."
Den opplevelsen deler Nawa Alani:
"I starten tror jeg mange av oss tenkte: 'Hva er dette?' Det var mye forvirring i begynnelsen, hvor folk ikke helt forsto konseptet. Og jeg tror det tok lang tid før hjernen min skjønte det. 'Åh, vi skal bare bli kjent med hverandre?' Vi skulle ikke gå inn i produksjonsmodus, som er en helt annen måte å være i et rom på."
"Og jeg tror det står i kontrast til det vi ellers holdt på med," supplerer Ingvild Dahlgren. "Man kommer rett fra en produksjon hvor alt er hektisk, og hvor det betyr veldig mye for en. Så kommer man inn, og det er satt av en uke, men man vet ikke helt hva man skal gjøre med den. Jeg forsto først etter at jeg var ferdig på skolen hvor fantastisk det at vi bare skulle bli kjent med hverandre var."
Trygghet på den andre siden
Det er slående at alle de tre filmskolestudentene er helt enige om verdien av forløpet. Selv om pitcherunden på Göteborg Film Festival er spennende, og alle ser frem til den med både håp og nervøsitet, er det egentlige resultatet av det årelange prosjektet å finne et helt annet sted.
Studentene har nemlig klart å skape rom som skiller seg markant fra de kreative arbeidsfellesskapene på filmskolene. For eksempel består Ingvilds gruppe av en manusforfatter, en produsent og seks regissører – noe som aldri ville vært mulig i skolesammenheng. Gruppen var da også skeptisk i starten:
"Vi startet med å tenke, hvordan kan dette ikke bli en katastrofe. Men vi har endt opp med å utvikle noe vi er utrolig stolte av. Jeg har fått kontakt med seks andre regissører på en måte jeg aldri har opplevd før, fordi vi skulle skape noe sammen. Så for meg er resultatet egentlig det rommet vi har skapt, hvor vi møtes jevnlig og snakker om det vi står i. Når man er vant til å sitte alene med det kreative ansvaret, føles det som en annerledes og veldig generøs opplevelse."
Som produsent har Nawa Alani et annet perspektiv på hva forløpet har gitt:
"For meg ligger verdien i å komme ut i en bransje hvor jeg kjenner folk fra Norden. Det er kanskje et veldig produsent-perspektiv, men når vi skal finansiere prosjekter – og det må vi jo – og er avhengige av nordisk finansiering, vet jeg at jeg har kontakter jeg kan ta tak i. Det har skapt et trygt nettverk, hvor vi har fått ansikt på hverandre i de ulike landene. Det tror jeg virkelig vi kan bruke etter skolen."
Nå gjenstår bare det siste punktum. Eller kanskje bare et midlertidig punktum, for det er god grunn til å tro at NORD har etterlatt et varig avtrykk. For øyeblikket må studentene likevel fokusere på pitchrunden – og ikke bare på relasjonene. Kan de klare det?
"Det har faktisk vært vanskelig å jobbe med et konkret prosjekt, fordi vi har vært så opptatt av å utvikle relasjonene. Nå har vi landet i et prosjekt, og det nærmer seg, så vi møtes plutselig ofte på Zoom," sier Yousra Said.
Hva relasjonene har lagt grunnlaget for, får vi vite om noen uker, når NORD inntar scenen i Göteborg. Vi gleder oss!
Som produsent har Nawa Alani et annet perspektiv på hva forløpet har gitt:
"For meg ligger verdien i å komme ut i en bransje hvor jeg kjenner folk fra Norden. Det er kanskje et veldig produsent-perspektiv, men når vi skal finansiere prosjekter – og det må vi jo – og er avhengige av nordisk finansiering, vet jeg at jeg har kontakter jeg kan ta tak i. Det har skapt et trygt nettverk, hvor vi har fått ansikt på hverandre i de ulike landene. Det tror jeg virkelig vi kan bruke etter skolen."
Nå gjenstår bare det siste punktum. Eller kanskje bare et midlertidig punktum, for det er god grunn til å tro at NORD har etterlatt et varig avtrykk. For øyeblikket må studentene likevel fokusere på pitcherunden – og ikke bare på relasjonene. Kan de klare det?
"Det har faktisk vært vanskelig å jobbe med et konkret prosjekt, fordi vi har vært så opptatt av å utvikle relasjonene. Nå har vi landet i et prosjekt, og det nærmer seg, så vi møtes plutselig ofte på Zoom," sier Yousra Said.
Hva relasjonene har lagt grunnlaget for, får vi vite om noen uker, når NORD inntar scenen i Göteborg. Vi gleder oss!