Foto og tekst: Trude Lindland

Åpning av nytt senter

I november 2016 fikk Den norske filmskolen (DNF) tildelt midler fra NOKUT til utviklingen av et nytt senter, Center for Excellence in Film and Interactive Media Arts (CEFIMA). I dag var det storstilt åpning av senteret.

Etter åpningstaler fra rektor ved HINN, Kathrine Skretting, og Dekan ved DNF, Karin Julsrud, introduserte leder for CEFIMA, Fredrik Graver, hovedtaler Jannicke Mikkelsen.

Jannicke Mikkelsen

Jannicke Mikkelsen(FNF) holdt foredrag om sitt virke som VR-regissør og filmfotograf.

Mikkelsen, FNF (Foreningen Norske Filmfotografer), er en prisvinnende VR- filmregissør og filmfotograf med base i London. Hun er internasjonalt kjent for sitt samarbeide med den nårværende vokalisten i bandet Queen, Adam Lambert, og deres prisvinnende Virtual Reality film "VR The Champions". Filmen er den første i sitt slag - et liveopptak filmet i 360 graders 3D.  Mikkelsen omtales av bransjen som « One of Norway’s most influential women in tech of 2017”

Jannicke Mikkelsen holdt et underholdene og spennende innlegg hvor hun fortalte om sitt arbeid og veien dit hvor hun er i dag. Hun hadde dette å si om DNF og CEFIMA;

- Jeg synes det er kjempespennende at DNF satser på VR, det er spenstig gjort av skolen. Jeg tror at VR utvikler seg. Vi får hologram, AR (augmented reality) og MR (mix reality) for å nevne noe. Alt dette kommer til å spille en stor rolle i livene våre fremover.Vi kommer til å bruke det kan bruke det i dagligdagse ting og i spillutviklingen, men jeg tror ikke det er så mange personer som har klart å bruke det som et narrativt fortellerelement, og det er der vi trenger kunnskap og kunstnerne til å jobbe med de nye materialene og ikke bare låse seg til filmformatet og det flate lerretet.

Det nye som kommer nå er kino med LED –skjermer og det må filmskapere også være bevisst på for det forandrer hvordan du forteller historien din billedmessig. Det er kjempefint at filmskolen nå er forut for teknologien og tidlig ute slik at studentene raskt kan forstå hva de kan jobbe med og har prøvd å føle litt på utfordringene før de møter dem i det virkelige livet, sier Mikkelsen.

CEFIMA sine stipendiater, Cecilie Levy og Nadja Lipsyc, presenterte også sine prosjekter, som begge skal se på bruken av VR i den narrative fortellingen.

Les mer om stipendiatprosjektene

Jannicke Mikkelsen sammen med senterleder Fredrik Graver

Jannicke Mikkelsen

Jannicke Mikkelsen sammen med senterleder Fredrik Graver

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.