Poppe Masterclass

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Masterclass med Erik Poppe

Som Robert Bresson sa: ”Gjør det som uten deg ikke ville blitt fortalt, synlig”. Slik åpnet Erik Poppe sin masterclass på Den norske filmskolen, der han fortalte om sine erfaringer fra arbeidet med den mye omtalte kinoaktuelle filmen ”Utøya 22. juli”.

For 20 år siden debuterte Erik Poppe som spillefilmregissør med ”Schpaa”, og i dag er han en av Norges mest anerkjente regissører med suksesser som ”Hawaii, Oslo” og ”Kongens nei” i filmografien. Poppe beskrives som en modig filmskaper som våger å takle tunge, mellommenneskelige tema, noe han beviser til gagns med filmene han er aktuell med i år: Dokumentaren ”Per Fugelli – siste resept” og den virkelighetsbaserte fiksjonsfilmen ”Utøya 22. juli”.

Den norske filmskolen arrangerte derfor i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren. Dagen startet på Lillehammer kino med en spesialvisning av ”Utøya 22. juli”, som var en sterk opplevelse for de frammøtte. Stillheten var øredøvende i salen gjennom hele rulleteksten.

De unge filmskaperne hadde nok av spørsmål om filmen i den etterfølgende seansen, som ble moderert av filmskolens dekan, Karin Julsrud. Poppe fortalte om tankene han gjorde seg før han gjøv løs på sitt til nå vanskeligste prosjekt, å filmatisere massakren på Utøya. Bak avgjørelsen lå flere møter med politiet, overlevende og støttegrupper, som alle ga ham grønt lys. Poppe ville lage filmen som et svar på endringer i den offentlige samtalen, det politiske klimaet og dekningen av terroren de siste årene. Han ville sette fokuset tilbake på ofrenes opplevelse, og filmen er basert på utallige intervjuer med overlevende.

Et annet viktig aspekt ved filmen som forsamlingen hadde mange spørsmål om, var det filmkunstneriske grepet å la filmen utspille seg i én tagning. Poppe la vekt på sitt ønske om å skildre den lange ventetiden slik ungdommene opplevde den. Han fortalte også om de omfattende forberedelsene med skuespillerne og den tekniske staben for å klare opptaket. De hadde fem innspillingsdager med kun ett forsøk per dag. Det fjerde forsøket ble valgt til den ferdige filmen. Til slutt rådet Poppe de unge filmskaperne i salen til å bruke hverandre mest mulig som kritikere og støttespillere i sin prosess, samt holde testvisninger med spørsmål til publikum for hver nye film man lager.

Les mer om filmen "Utøya 22. juli" og finn visningstidspunkt på nettsidene til Filmweb


Siste artikler

1x1 hvit

Konferanse om kunstig intelligens i filmbransjen

Hold av datoen 20. november for en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens i filmbransjen.

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

MF Akull5

Nytt masterkull på plass i Oslo!

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds Filmpris

Emilie Adelina Monies, tidligere masterstudent i konseptuell dokumentarregi på filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til Nordisk Råds filmpris.

Elsklingpremiere Haugesund foto Grethe Nygaard

Lilja Ingolfsdottirs brakdebut

Filmskolens manuslærer vant hele fem priser for spillefilmdebuten på Karlovy Vary-festivalen i sommer. Nå tar "Elskling" også det norske festivalpublikummet med storm.

Magnus Von Horn Oslo Pix7

Åpen mesterklasse med Magnus von Horn

Møt den svenske filmskaperen Magnus von Horn (Piken med nålen) som besøker filmskolens masterprogram i Oslo, 30. august. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix.