Poppe Masterclass

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Masterclass med Erik Poppe

Som Robert Bresson sa: ”Gjør det som uten deg ikke ville blitt fortalt, synlig”. Slik åpnet Erik Poppe sin masterclass på Den norske filmskolen, der han fortalte om sine erfaringer fra arbeidet med den mye omtalte kinoaktuelle filmen ”Utøya 22. juli”.

For 20 år siden debuterte Erik Poppe som spillefilmregissør med ”Schpaa”, og i dag er han en av Norges mest anerkjente regissører med suksesser som ”Hawaii, Oslo” og ”Kongens nei” i filmografien. Poppe beskrives som en modig filmskaper som våger å takle tunge, mellommenneskelige tema, noe han beviser til gagns med filmene han er aktuell med i år: Dokumentaren ”Per Fugelli – siste resept” og den virkelighetsbaserte fiksjonsfilmen ”Utøya 22. juli”.

Den norske filmskolen arrangerte derfor i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren. Dagen startet på Lillehammer kino med en spesialvisning av ”Utøya 22. juli”, som var en sterk opplevelse for de frammøtte. Stillheten var øredøvende i salen gjennom hele rulleteksten.

De unge filmskaperne hadde nok av spørsmål om filmen i den etterfølgende seansen, som ble moderert av filmskolens dekan, Karin Julsrud. Poppe fortalte om tankene han gjorde seg før han gjøv løs på sitt til nå vanskeligste prosjekt, å filmatisere massakren på Utøya. Bak avgjørelsen lå flere møter med politiet, overlevende og støttegrupper, som alle ga ham grønt lys. Poppe ville lage filmen som et svar på endringer i den offentlige samtalen, det politiske klimaet og dekningen av terroren de siste årene. Han ville sette fokuset tilbake på ofrenes opplevelse, og filmen er basert på utallige intervjuer med overlevende.

Et annet viktig aspekt ved filmen som forsamlingen hadde mange spørsmål om, var det filmkunstneriske grepet å la filmen utspille seg i én tagning. Poppe la vekt på sitt ønske om å skildre den lange ventetiden slik ungdommene opplevde den. Han fortalte også om de omfattende forberedelsene med skuespillerne og den tekniske staben for å klare opptaket. De hadde fem innspillingsdager med kun ett forsøk per dag. Det fjerde forsøket ble valgt til den ferdige filmen. Til slutt rådet Poppe de unge filmskaperne i salen til å bruke hverandre mest mulig som kritikere og støttespillere i sin prosess, samt holde testvisninger med spørsmål til publikum for hver nye film man lager.

Les mer om filmen "Utøya 22. juli" og finn visningstidspunkt på nettsidene til Filmweb.


Siste artikler

DSC01359

Kronprins Haakon besøkte filmskolens lokaler i Oslo

Kronprins Haakon besøkte masterprogrammets lokaler i Oslo i forbindelse med opptak av en spesialepisode av Redningsskøyta Elias i filmskolens studio.

1 Gjensyn

Eksamensfilmen "Gjensyn" er student-Oscar finalist

Kull 12-eksamensfilmen Gjensyn (Revisited) er finalist i 50th Student Academy Award.

53128044554 0d0663bc9b k

Vant Amanda for eksamensfilmen

Teamet bak kull 12-eksamensfilmen Superdupermegagigasingel vant Amanda for beste norske kortfilm på Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Selma Vilhunen17

Mestermøte med Selma Vilhunen i samarbeid med Oslo Pix

Møt den finske filmskaperen Selma Vilhunen i samtale med Maria Sødal i filmskolens lokaler i Oslo, 31. august kl 16. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix hvor Vilhunen viser sin siste film "Four Little Adults".

VP i studio

Ledelse av spesialister - Et kurs om avansert ledelse i praksis.

Det krever spesielle lederegenskaper å lede og utvikle mennesker med spesialkompetanse som ligger i ytterkanten av eget fagområde. Meld deg på høstens intensive tredagers kurs i ledelse av spesialister rettet mot ledere i film-, tv- og spillbransjen.

LEDELSE AV SPESIALISTER OKT23 IG

Ledelse av spesialister - Et kurs om avansert ledelse i praksis.

Det krever spesielle lederegenskaper å lede og utvikle mennesker med spesialkompetanse som ligger i ytterkanten av eget fagområde. Meld deg på høstens intensive tredagers kurs i ledelse av spesialister rettet mot ledere i film-, tv- og spillbransjen.