Cinema Synthetica premiere3

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica. Åtte KI-genererte kortfilmer laget av åtte team fra hele landet får premiere på Vega Scene 21. mai.

Velkommen til premiere på Cinema Synthetica 2.0!

Hva: Premiere på KI-filmene fra Cinema Synthetica 2.0

Når: Onsdag 21. mai kl 18:00

Hvor: Vega Scene Oslo (arrangementet strømmes i deltakerregionene)

Billetter:

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av konferansens største snakkis, Cinema Synthetica.

Hva skjer når kunstig intelligens krysses med noen av Norges fremste filmskapere?

Cinema Synthetica 2.0 er en banebrytende KI-filmutfordring som samler filmskapere og kreative teknologer fra hele landet til Norges største KI-filmhackathon.

Åtte lag fra hele landet har fått 48 timer til å skape hver sin KI-genererte kortfilm, alle basert på samme originale manus skrevet av Johan Fasting. Resultatet er åtte unike filmer som får premiere onsdag 21. mai!

Deltaker-teamene er satt sammen av de regionale filmsentrene og regissørene er en spennende blanding av etablerte filmskapere og nye talenter: Nils Gaup, Pål Jackman, Ulrik Imtiaz Rolfsen, Talon Winsnes, Espen Larsson med flere.

På premieren får vi en oppdatering på den siste KI-utviklingen i filmbransjen og det blir engasjerende panelsamtaler med blant annet filmskaperne og manusforfatter Johan Fasting, som deler innsikter fra prosjektet. Vi diskuterer hvordan KI vil forme fremtidens filmproduksjon og hvilken kunnskap filmbransjen trenger for å være med å forme utviklingen.

Hvorfor en ny Cinema Synthetica nå?

Resultatet av Norges første KI-hackaton, Cinema Syntethica 1.0, hadde premiere på KI-konferansen 20. november 2024: fire banebrytende KI-filmer med manus av Erlend Loe produsert på 48 timer som i ettertid har vakt internasjonal oppmerksomhet. «Et siste ønske», laget av Simon M. Valentine, Alex Holm og Edmond Yang, vant i februar verdens største KI-filmkonkurranse Project Oddyssey og ble også vist under SXSW.

Siden første Cinema Synthtetica-runde har KI-verktøyene og mulighetene utviklet seg i et rasende tempo. Mens vi venter på den årlige KI-konferansen 20. november 2025, introduserer vi derfor et nytt møtepunkt med Cinema Synthtetica Sesong 2 som vil utforske helt nye uttrykk og teknikker som ikke var tilgjengelige for et halvt år siden. Vi gir en ny gruppe filmskapere mulighet til å teste de siste verktøyene og å dele med resten av filmbransjen hvordan dette kan taes i bruk i konkrete prosjekter.

Screenshot 2025 05 02 at 14 12 11

"Et siste ønske" av Simon M. Valentine, Alex Holm og Edmond Yang, produsert under første utgave av Cinema Synthetica

Siden første Cinema Synthtetica-runde har KI-verktøyene og mulighetene utviklet seg i et rasende tempo. Mens vi venter på den årlige KI-konferansen, som finner sted 20. november 2025, introduserer vi derfor et nytt møtepunkt med Cinema Synthtetica 2.0. Sesong 2 vil utforske helt nye uttrykk og teknikker som ikke var tilgjengelige for et halvt år siden. Vi gir en ny gruppe filmskapere mulighet til å teste de siste verktøyene og å dele med resten av filmbransjen hvordan dette kan taes i bruk i konkrete prosjekter.

Om arrangementet

Begrensede plasser! Meld deg på her

Cinema Synthetica 2.0. er arrangert av Filmakademiet, Den norske filmskolen og Oslo Kreativ AI.

Prosjektet er finansiert med støtte fra de regionale filmsentrene:

Midtnorsk Filmsenter, Østnorsk Filmsenter, Viken Filmsenter, Vestnorsk Filmsenter / Bakom, Sørnorsk Filmsenter, Nordnorsk Filmsenter / Arktisk Film Norge, Filmkraft Rogaland, og Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISFI).

Screenshot 2025 05 02 at 14 12 11

"Et siste ønske" av Simon M. Valentine, Alex Holm og Edmond Yang, produsert under første utgave av Cinema Synthetica


Siste artikler

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".