Astrid Astrup crop

Foto: Jan T. Espedal // [Avbildet]: Astrid Astrup - Produksjonsdesignlinjen - kull 5

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Astrid Astrup

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med produksjonsdesigner Astrid Astrup

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg har jobbet på TV-serier, kortfilmer og spillefilmer som produksjonsdesigner og art director/scenograf. Jeg har også gjort litt reklame, promo, event, musikkvideo og kampanjefilm. Og så har jeg undervist og veiledet på ulike filmskoler. Nå jobber jeg på 'Lykkeland', sesong 2.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Jeg studerte visuell kultur/filmvitenskap på HIL (nå HINN) da filmskolen startet opp produksjonsdesignlinjen. Jeg hadde vært involvert på et par produksjoner på filmskolen og hadde litt erfaring med scenografi og kostyme fra tidligere. I produksjonsdesign fant jeg et fag og yrke som rommet både min kreative og min organisatoriske side.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det viktigste er nok samarbeid og forståelsen og respekten for de andre fagfunksjonenes rolle. I tillegg får man gjennom medstudenter og undervisere et unikt nettverk som er viktig når man skal etablere seg i bransjen. All den faglige undervisningen på linjen har jeg hatt nytte av i jobben som produksjonsdesigner.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Fordi det er en unik mulighet til å utforske, leke, lære og skape viktige relasjoner.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<


Siste artikler

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det bildet i en film sier alene.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape visuelle verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

New Nordic Voices

Møt de nye stemmene fra de nordiske filmskolene på Gøteborg filmfestival

Møt morgendagens historiefortellere gjennom New Nordic Voices-mingling og pitch på Gøteborg filmfestival 30. og 31. januar! Studenter fra Den norske filmskolen, Den Danske Filmskole og Stockholms Konstnärliga Högskola presenterer prosjektene de har samarbeidet om gjennom NORD-prosjektet.

Tarjei Sandvik Moe Foto Camilla Pavlikova Sandland 2025 01 03 124407 uadu

Tarjei Sandvik Moe og August Colding lager kortfilm med NFI-støtte

Året fikk en pangstart for kull 13-alumni manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding. Med produksjonsstøtte fra NFI får de realisert kortfilmen "Catilina" hvor Tarjei står for manus og regi og alle fagsjefer er fra kull 13.