Astrid Astrup crop

Foto: Jan T. Espedal // [Avbildet]: Astrid Astrup - Produksjonsdesignlinjen - kull 5

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Astrid Astrup

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med produksjonsdesigner Astrid Astrup

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg har jobbet på TV-serier, kortfilmer og spillefilmer som produksjonsdesigner og art director/scenograf. Jeg har også gjort litt reklame, promo, event, musikkvideo og kampanjefilm. Og så har jeg undervist og veiledet på ulike filmskoler. Nå jobber jeg på 'Lykkeland', sesong 2.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Jeg studerte visuell kultur/filmvitenskap på HIL (nå HINN) da filmskolen startet opp produksjonsdesignlinjen. Jeg hadde vært involvert på et par produksjoner på filmskolen og hadde litt erfaring med scenografi og kostyme fra tidligere. I produksjonsdesign fant jeg et fag og yrke som rommet både min kreative og min organisatoriske side.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det viktigste er nok samarbeid og forståelsen og respekten for de andre fagfunksjonenes rolle. I tillegg får man gjennom medstudenter og undervisere et unikt nettverk som er viktig når man skal etablere seg i bransjen. All den faglige undervisningen på linjen har jeg hatt nytte av i jobben som produksjonsdesigner.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Fordi det er en unik mulighet til å utforske, leke, lære og skape viktige relasjoner.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<


Siste artikler

KI poster

Are we still needed? Kunstig intelligens i filmbransjen 2.0

19. november samler vi igjen filmbransjen til en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens på Vika Kino i Oslo.

Cinema Synthetica premiere3 2

Cinema Synthetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalen er nominert til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte i kategorien er filmskolealumni Astrid Astrup og Hallvard Hellem.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Ole Christian Solbakken foran maleri

Midtveisevaluering for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen til manusforfatter Ole Christian Solbakken. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor og er en av seks studenter på lydlinjen. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det bildet i en film sier alene.