Astrid Astrup crop

Foto: Jan T. Espedal // [Avbildet]: Astrid Astrup - Produksjonsdesignlinjen - kull 5

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Astrid Astrup

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med produksjonsdesigner Astrid Astrup

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg har jobbet på TV-serier, kortfilmer og spillefilmer som produksjonsdesigner og art director/scenograf. Jeg har også gjort litt reklame, promo, event, musikkvideo og kampanjefilm. Og så har jeg undervist og veiledet på ulike filmskoler. Nå jobber jeg på 'Lykkeland', sesong 2.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Jeg studerte visuell kultur/filmvitenskap på HIL (nå HINN) da filmskolen startet opp produksjonsdesignlinjen. Jeg hadde vært involvert på et par produksjoner på filmskolen og hadde litt erfaring med scenografi og kostyme fra tidligere. I produksjonsdesign fant jeg et fag og yrke som rommet både min kreative og min organisatoriske side.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det viktigste er nok samarbeid og forståelsen og respekten for de andre fagfunksjonenes rolle. I tillegg får man gjennom medstudenter og undervisere et unikt nettverk som er viktig når man skal etablere seg i bransjen. All den faglige undervisningen på linjen har jeg hatt nytte av i jobben som produksjonsdesigner.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Fordi det er en unik mulighet til å utforske, leke, lære og skape viktige relasjoner.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Screenshot 2024 06 21 at 3 33 38 PM

Filmskolen sterkt tilstede på årets Nordic Talents

Den norske filmskolen står for 8 av de 15 utvalgte prosjektene til Nordic Talents pitchekonkurranse for avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene!

Den Fremmede Logo

Eksamensfilm har premiere på Kortfilmfestivalen

Kull 13s eksamensfilm "Den fremmede" har premiere på Den norske kortfilmfestivalen. Hele teamet er på plass i Grimstad og vi tok en prat med filmskaperne før avreise.

Nadja lipsyc

Nadja Lipsyc disputerer 31. mai: VR og rollespill

Nadja Lipsyc har utforsket muligheten for å kombinere VR med verktøy og teknikker fra fysiske rollespill. 31. mai forsvarer hun det kunstneriske doktorgradsresultatet på Myrens i Oslo.

Bransjedag kull4 sq

Bransjevisning for masterkull 4

12. juni inviterer Filmskolen til Vega Scene for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Etterpå blir det eksamensfest på Myrens Verksted!

Anja Simon happy4264

Får stipend fra Fond for lyd og bilde

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine får støtte fra Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Når de går ut av masteren til sommeren skal de utvikle et prosjekt sammen.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st