Astrid Astrup crop

Foto: Jan T. Espedal // [Avbildet]: Astrid Astrup - Produksjonsdesignlinjen - kull 5

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Astrid Astrup

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med produksjonsdesigner Astrid Astrup

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg har jobbet på TV-serier, kortfilmer og spillefilmer som produksjonsdesigner og art director/scenograf. Jeg har også gjort litt reklame, promo, event, musikkvideo og kampanjefilm. Og så har jeg undervist og veiledet på ulike filmskoler. Nå jobber jeg på 'Lykkeland', sesong 2.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Jeg studerte visuell kultur/filmvitenskap på HIL (nå HINN) da filmskolen startet opp produksjonsdesignlinjen. Jeg hadde vært involvert på et par produksjoner på filmskolen og hadde litt erfaring med scenografi og kostyme fra tidligere. I produksjonsdesign fant jeg et fag og yrke som rommet både min kreative og min organisatoriske side.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det viktigste er nok samarbeid og forståelsen og respekten for de andre fagfunksjonenes rolle. I tillegg får man gjennom medstudenter og undervisere et unikt nettverk som er viktig når man skal etablere seg i bransjen. All den faglige undervisningen på linjen har jeg hatt nytte av i jobben som produksjonsdesigner.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Fordi det er en unik mulighet til å utforske, leke, lære og skape viktige relasjoner.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produksjonsdesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<


Siste artikler

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.