Filmskolens lydlinje på bachelorprogrammet har utvidet søknadsfristen til 1. mars. Maria Bardal flyttet fra Bergen til Lillehammer for å gå på lydlinjen og er nå kommet halvveis i det treårige studieløpet. Vi tok en prat med henne om studiet og hva som fascinerer henne ved lyd på film.
Hva er spennende med lyddesign?
-Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg. Som lyddesigner kan jeg bygge det emosjonelle i filmen. Jeg kan manipulere rytmen og jeg kan få folk til å føle noe helt annet enn det bildet sier at de skal føle. Jeg kan få dem til å føle at det kommer til å skje noe galt eller at det kommer til å skje noe fint. Jeg kan få en karakter til å være mystisk eller skremmende. Eller gjøre dem litt snillere. Jeg kan jobbe med den dramaturgiske kurven på sånne mystiske måter.
Lyd er jo en dans, og det å få alt til å høre sammen til slutt er en veldig deilig måte å jobbe gjennom følelser på. Og så får du jobbe med humor, og med timing. Du får fullføre det emosjonelle i filmen, jobbe med rytme og få alt sammen til å sitte.
Det finnes så mange muligheter med lyd og du er ikke låst til et materiale som finnes. Du jobber med historiefortellingen og tilfører på en måte en helt egen verden til filmen.

Hva er spennende med lyddesign?
-Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg. Som lyddesigner kan jeg bygge det emosjonelle i filmen. Jeg kan manipulere rytmen og jeg kan få folk til å føle noe helt annet enn det bildet sier at de skal føle. Jeg kan få dem til å føle at det kommer til å skje noe galt eller at det kommer til å skje noe fint. Jeg kan få en karakter til å være mystisk eller skremmende. Eller gjøre dem litt snillere. Jeg kan jobbe med den dramaturgiske kurven på sånne mystiske måter.

Maria Bardal i filmskolens miksekino
Lyd er jo en dans, og det å få alt til å høre sammen til slutt er en veldig deilig måte å jobbe gjennom følelser på. Og så får du jobbe med humor, og med timing. Du får fullføre det emosjonelle i filmen, jobbe med rytme og få alt sammen til å sitte.
Det finnes så mange muligheter med lyd og du er ikke låst til et materiale som finnes. Du jobber med historiefortellingen og tilfører på en måte en helt egen verden til filmen.

Hva lærer dere på lydlinjen?
-Vi lærer vi om lydteknikk til opptak til fiksjonsfilm og om lyddesign til fiksjonsfilm.
Det er de to hovedbolkene. Og så jobber vi tverrfaglig og har samarbeid med andre linjer.
Vi hadde for eksempel et kurs som var audiovisuelt. Da startet vi med å lage et lyddesign som man seinere filmet og laget en film av. Vi er ikke kun opptatt av vårt eget fag, men ser på måter å samarbeide med andre fagfunksjoner som kan gjøre oss til bedre filmskapere.
Hva liker du best ved studiehverdagen?
-Det jeg liker best ved dette studiet, er det tette samholdet og den tette oppfølgingen.
Vi er seks stykker i lydklassen. Totalt på hele kullet er vi 42, fordelt på sju linjer, så vi blir veldig godt kjent. Vi bor her i Lillehammer sammen, og alt vi gjør, handler om film. Det samholdet tror jeg er helt særegent for vår skole.
Hvordan oppsto din egen lydinteresse?
-Min interesse for lyd oppsto litt ved en tilfeldighet. Jeg skulle egentlig drive med manus, og startet på en filmutdanning i Bergen. Der fikk jeg lært mer om lyd og fant ut at det var ganske kult.
Det er heller ikke så mange som velger lyd, så da har man mulighet til å bli den beste og jobbe seg opp. Og etter hvert innser man at her er det jo en helt egen verden som det er spesielt å kunne mestre. Folk setter veldig pris på lyd, men har kanskje ikke den fulle forståelsen, så det å kunne lede folk inn i lyd og lyddesign, er veldig fint.

Maria Bardal demonstrerer Filmskolens foleyrom. Foto: Sean Fulton
Hvem vil du anbefale lydlinjen til?
-Jeg vil anbefale lydlinjen til folk som er glad i lyd, først og fremst. Det har ikke så mye å si om man har mye eller lite erfaring, man møtes uansett i klassen på ulike punkter. Og så anbefaler jeg studiet til folk som er glad i å samarbeide med andre og elsker å lage film, snakke om film og se film.
Ellers håper jeg at folk fra hele landet ønsker å gå på filmskolen, og at både menn og kvinner søker seg til lydutdanningen. Det er viktig at vi bygger opp kvinnelige lydmenn i denne bransjen!
