Screenshot 2025 02 07 at 16 23 07

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg” Foto: Sean Fulton

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

Filmskolens lydlinje på bachelorprogrammet har utvidet søknadsfristen til 1. mars. Maria Bardal flyttet fra Bergen til Lillehammer for å gå på lydlinjen og er nå kommet halvveis i det treårige studieløpet. Vi tok en prat med henne om studiet og hva som fascinerer henne ved lyd på film.

Hva er spennende med lyddesign?

-Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg. Som lyddesigner kan jeg bygge det emosjonelle i filmen. Jeg kan manipulere rytmen og jeg kan få folk til å føle noe helt annet enn det bildet sier at de skal føle. Jeg kan få dem til å føle at det kommer til å skje noe galt eller at det kommer til å skje noe fint. Jeg kan få en karakter til å være mystisk eller skremmende. Eller gjøre dem litt snillere. Jeg kan jobbe med den dramaturgiske kurven på sånne mystiske måter.

Lyd er jo en dans, og det å få alt til å høre sammen til slutt er en veldig deilig måte å jobbe gjennom følelser på. Og så får du jobbe med humor, og med timing. Du får fullføre det emosjonelle i filmen, jobbe med rytme og få alt sammen til å sitte.

Det finnes så mange muligheter med lyd og du er ikke låst til et materiale som finnes. Du jobber med historiefortellingen og tilfører på en måte en helt egen verden til filmen.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Hva er spennende med lyddesign?

-Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg. Som lyddesigner kan jeg bygge det emosjonelle i filmen. Jeg kan manipulere rytmen og jeg kan få folk til å føle noe helt annet enn det bildet sier at de skal føle. Jeg kan få dem til å føle at det kommer til å skje noe galt eller at det kommer til å skje noe fint. Jeg kan få en karakter til å være mystisk eller skremmende. Eller gjøre dem litt snillere. Jeg kan jobbe med den dramaturgiske kurven på sånne mystiske måter.

Maria i mixen Foto Sean Fultomn

Maria Bardal i filmskolens miksekino

Lyd er jo en dans, og det å få alt til å høre sammen til slutt er en veldig deilig måte å jobbe gjennom følelser på. Og så får du jobbe med humor, og med timing. Du får fullføre det emosjonelle i filmen, jobbe med rytme og få alt sammen til å sitte.

Det finnes så mange muligheter med lyd og du er ikke låst til et materiale som finnes. Du jobber med historiefortellingen og tilfører på en måte en helt egen verden til filmen.

CU Mix Foto Sean Fulton

Hva lærer dere på lydlinjen?

-Vi lærer vi om lydteknikk til opptak til fiksjonsfilm og om lyddesign til fiksjonsfilm.

Det er de to hovedbolkene. Og så jobber vi tverrfaglig og har samarbeid med andre linjer.

Vi hadde for eksempel et kurs som var audiovisuelt. Da startet vi med å lage et lyddesign som man seinere filmet og laget en film av. Vi er ikke kun opptatt av vårt eget fag, men ser på måter å samarbeide med andre fagfunksjoner som kan gjøre oss til bedre filmskapere.

Hva liker du best ved studiehverdagen?

-Det jeg liker best ved dette studiet, er det tette samholdet og den tette oppfølgingen.

Vi er seks stykker i lydklassen. Totalt på hele kullet er vi 42, fordelt på sju linjer, så vi blir veldig godt kjent. Vi bor her i Lillehammer sammen, og alt vi gjør, handler om film. Det samholdet tror jeg er helt særegent for vår skole.

Hvordan oppsto din egen lydinteresse?

-Min interesse for lyd oppsto litt ved en tilfeldighet. Jeg skulle egentlig drive med manus, og startet på en filmutdanning i Bergen. Der fikk jeg lært mer om lyd og fant ut at det var ganske kult.

Det er heller ikke så mange som velger lyd, så da har man mulighet til å bli den beste og jobbe seg opp. Og etter hvert innser man at her er det jo en helt egen verden som det er spesielt å kunne mestre. Folk setter veldig pris på lyd, men har kanskje ikke den fulle forståelsen, så det å kunne lede folk inn i lyd og lyddesign, er veldig fint.

Maria I Foley Foto Sean Fulton 2

Maria Bardal demonstrerer Filmskolens foleyrom. Foto: Sean Fulton

Hvem vil du anbefale lydlinjen til?

-Jeg vil anbefale lydlinjen til folk som er glad i lyd, først og fremst. Det har ikke så mye å si om man har mye eller lite erfaring, man møtes uansett i klassen på ulike punkter. Og så anbefaler jeg studiet til folk som er glad i å samarbeide med andre og elsker å lage film, snakke om film og se film.

Ellers håper jeg at folk fra hele landet ønsker å gå på filmskolen, og at både menn og kvinner søker seg til lydutdanningen. Det er viktig at vi bygger opp kvinnelige lydmenn i denne bransjen!

Maria opptak Foto Sean Fulton
Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton
Maria i mixen Foto Sean Fultomn

Maria Bardal i filmskolens miksekino

CU Mix Foto Sean Fulton
Maria I Foley Foto Sean Fulton 2

Maria Bardal demonstrerer Filmskolens foleyrom. Foto: Sean Fulton

Maria opptak Foto Sean Fulton

Siste artikler

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

20241216 Filmskolen Nord Photos Malthe Ivarsson 0183

"Vi skulle fokusere på nuet, og på hverandre"

På Göteborg Film Festival skal studenter fra filmskolene i Danmark, Norge og Sverige vise oss resultatene av det de har samarbeidet om på tvers av de nordiske grensene.

DSC03215 copy JPG2

Åpen dag på zoom 3. desember: Opptak 2025

Er du nysgjerrig på filmskolen? Vil du lage film og dele ditt blikk på verden? 3. desember inviterer vi til åpen dag på zoom så du kan bli bedre kjent med bachelorutdanningen som har søknadsfrist 13. januar.