Eric Vogel crop

Foto: Agnete Brun // [Avbildet]: Eric Vogel - produsentlinjen - kull 2

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Eric Vogel

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med produsent Eric Vogel

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg gikk ut fra Filmskolen i 2002, og året etter var jeg med på å starte produksjonsselskapet Tordenfilm sammen med flere tidligere medstudenter. Det har siden vært arbeidsplassen min som produsent, og etter hvert også som daglig leder. Vi har opp gjennom årene produsert flere spillefilmer, dramaserier og kortfilmer, og én dokumentar. Tidligere i høst hadde vi norsk kinopremiere på den andre animerte spillefilmen om Knutsen & Ludvigsen, og jeg jobber nå med å forberede den internasjonale lanseringen. I tillegg jobber jeg med utvikling og finansiering av flere nye prosjekter parallelt, sammen med de andre produsentene i selskapet.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Det korte svaret er: at den ble åpnet overhodet. Det var plutselig en mulighet der som ikke hadde eksistert før, her i landet. Det litt lengre svaret er at jeg helt siden barndommen har vært interessert i film og fascinert av prosessen. Men utover å sitte svartkledd på Cinemateket og Filmklubben, og studere noe film- og medieteori ved universitetet i Trondheim på nittitallet, fikk jeg ikke prøvd meg noe særlig som utøver. Så satt jeg plutselig i en journalistjobb i NRK Radio, og trivdes godt der, men var samtidig både halvstudert og rastløs. Så ble filmskolen åpnet, og jeg søkte faktisk både produsentlinja og klippelinja. Begge fagene virket interessante. Samme dag som jeg kom inn på produsentlinja fikk jeg avslag på klippelinja. Og da var jaggu valget tatt, og sånn ble det.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Både jeg og medstudentene på kullet fikk med oss et felles språk for å snakke om film, og om dramaturgi. Dette har vært et nyttig verktøy å ta med videre, et faglig fundament som jeg den dag i dag lener meg på i arbeidet og har utviklet videre siden skoledagene. Men det kanskje aller viktigste min linjeleder Kirsten Bryhni ga meg, var en selvtillit på at produsentgjerningen er noe vi kan forme selv. Det er du som velger hva du vil gjøre, hvordan du vil gjøre det, og hva du er mer eller mindre interessert i som produsent. Ingen kan være eksperter i alle deler av prosessen.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: På Filmskolen får du mulighet til å lære og utvikle deg selv som filmskaper, og du får prøve og feile en hel del i en trygg ramme. Dette er vel og bra. Men så er det de vennskapene og samarbeidene du oppdager og bygger med dine medstudenter langs veien, som kan komme til å bli den viktigste verdien av studiet. Å finne likesinnede og motsatt-sinnede, og vokse sammen både personlig og faglig gjennom tre vintre på Lillehammer. Du får mulighet til å bygge opp relasjoner som kan bli helt avgjørende når du trer inn i arbeidslivet senere. Sånn har det ihvertfall vært for meg. Jeg har god kontakt med og jobber mye med flere av mine medstudenter fra 20 år tilbake. Og vi heier alle på hverandre, selv om vi i noen sammenhenger også er arge konkurrenter. Dette er en unik og verdifull side ved Den norske filmskolen.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produsent?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produsent?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<


Siste artikler

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

En manusforfatters perspektiv i VR - Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer hun doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Person in a stylized cardboard wolf mask in a blue light.

"Lone Wolves Stick Together" immersive exhibition

PhD candidate Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). November 25th to 26th, you can experience the artistic outcome of her PhD in an immersive exhibition at the Norwegian Film School in Oslo.

Elin Festøy foto Hanne Lovise Skartveit

Elin Festøy disputerer 10. november

Elin Festøy forsvarer sitt kunstneriske doktorgradsarbeid fredag 10. november på Lillehammer. Hun er den første kandidaten som blir uteksaminert fra filmskolens nye ph.d.-program.

Plakat med tekst "Ph.d. kurs "kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle medier" Når: 15-16. januar 2024. Hvor: Lillehammer, Høgskolen i Innlandet. Påmeldingsfrist: 1. desember.

Nytt ph.d. emne: Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer

HINN arrangerer ph.d. emne i "Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Emnet er også åpent for eksterne stipendiater og påmeldingsfristen er 1. desember.

Festkledde studenter poserer med Oscar-premien etter premieutdelingen

Oscar-sølv til eksamensfilm!

Det ble Student-Oscar sølv i natt på kull 12-eksamensfilmen "Gjensyn". Regissør Iain Forbes og nesten hele teamet tok imot prisen under prisutdelingen i LA.

Produsent Tøri og regissør Iain står smilende sammen utendørs med en bygning og mennesker i bakgrunnen

Rapport fra LA og Student-Oscar

Kl 04:30 norsk tid 25. oktober er det premieutdeling i LA for årets Student-Oscar. Teamet bak eksamensfilmen Gjensyn er på plass i LA for å ta imot gull, sølv eller bronse i kategorien Narrative Shorts