Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?
A: Jeg gikk ut fra Filmskolen i 2002, og året etter var jeg med på å starte produksjonsselskapet Tordenfilm sammen med flere tidligere medstudenter. Det har siden vært arbeidsplassen min som produsent, og etter hvert også som daglig leder. Vi har opp gjennom årene produsert flere spillefilmer, dramaserier og kortfilmer, og én dokumentar. Tidligere i høst hadde vi norsk kinopremiere på den andre animerte spillefilmen om Knutsen & Ludvigsen, og jeg jobber nå med å forberede den internasjonale lanseringen. I tillegg jobber jeg med utvikling og finansiering av flere nye prosjekter parallelt, sammen med de andre produsentene i selskapet.
Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?
A: Det korte svaret er: at den ble åpnet overhodet. Det var plutselig en mulighet der som ikke hadde eksistert før, her i landet. Det litt lengre svaret er at jeg helt siden barndommen har vært interessert i film og fascinert av prosessen. Men utover å sitte svartkledd på Cinemateket og Filmklubben, og studere noe film- og medieteori ved universitetet i Trondheim på nittitallet, fikk jeg ikke prøvd meg noe særlig som utøver. Så satt jeg plutselig i en journalistjobb i NRK Radio, og trivdes godt der, men var samtidig både halvstudert og rastløs. Så ble filmskolen åpnet, og jeg søkte faktisk både produsentlinja og klippelinja. Begge fagene virket interessante. Samme dag som jeg kom inn på produsentlinja fikk jeg avslag på klippelinja. Og da var jaggu valget tatt, og sånn ble det.
Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?
A: Både jeg og medstudentene på kullet fikk med oss et felles språk for å snakke om film, og om dramaturgi. Dette har vært et nyttig verktøy å ta med videre, et faglig fundament som jeg den dag i dag lener meg på i arbeidet og har utviklet videre siden skoledagene. Men det kanskje aller viktigste min linjeleder Kirsten Bryhni ga meg, var en selvtillit på at produsentgjerningen er noe vi kan forme selv. Det er du som velger hva du vil gjøre, hvordan du vil gjøre det, og hva du er mer eller mindre interessert i som produsent. Ingen kan være eksperter i alle deler av prosessen.
Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?
A: På Filmskolen får du mulighet til å lære og utvikle deg selv som filmskaper, og du får prøve og feile en hel del i en trygg ramme. Dette er vel og bra. Men så er det de vennskapene og samarbeidene du oppdager og bygger med dine medstudenter langs veien, som kan komme til å bli den viktigste verdien av studiet. Å finne likesinnede og motsatt-sinnede, og vokse sammen både personlig og faglig gjennom tre vintre på Lillehammer. Du får mulighet til å bygge opp relasjoner som kan bli helt avgjørende når du trer inn i arbeidslivet senere. Sånn har det ihvertfall vært for meg. Jeg har god kontakt med og jobber mye med flere av mine medstudenter fra 20 år tilbake. Og vi heier alle på hverandre, selv om vi i noen sammenhenger også er arge konkurrenter. Dette er en unik og verdifull side ved Den norske filmskolen.