Eric Vogel crop

Foto: Agnete Brun // [Avbildet]: Eric Vogel - produsentlinjen - kull 2

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Eric Vogel

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med produsent Eric Vogel

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg gikk ut fra Filmskolen i 2002, og året etter var jeg med på å starte produksjonsselskapet Tordenfilm sammen med flere tidligere medstudenter. Det har siden vært arbeidsplassen min som produsent, og etter hvert også som daglig leder. Vi har opp gjennom årene produsert flere spillefilmer, dramaserier og kortfilmer, og én dokumentar. Tidligere i høst hadde vi norsk kinopremiere på den andre animerte spillefilmen om Knutsen & Ludvigsen, og jeg jobber nå med å forberede den internasjonale lanseringen. I tillegg jobber jeg med utvikling og finansiering av flere nye prosjekter parallelt, sammen med de andre produsentene i selskapet.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Det korte svaret er: at den ble åpnet overhodet. Det var plutselig en mulighet der som ikke hadde eksistert før, her i landet. Det litt lengre svaret er at jeg helt siden barndommen har vært interessert i film og fascinert av prosessen. Men utover å sitte svartkledd på Cinemateket og Filmklubben, og studere noe film- og medieteori ved universitetet i Trondheim på nittitallet, fikk jeg ikke prøvd meg noe særlig som utøver. Så satt jeg plutselig i en journalistjobb i NRK Radio, og trivdes godt der, men var samtidig både halvstudert og rastløs. Så ble filmskolen åpnet, og jeg søkte faktisk både produsentlinja og klippelinja. Begge fagene virket interessante. Samme dag som jeg kom inn på produsentlinja fikk jeg avslag på klippelinja. Og da var jaggu valget tatt, og sånn ble det.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Både jeg og medstudentene på kullet fikk med oss et felles språk for å snakke om film, og om dramaturgi. Dette har vært et nyttig verktøy å ta med videre, et faglig fundament som jeg den dag i dag lener meg på i arbeidet og har utviklet videre siden skoledagene. Men det kanskje aller viktigste min linjeleder Kirsten Bryhni ga meg, var en selvtillit på at produsentgjerningen er noe vi kan forme selv. Det er du som velger hva du vil gjøre, hvordan du vil gjøre det, og hva du er mer eller mindre interessert i som produsent. Ingen kan være eksperter i alle deler av prosessen.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: På Filmskolen får du mulighet til å lære og utvikle deg selv som filmskaper, og du får prøve og feile en hel del i en trygg ramme. Dette er vel og bra. Men så er det de vennskapene og samarbeidene du oppdager og bygger med dine medstudenter langs veien, som kan komme til å bli den viktigste verdien av studiet. Å finne likesinnede og motsatt-sinnede, og vokse sammen både personlig og faglig gjennom tre vintre på Lillehammer. Du får mulighet til å bygge opp relasjoner som kan bli helt avgjørende når du trer inn i arbeidslivet senere. Sånn har det ihvertfall vært for meg. Jeg har god kontakt med og jobber mye med flere av mine medstudenter fra 20 år tilbake. Og vi heier alle på hverandre, selv om vi i noen sammenhenger også er arge konkurrenter. Dette er en unik og verdifull side ved Den norske filmskolen.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produsent?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli produsent?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.