Studiolydovelse Main foto Karoline Finnema

Studio- og lyskurs Foto: Karoline Finnema (liste- og hovedbilde), Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir og Kjell Vassdal

I januar og februar har studentene på master kull 3, Visuell design, deltatt på en spennende studioøvelse hvor lysets forhold til de ulike elementene i studio står sentralt.

Vi deler noen bilder av arbeidet i studio på Myrens.

Emne for kurset er å teste ut fotografiske og scenografiske virkemidler i studiodekorasjoner som gir mulighet for å eksperimentere med forskjellige overflater, farger og lys.

Disse studiodekorasjonene skal dekke viktige scenografiske og fotografiske problemstillinger, som:

  • Lys
  • Abstrakte og stiliserte romforløp
  • Vinduer/åpninger ut mot bluescreen/greenscreen eller backdrop
  • Bruk av vann/vannspeil/refleksjoner
  • Projeksjoner
  • Speil
  • Glass/farget glass
  • Bruk av transparente tekstiler
  • Plastmaterialer
  • Matte/blanke overflater
  • Eksperimentering med fargenyanser
  • Bruk av lys og røyk

Kursleder er Siri Langdalen, med gjestelærere Kjell Vassdal (foto), Christian Berrum (lysmester) og Claude Wittwen (maler).

Foto: Kjell Vassdal

Gjennom studio- og lyskurset skal studentene i Visuell design fordype seg i virkemidlene og verktøyene som foto og produksjonsdesign har til å skape visuelt interessante dekorasjoner i studio. Gjennom bevisst bruk av forskjellige materialer, overflater, farger og lys, skal de eksperimentere og skape visuelt avanserte studiodekorasjoner.

Studentene skal utvikle ferdigheter gjennom praktisk arbeid og eksperimentering med forskjellige teknikker. De skal teste hvordan uttrykket endres ved forskjellig bruk av materialer, overflater, farger og lys. De skal tilegne seg kunnskap og erfaring i forhold til lyssetting av dekorasjoner i studio med forskjellige stemninger, forsterke effekter med lys, og kunne lyssette for bluescreen og greenscreen. De skal også få inngående kunnskap om hvordan etterarbeid og grading påvirker resultatet i et påfølgende grading-kurs.

Kurset skal gi studentene en god innsikt i de visuelle kvalitetene som skal bidra til TV-/filmfortellingens univers. De skal oppnå en dypere forståelse for samarbeidet mellom foto og produksjonsdesign, og vite hvordan de skal lede det kreative, tekniske og praktiske arbeidet i studio.


Foto: Kjell Vassdal

Kurset startet med at studentene hadde hjemmekontor og gjorde forberedelser:

Produksjonsdesign-student Victoria Wælgaard utformet et visuelt konsept for studioøvelsen i samarbeid med sine medstudenter i Visuell design. Hun utarbeidet deretter arbeidstegninger til studiodekorasjonen. De andre studentene med fordypning i foto (Jónina Guðbjartsdóttir, Karoline Finnema og Rasmus Eriksson) arbeidet med research av materialer og satte opp lister i forhold til kamera- og lysutstyr.

Deretter ble det oppstart av bygg etter arbeidstegningene, hvor studentene jobbet sammen med snekker Tore Bjørnstad. Liv Sørlien fungerte som koordinator.
Studentene arbeidet med maling og patinering under veiledning av maler Claude Wittwen.

Veileder for studiodekorasjonen var Siri Langdalen.

Så kom lyskurs i studiodekorasjonen, under ledelse av Kjell Vassdal og Christian Berrum. Her ble det gjort eksperimentering og lyssetting av de ferdigbygde dekorasjonene.

Deretter ble det opptak i studio med Kjell Vassdal og Christian Berrum. Det ble satt av to dager til hver student som ønsket å filme hvert sitt konsept.

Kjartan Gullikstad deltar på masterstudiet som ledd i et samarbeid med Norges Musikkhøgskole. Han studerer komposisjon, og i forbindelse med denne øvelsen utarbeidet han musikkskisser til de ulike konseptene.
Flere av studentene brukte en danser som aktør i studiodekorasjonene.

Til slutt i øvelsen: klipp og grading.


For flere bilder fra øvelsen - se bildekarusellen nedenfor:

Studiolydovelse side1 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side2 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side3 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side4 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side5 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side1 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side2 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side3 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side4 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side5 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)


Siste artikler

Anja Simon happy4264

Masterstudenter får skrivestøtte til samarbeidsprosjekt

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine har fått støtte fra Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Nå kan de fortsette å fordype seg og skal utvikle et prosjekt sammen når de går ut av masteren til sommeren.

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st 

Kortfilmfestivalen logo

Kull 13-eksamensfilm i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.