Studiolydovelse Main foto Karoline Finnema

Studio- og lyskurs Foto: Karoline Finnema (liste- og hovedbilde), Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir og Kjell Vassdal

I januar og februar har studentene på master kull 3, Visuell design, deltatt på en spennende studioøvelse hvor lysets forhold til de ulike elementene i studio står sentralt.

Vi deler noen bilder av arbeidet i studio på Myrens.

Emne for kurset er å teste ut fotografiske og scenografiske virkemidler i studiodekorasjoner som gir mulighet for å eksperimentere med forskjellige overflater, farger og lys.

Disse studiodekorasjonene skal dekke viktige scenografiske og fotografiske problemstillinger, som:

  • Lys
  • Abstrakte og stiliserte romforløp
  • Vinduer/åpninger ut mot bluescreen/greenscreen eller backdrop
  • Bruk av vann/vannspeil/refleksjoner
  • Projeksjoner
  • Speil
  • Glass/farget glass
  • Bruk av transparente tekstiler
  • Plastmaterialer
  • Matte/blanke overflater
  • Eksperimentering med fargenyanser
  • Bruk av lys og røyk

Kursleder er Siri Langdalen, med gjestelærere Kjell Vassdal (foto), Christian Berrum (lysmester) og Claude Wittwen (maler).

Foto: Kjell Vassdal

Gjennom studio- og lyskurset skal studentene i Visuell design fordype seg i virkemidlene og verktøyene som foto og produksjonsdesign har til å skape visuelt interessante dekorasjoner i studio. Gjennom bevisst bruk av forskjellige materialer, overflater, farger og lys, skal de eksperimentere og skape visuelt avanserte studiodekorasjoner.

Studentene skal utvikle ferdigheter gjennom praktisk arbeid og eksperimentering med forskjellige teknikker. De skal teste hvordan uttrykket endres ved forskjellig bruk av materialer, overflater, farger og lys. De skal tilegne seg kunnskap og erfaring i forhold til lyssetting av dekorasjoner i studio med forskjellige stemninger, forsterke effekter med lys, og kunne lyssette for bluescreen og greenscreen. De skal også få inngående kunnskap om hvordan etterarbeid og grading påvirker resultatet i et påfølgende grading-kurs.

Kurset skal gi studentene en god innsikt i de visuelle kvalitetene som skal bidra til TV-/filmfortellingens univers. De skal oppnå en dypere forståelse for samarbeidet mellom foto og produksjonsdesign, og vite hvordan de skal lede det kreative, tekniske og praktiske arbeidet i studio.


Foto: Kjell Vassdal

Kurset startet med at studentene hadde hjemmekontor og gjorde forberedelser:

Produksjonsdesign-student Victoria Wælgaard utformet et visuelt konsept for studioøvelsen i samarbeid med sine medstudenter i Visuell design. Hun utarbeidet deretter arbeidstegninger til studiodekorasjonen. De andre studentene med fordypning i foto (Jónina Guðbjartsdóttir, Karoline Finnema og Rasmus Eriksson) arbeidet med research av materialer og satte opp lister i forhold til kamera- og lysutstyr.

Deretter ble det oppstart av bygg etter arbeidstegningene, hvor studentene jobbet sammen med snekker Tore Bjørnstad. Liv Sørlien fungerte som koordinator.
Studentene arbeidet med maling og patinering under veiledning av maler Claude Wittwen.

Veileder for studiodekorasjonen var Siri Langdalen.

Så kom lyskurs i studiodekorasjonen, under ledelse av Kjell Vassdal og Christian Berrum. Her ble det gjort eksperimentering og lyssetting av de ferdigbygde dekorasjonene.

Deretter ble det opptak i studio med Kjell Vassdal og Christian Berrum. Det ble satt av to dager til hver student som ønsket å filme hvert sitt konsept.

Kjartan Gullikstad deltar på masterstudiet som ledd i et samarbeid med Norges Musikkhøgskole. Han studerer komposisjon, og i forbindelse med denne øvelsen utarbeidet han musikkskisser til de ulike konseptene.
Flere av studentene brukte en danser som aktør i studiodekorasjonene.

Til slutt i øvelsen: klipp og grading.


For flere bilder fra øvelsen - se bildekarusellen nedenfor:

Studiolydovelse side1 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side2 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side3 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side4 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side5 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side1 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side2 foto Jonina Gudbjartsdottir

(Foto: J. Guðbjartsdóttir)

Studiolydovelse side3 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side4 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Studiolydovelse side5 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)


Siste artikler

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

20241216 Filmskolen Nord Photos Malthe Ivarsson 0183

"Vi skulle fokusere på nuet, og på hverandre"

På Göteborg Film Festival skal studenter fra filmskolene i Danmark, Norge og Sverige vise oss resultatene av det de har samarbeidet om på tvers av de nordiske grensene.