Studiolydovelse Main foto Karoline Finnema

Studio- og lyskurs Foto: Karoline Finnema (liste- og hovedbilde), Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir og Kjell Vassdal

I januar og februar har studentene på master kull 3, Visuell design, deltatt på en spennende studioøvelse hvor lysets forhold til de ulike elementene i studio står sentralt.

Vi deler noen bilder av arbeidet i studio på Myrens.

Emne for kurset er å teste ut fotografiske og scenografiske virkemidler i studiodekorasjoner som gir mulighet for å eksperimentere med forskjellige overflater, farger og lys.

Disse studiodekorasjonene skal dekke viktige scenografiske og fotografiske problemstillinger, som:

• Lys
  • Abstrakte og stiliserte romforløp
  • Vinduer/åpninger ut mot bluescreen/greenscreen eller backdrop
  • Bruk av vann/vannspeil/refleksjoner
  • Projeksjoner
  • Speil
  • Glass/farget glass
  • Bruk av transparente tekstiler
  • Plastmaterialer
  • Matte/blanke overflater
  • Eksperimentering med fargenyanser
  • Bruk av lys og røyk

Kursleder er Siri Langdalen, med gjestelærere Kjell Vassdal (foto), Christian Berrum (lysmester) og Claude Wittwen (maler).

Foto: Kjell Vassdal

Gjennom studio- og lyskurset skal studentene i Visuell design fordype seg i virkemidlene og verktøyene som foto og produksjonsdesign har til å skape visuelt interessante dekorasjoner i studio. Gjennom bevisst bruk av forskjellige materialer, overflater, farger og lys, skal de eksperimentere og skape visuelt avanserte studiodekorasjoner.

Studentene skal utvikle ferdigheter gjennom praktisk arbeid og eksperimentering med forskjellige teknikker. De skal teste hvordan uttrykket endres ved forskjellig bruk av materialer, overflater, farger og lys. De skal tilegne seg kunnskap og erfaring i forhold til lyssetting av dekorasjoner i studio med forskjellige stemninger, forsterke effekter med lys, og kunne lyssette for bluescreen og greenscreen. De skal også få inngående kunnskap om hvordan etterarbeid og grading påvirker resultatet i et påfølgende grading-kurs.

Kurset skal gi studentene en god innsikt i de visuelle kvalitetene som skal bidra til TV-/filmfortellingens univers. De skal oppnå en dypere forståelse for samarbeidet mellom foto og produksjonsdesign, og vite hvordan de skal lede det kreative, tekniske og praktiske arbeidet i studio.

Foto: Kjell Vassdal

Kurset startet med at studentene hadde hjemmekontor og gjorde forberedelser:

Produksjonsdesign-student Victoria Wælgaard utformet et visuelt konsept for studioøvelsen i samarbeid med sine medstudenter i Visuell design. Hun utarbeidet deretter arbeidstegninger til studiodekorasjonen. De andre studentene med fordypning i foto (Jónina Guðbjartsdóttir, Karoline Finnema og Rasmus Eriksson) arbeidet med research av materialer og satte opp lister i forhold til kamera- og lysutstyr.

Deretter ble det oppstart av bygg etter arbeidstegningene, hvor studentene jobbet sammen med snekker Tore Bjørnstad. Liv Sørlien fungerte som koordinator.
Studentene arbeidet med maling og patinering under veiledning av maler Claude Wittwen.

Veileder for studiodekorasjonen var Siri Langdalen.

Så kom lyskurs i studiodekorasjonen, under ledelse av Kjell Vassdal og Christian Berrum. Her ble det gjort eksperimentering og lyssetting av de ferdigbygde dekorasjonene.

Deretter ble det opptak i studio med Kjell Vassdal og Christian Berrum. Det ble satt av to dager til hver student som ønsket å filme hvert sitt konsept.

Kjartan Gullikstad deltar på masterstudiet som ledd i et samarbeid med Norges Musikkhøgskole. Han studerer komposisjon, og i forbindelse med denne øvelsen utarbeidet han musikkskisser til de ulike konseptene.
Flere av studentene brukte en danser som aktør i studiodekorasjonene.

Til slutt i øvelsen: klipp og grading.

For flere bilder fra øvelsen - se bildekarusellen nedenfor:

Studiolydovelse side1 foto Jonina Gudbjartsdottir

Studiolydovelse side2 foto Jonina Gudbjartsdottir

Studiolydovelse side3 foto Karoline Finnema

Studiolydovelse side4 foto Karoline Finnema

Studiolydovelse side5 foto Karoline Finnema

Studiolydovelse side1 foto Jonina Gudbjartsdottir

Studiolydovelse side2 foto Jonina Gudbjartsdottir

Studiolydovelse side3 foto Karoline Finnema

Studiolydovelse side4 foto Karoline Finnema

Studiolydovelse side5 foto Karoline Finnema

(Foto: K. Finnema)

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.