Mestermñter5

Mestermøte med dokumentarfilmskaper Jon Haukeland

I samarbeid med Oslo Pix inviterer vi til mestermøte med regissør Jon Haukeland 1. september kl 10:00 på masterutdanningen på Myrens verksted.

Regissør Jon Haukeland besøker filmskolens masterprogram i Oslo i forbindelse med filmfestivalen Oslo Pix som går av stabelen 29. august til 4. september. Masterstudentene skal se hans nye film Krigere, som har verdenspremiere på Oslo Pix, og får møte regissøren torsdag 1. september kl 10-12. Vi inviterer også andre interesserte til å komme til filmskolens lokaler på Myrens Verksted for å få med seg mestermøtet.

Hva: Mestermøte med regissør Jon Haukeland (Krigere, Barneraneren)

Når: Torsdag 1. september kl 10-12

Hvor: Filmskolens lokaler på Myrens Verksted, Sandakerveien 24, C (Inngang ved Akerselva)

Krigere

Krigere (regi: Jon Haukeland)

Du kan se Krigere på Oslo Pix følgende dager og kjøpe billetter her:

Tirsdag 30.08 kl 18:30 på Vega Scene (verdenspremiere)

Torsdag 01.09 kl 18:30 på Ringen Kino

Søndag 04.09 kl 13:30 på Ringen Kino

Oslo Pix' omtale av Krigere:

En ung gutt og en ungdomsarbeider finner sammen i Jon Haukelands dokumentar om iscenesettelse, selvransakelse og den arketypiske historien om by og land.

Regissør Jon Haukeland har i flere år arbeidet med en trilogi om de store norske arketypiske historiene; øst og vest, by og land og drømmen om evig frelse. Den epokegjørende Barneraneren kom i 2016 og var første film ut i trilogien, og handlet om øst og vest. Neste kapittel er Krigere som får sin verdenspremiere på årets festival og tar for seg elementene by og land.

I Krigere blir vi servert en sår og ærlig skildring om det å vokse opp i Oslo. Vi bli kjent med ungdomsarbeideren Berat. Han får tildelt oppgaven å hjelpe en ung fyr ved navn Mamo. Mamo har hatt en vanskelig oppvekst og utviklet mistro til skolen, barnevernet og andre offentlige instanser som har forsøkt å hjelpe ham opp igjennom årene. Berats mål blir å holde han unna rus og en kriminell løpebane. De to utvikler et nært forhold og Berat ser ut til å hjelpe Mamo stake ut en ny kurs i livet. Men når Berat tar Mamos parti i en politisak, begynner politiet å grave i Berats oppvekst, og her finner de ting som er uforenelig med å drive ungdomsarbeid.

Regissør Jon Haukeland beskriver filmen som en dokumentar som tar i bruk virkemidler fra fiksjonsfilmen. Historien den forteller er sann, men store deler av filmen viser scener der Berat og Mamo rekonstruerer konkrete opplevde episoder de selv har gjennomgått. Dette gir filmen en nerve og flyt som skiller den ut fra mer tradisjonelle dokumentarer, og løfter som følge filmen opp til et svært høyt nivå.

Om regissør Jon Haukeland:

Jon Haukeland er en prisvinnende regissør, dramaturg og journalist som har jobbet med med hybridsjangeren innenfor dokumentarfilm i filmer som Mannen som elsket Haugesund (2003), Reunion – Ten Years After the War (2011) og Barneraneren (2016).

Han har studert regi under Andrzej Wajda og Wojciech Marczewski på Wajda school i Warzawa (2010) og på NYU Tisch School of the Arts (2004) der hans mentor Marketa Kimbrell, kjent for legendariske New York Street Theater Caravan, inspirerte ham til å utvikle sin metode for iscenesettelse og rekonstruksjon med reelle aktører.

Krigere

Krigere (regi: Jon Haukeland)

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.