Nordic talents special mention prize outside cropped

Studenter fra Filmskolen vant pris under Nordic Talents Foto: Torleif Hauge, Nordisk Film & TV Fond

Filmskolens avgangsstudenter på bachelor Sunniva Kviteberg og Håkon Anton Olavsen vant pris under Nordic Talents pitchekonkurranse i København. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra nordiske filmskoler sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

Årets avgangskull på master og bachelor var sterkt representert på Nordic Talents Pitch hvor hele 8 av 15 utvalgte prosjekter var fra Den norske filmskolen. Avgangsstudentene på filmskolens tredje masterkull stilte med fem prosjekter og bachelorprogrammets kull 12 hadde tre prosjekter med i konkurransen. Etter to intense dager med pitcher sto Håkon Anton Olavsen og Sunniva Kviteberg som igjen vinnere av juryens "Special Mention" og 50,000 kroner. Hovedprisen gikk til Jesse Jalonen fra Helsinki’s Elo Film School.

Nordic talents winners 2022

Jublende vinnere av Nordic Talent Pitch 2022: Sunniva Kviteberg, Jesse Jalonen og Håkon Anton Olavsen. Foto: Torleif Hauge, NFTVF

Håkon og Sunniva vant Juryens Special Mention med sin pitch for spillefilmprosjektet "Titanic Club", hvor Sunniva er manusforfatter og Håkon regissør. De to samarbeidet også om Kull 12-eksamensfilmen Superdupermegagigasingel, som ble vist under Nordic Talents.

-Det har vært veldig gøy og inspirerende å møte de andre pitcherne på Nordic Talents og vi er veldig stolte og glade for prisen, uttaler manusforfatter Sunniva Kviteberg.

- Vi synes det er skikkelig stas å oppdage at det er flere som heier på spillefilmversjonen av eksamensfilmen vår. Prisen fra Nordic Talents gjør at vi allerede kan begynne å finne ut av hva den skal være, og det gleder vi oss til, avslutter hun.

I København ble det kjent at The Worst Person in the World-produsent Tomas Robsahm går inn som produsent på prosjektet, sammen med Tøri Gjendal som også ble uteksaminert fra kull 12 sammen med Håkon og Sunniva.

"Titanic Club" er en romantisk komedie og en spillefilmversjon av Håkon og Sunnivas eksamensfilm, som ifølge Nordisk Film & TV Fond "sjarmerte både bransjefolk og avgangsstudenter i København".

Bilde fra filmen Superdupermegagigasingel hvor en ung mann sitter på bar omgitt av to jenter og to gutter mens han ser undrende ut i luften.

Vebjørn (Martin Marki) i "Superdupermegagigasingel", Håkon og Sunniva sin eksamensfilm. Foto: Anna Fabricius

Spillefilmen vil utforske karakteren Vebjørn fra "Superdupermegagigasingel" videre. "Titanic Club" er historien om unge Vebjørn og Oona og deres kamp for å overvinne barrierer i seg selv for å kunne gi seg hen til hverandre. Det er en øm og latterlig historie om lengsel, frykt, å falle bakpå og å falle for hverandre.

Juryen trakk frem at prosjektet spiller på både humor og sårbarhet: “It’s all inclusive. With lots of humour, vulnerability, and fear of intimacy. We run away from the thing we most want, which is love. The project deals with an under-explored phenomena in the aspects of a young adult’s romantic and sexual life in a very honest way. We want to award a very talented writer and a very talented director on their shared path in this very promising film project.

Nordic Talents Pitch fant sted i København fra 7 til 8. september og i juryen satt Charlotte Sieling (Danmark), Ilkka Matila (Finland), Diana Bartha (Frankrike), Marianne Furevold (Norge) og Carl Javér (Sverige). De var fulle av lovord om prosjektene de hadde fått se:

-The pitches but also the graduation films blew me away, uttalte SKAM produsent og ny dramaredaktør i NRK, Marianne Furevold, til Nordisk Film & TV.

-There was quite a wide variety in form and storytelling, with many projects raising questions about how it is to be a human, as good drama should do.”

Reconstructing Utøya-direktør Carl Javér var positivt overrasket over det det høye nivået på prosjektene

-[The projects] had depth, running from well-written drama productions to world class docu hybrid exploration. I leave with much hope for the Nordic industry, uttalte han til Nordisk Film & TV.

Du kan lese om de andre prosjektene fra filmskolen som ble pitchet her.

Nordic talents winners 2022

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.