Årets avgangskull på master og bachelor var sterkt representert på Nordic Talents Pitch hvor hele 8 av 15 utvalgte prosjekter var fra Den norske filmskolen. Avgangsstudentene på filmskolens tredje masterkull stilte med fem prosjekter og bachelorprogrammets kull 12 hadde tre prosjekter med i konkurransen. Etter to dager med pitcher sto Olav Håkon Antonsen og Sunniva Kviteberg som igjen vinnere av juryens "Special Mention" og 50,000 kroner. Hovedprisen gikk til Jesse Jalonen fra Helsinki’s Elo Film School.
Håkon og Sunniva vant Juryens Special Mention med sin pitch for spillefilmprosjektet "Titanic Club", hvor Sunniva er manusforfatter og Håkon regissør. De to samarbeidet også om Kull 12 -eksamensfilmen Superdupermegagigasingel, som også ble vist under Nordic Talents.
The Worst Person in the World-produsent Tomas Robsahm går inn som produsent sammen med Tøri Gjendal som også ble uteksaminert fra kull 12 ammen med Håkon og Sunniva.
Spillefilmen "Titanic Club" vil følge historien om unge Vebjørn og Oona og deres kamp for å overvinne barrierer i seg selv for å kunne gi etter for hverandre. Det er en øm og latterlig historie om lengsel, frykt, å falle bakpå og å falle for hverandre.
Juryen trakk frem at prosjektet spiller på både humor og sårbarhet: “It’s all inclusive. With lots of humour, vulnerability, and fear of intimacy. We run away from the thing we most want, which is love. The project deals with an under-explored phenomena in the aspects of a young adult’s romantic and sexual life in a very honest way. We want to award a very talented writer and a very talented director on their shared path in this very promising film project.”
Nordic Talents Pitch fant sted i København fra 7 til 8. september og i juryen satt Charlotte Sieling (Danmark), Ilkka Matila (Finland), Diana Bartha (Frankrike), Marianne Furevold (NRKs nye dramasjef) og Carl Javér (Sverige).
Juryen var full av lovord om prosjektene de hadde fått se:
-The pitches but also the graduation films blew me away, uttalte SKAM producer Marianne Furevold til Nordisk Film & TV.
-There was quite a wide variety in form and storytelling, with many projects raising questions about how it is to be a human, as good drama should do.”
Reconstructing Utøya-direktør Carl Javér var positivt overrasket over det det høye nivået på prosjektene
-[The projects] had depth, running from well-written drama productions to world class docu hybrid exploration. I leave with much hope for the Nordic industry, uttalte han til Nordisk Film & TV.
Du kan lese om de andre prosjektene fra filmskolen som ble pitchet her.