Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet! Foto: Elen Sonja Klouman / Høgskolen i Innlandet

Den 16. januar kom ledelsen ved filmskolen frem til at vi vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Noen endringer er imidlertid allerede bestemt og vil tre i kraft for kull 14. Disse studentene har søkt opptak til et 3-årig bachelorstudium med den nye studieplanen, som ligger på våre nettsider, og lovverket er tydelig på at søkerne må få et studieforløp basert på den studieplanen de har søkt på. Samtidig er det viktig å understreke at studieplanen bare er en ramme, mens undervisningsplanene, altså det faglige innholdet, blir lagt av våre faglærere i samarbeid med undervisningsledelsen.

Endringer som vil tre i kraft i studieplanen for kull 14:

  • Vi innfører eksamener på slutten av hvert studieår, med karakteren bestått/Ikke bestått. Årlige formelle vurderingspunkter vil ivareta studentenes rettssikkerhet på en måte vi ikke gjør i dag, og sikre at de som må slutte, uansett årsak, ikke står igjen uten studiepoeng. Eksamensformatene kan variere men skal gi samme læringsutbytte for studentene som vurderingssamtalene alltid har hatt på filmskolen. På en trygg kunstfaglig utdanning skal studentene lære gjennom eksperimentering og feiling og dette må evalueringskriteriene reflektere!
  • I femte semester vil kull 14 få tilbud om å reise på utveksling. Dette er et av flere alternativer: Studentene kan også velge mellom praksis, faglig fordypning som kombinerer undervisning og veiledning, eller for eksempel prosjektutvikling av eksamensfilmen rettet mot spesialiseringer i Manus, Regi og Produsent).
  • Etter en treårig bachelor skal kull 14 få muligheten til å gå direkte videre på master. Samtidig vil de som ikke velger master fremdeles ha en bachelor eksamensfilm og et personlig fordypningsprosjekt som kan vises for publikum. Masterprogrammet vi har i dag krever minst to års praksis, og kun studenter som har hatt praksis før de begynte på bachelorstudiene har hittil kunnet gå rett fra bachelor til master hos oss.

Filmskolens studiekvalitet vil økes gjennom disse endringene. Vi skal fortsatt være en kunstfaglig og praktisk utdanning; dette er vår identitet! Vi skal fortsette med både linjeundervisning og felles produksjonsøvelser og studentene vil fortsatt bli tett fulgt opp linjevis av sine fagansvarlige som har utmerket seg innen sitt felt og er tett på bransjen.

Vi kommer til å arbeide videre med utviklingen av en mastergrad som kull 14, om de ønsker, kan gå rett videre til i 2026. Arbeidet med ny studieplan for fremtidige filmskolekull vil bli tatt opp igjen, men da med mer tid og god medvirkning fra studenter, ansatte og bransjen. Vi ser frem til prosessen med å gjøre filmskolen enda sterkere, framtidssikret og fortsatt helt relevant både for fremtidige søkere og for hele filmfeltet!

-Eli Bø, Dekan


Siste artikler

KI poster

Are we still needed? Kunstig intelligens i filmbransjen 2.0

19. november samler vi igjen filmbransjen til en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens på Vika Kino i Oslo.

Cinema Synthetica premiere3 2

Cinema Synthetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalen er nominert til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte i kategorien er filmskolealumni Astrid Astrup og Hallvard Hellem.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Ole Christian Solbakken foran maleri

Midtveisevaluering for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen til manusforfatter Ole Christian Solbakken. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor og er en av seks studenter på lydlinjen. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det bildet i en film sier alene.