Den Fremmede Gård

Eksamensfilm har premiere på Kortfilmfestivalen Foto: Fra filmen "Den fremmede", fotografert av Ask Jacobsen

Lørdag 15. juni klokken 14 vises kull 13s eksamensfilm "Den fremmede" på Den norske kortfilmfestivalen. Hele teamet er på plass i Grimstad og vi tok en prat med filmskaperne.

Den 47nde utgaven av Den norske kortfilmfestivalen er en av Norges viktigste møteplasser for filmbransjen. Eksamensfilmen "Den fremmede" var en av filmene som kom gjennom nåløyet til festivalen som i år hadde rekordmange påmeldinger. Blant 3412 påmeldte filmer ble 156 tatt ut til konkurranse, fordelt på fire konkurranseprogrammer.

Hele teamet er på plass i Grimstad for å være med på premieren. "Den fremmede" er regissert av Jens Glomnes Hertzberg, produsent er Oline Nordentoft, manus er ved Dagne Omland, fotograf er Ask Jacobsen, produksjonsdesigner er Ida Sofie Larsen, lydsjef er Martin Kruse og klipper er Aasta Vøyenli. Arne Lindtner Næss og Torbjørn Harr spiller hovedrollene i filmen.

Den Fremmede Seng

Hovedrolleninnehaver Arne Lindtner Næss i en scene fra filmen. Foto: Ask Jacobsen.

Vi tok en prat med regissør Jens Glomnes Hertzberg og produsent Oline Nordetoft før de dro til festivalen som går av stabelen 16-21. juni.

Hva betyr det for teamet at avgangsfilmen deres ble tatt ut til Den norske kortfilmdestivalen?

-Det er super cool! Hele crewet tager inden længe til Grimstad og deltager på festivalen, og det glæder vi os til. På denne måde får vi samlet os inden vi bliver færdige på skolen, og sammen opleve verdenspremien på filmen. Derudover er det fedt i forhold til fremtidige jobs, at kunne henvise til vores eksamensfilm, som allerede er kommet på festival.

Hva handler filmen om?

-Filmen handler om den gamle bonde Vidar som strever med at ivaretage den forfaldne gård alene, da en fremmed mand dukker op og uopfordret begynder at hjælpe til. Ettersom den fremmede viser seg at være svært nyttig for Vidar, slipper han ham sakte ind i sit liv, noget som viser sig at udfordre bondens tilværelse.

Innspilling

Fra innspillingen i Gaustad i januar. Foto: Odd Reinhardt Nicolaysen

Filmen ble spilt inn i Gausdal midt under vinterens kuldebølge. Hva var den største utfordringen?

-Produktionsmæssigt var det en udfordrende indspilning. Man skulle tro det var en enkel produktion eftersom vi havde bare én location og relativt få skuespillere. Ikke desto mindre, viste det sig at netop location blev en stor udfordring. Vi filmede på en øde gård uden strøm og vand, og måtte derfor selv få sat strøm til gården og hver dag fragte alt og alle op af en snørklet fjeld-vej. Dertil var det januar måned med mange meter sne, og nedtil -27 grader. Heldigvis havde vi et fantastisk team som arbejdede hårdt for at få det hele til, og vi havde aldrig kommet i mål uden deres flotte indsats.

Hva ser dere mest frem til ved visningen i Grimstad hvor filmen får verdenspremiere?

Vi glæder os til at opleve filmens første møde med et publikum sammen med hele teamet, og mærke hvordan den bliver taget imod. Derudover glæder vi os til at møde alle vores kommende kollegaer i branchen, og se en masse kortfilm.

Den Fremmede Logo

Vi ønsker hele teamet lykke til på premieren i årets Grimstad-festival, hvor filmskolestudenter og -alumni er sterkt representert.

Den Fremmede Seng

Innspilling

Fra innspillingen i Gaustad i januar. Foto: Odd Reinhardt Nicolaysen

Den Fremmede Logo

Screenshot 2024 06 21 at 3 33 38 PM

Filmskolen sterkt tilstede på årets Nordic Talents

Den norske filmskolen står for 8 av de 15 utvalgte prosjektene til Nordic Talents pitchekonkurranse for avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene!

Nadja lipsyc

Nadja Lipsyc disputerer 31. mai: VR og rollespill

Nadja Lipsyc har utforsket muligheten for å kombinere VR med verktøy og teknikker fra fysiske rollespill. 31. mai forsvarer hun det kunstneriske doktorgradsresultatet på Myrens i Oslo.

Bransjedag kull4 sq

Bransjevisning for masterkull 4

12. juni inviterer Filmskolen til Vega Scene for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Etterpå blir det eksamensfest på Myrens Verksted!

Anja Simon happy4264

Får stipend fra Fond for lyd og bilde

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine får støtte fra Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Når de går ut av masteren til sommeren skal de utvikle et prosjekt sammen.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Studenter og alumni sterkt tilstede på Kortfilmfestivalen

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!