16x9 hvit

Konferanse om kunstig intelligens i filmbransjen

Hold av datoen 20. november for en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens i filmbransjen. Den kunstige intelligensens frammarsj innebærer den største kulturelle og samfunnsmessige omveltningen siden den industrielle revolusjon. Hvor står vi som filmbransje, og hvor går vi?

Velkommen til en høyaktuell heldagskonferanse for hele bransjen. Vi byr på inspirasjon, kunnskap og innsikt fra norske og internasjonale KI-pionérer, eksempler på bruk av kunstig intelligens i manus, produksjon og etterarbeid, debattpaneler og appeller.

Vi ser på potensialet, konsekvensene og utfordringene med kunstig intelligens med bransjeøyne, og forsøker samtidig å sette det inn i et større samfunnsmessig perspektiv. Hvordan kan vi som bransje utnytte oss av den teknologiske revolusjonen som pågår i en rasende fart et tastetrykk unna, uten at vi mister oss selv på veien?

I tillegg blir det premiere på og vurdering av 5 KI-genererte kortfilmer laget av profilerte norske filmskapere i løpet av en 48-timers workshop i forkant av konferansen. Samtlige filmer er basert på et originalmanus av Erlend Loe. Hva har filmskaperne tatt med seg fra en speed date med kunstig intelligens?

Det blir tid til networking underveis og vi runder det hele av med mingling, mat og drikke.

Hold av datoen 20. november

Hold av datoen - fullt program og påmeldingslenke blir publisert om litt.

Vi kan foreløpig skilte med at KI-pioneren Nik Kleverov og Ian Beacraft, én av verdens fremste foredragsholdere på kunstig intelligens, kommer.

Konferansen er et samarbeid mellom Den norske filmskolen/ Fakultet for film, TV og spill ved Høgskolen i Innlandet, Oslo Kreativ AI, Reimagine og Det norske filmakademiet.

Konferansen arrangeres med tilskudd fra Fakultet for film, TV og spill ved HINN, Dagslys, Fritt Ord, Viken Filmsenter og Norsk Filminstitutt.

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

MF Akull5

Nytt masterkull på plass i Oslo!

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds Filmpris

Emilie Adelina Monies, tidligere masterstudent i konseptuell dokumentarregi på filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til Nordisk Råds filmpris.

Elsklingpremiere Haugesund foto Grethe Nygaard

Lilja Ingolfsdottirs brakdebut

Filmskolens manuslærer vant hele fem priser for spillefilmdebuten på Karlovy Vary-festivalen i sommer. Nå tar "Elskling" også det norske festivalpublikummet med storm.

Magnus Von Horn Oslo Pix7

Åpen mesterklasse med Magnus von Horn

Møt den svenske filmskaperen Magnus von Horn (Piken med nålen) som besøker filmskolens masterprogram i Oslo, 30. august. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix.

Dalia Pic

Imagining a liberated Palestine - Dalia AlKurys PhD defense

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On September 27th Dalia AlKury defends her PhD in artistic research at Myrens verksted.