Rekordmange søkere til master Foto: Pedro Zapata Hagen

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteene er nå i gang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

1. mars gikk søknadsfristen ut for Den norske filmskolens masterprogram og vi har hatt en fordobling av antall søknader. I år fikk vi inn 161 komplette søknader til 20 studieplasser mot 80 komplette søknader ved forrige opptak i 2022.

Søkerne som går videre skal gjennom en prosess med intervjuer og opptaksprøver før 20 utvalgte studenter får beskjed om at de får være del av filmskolens femte masterkull som starter til høsten. Det blir en spennende og utfordrende jobb for opptakskomiteene, som hadde sitt kick-off møte på Myrens forrige fredag og nå er i gang med å gå gjennom søknadsbunkene.

Gledelig utvikling

Hvis vi ser på antallet unike søkere registrert i søknadsweb, som er tallene som brukes i den offisielle statistikken ved universiteter og høgskoler, har søkertallet til masterprogrammet gått fra 72 i 2020 til 112 i 2022 og til 169 nå i 2024.

- Vi er veldig glade for utviklingen, sier undervisningsleder på master Frederik Hestvold.

-Vi ser på de stigende søkertallene både som et uttrykk for at det er god kvalitet på det arbeidet vi har gjort, men også at masteren er blitt bedre kjent og at det er behov for oss, avslutter Hestvold.

Regi og manus med flest søkere

I likhet med på bachelorprogrammet er det fiksjonsregi-spesialiseringen som har fått inn flest søknader. Hele 61 søkere konkurrerer om fire plasser, mens i 2022 var det 37 søkere som leverte komplette søknader til fiksjonsregi.

Manus er en av spesialiseringene som har hatt sterkest økning med over en dobling av søkerantallet. Mens det i 2022 var 19 søknader som ble vurdert var det i år 43 søkere som hadde levert komplette søknader da søknadsfristen gikk ut.

-Det er gledelig at vi har fått så mange søkere, sier fagansvarlig for manus Sara Johnsen. Hun mener i likhet med Hestvold at økningen i antall søkere til masterprogrammet er en anerkjennelse av kvaliteten på studiet.

Alle spesialiseringene har sett en økning, på dokumentar var tallet på søkere som vil bli vurdert 23, for produsent 9 og for visuell design 14.

Filmskolen takker alle som har sendt inn søknader og vi gleder oss til å ta imot masterkull fem på Myrens verksted i Oslo til høsten!

(Foto øverst i saken: Nåværende masterstudent i fiksjonsregi Gabriel Bagnaschi i studio med skuespillere)

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.