DK Mainstill The son and the moon credit Sonntag Pictures

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds Filmpris Foto: Sonntag Pictures

Emilie Adelina Monies, som har en master i konseptuell dokumentarregi fra filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til årets Nordisk Råds filmpris.

22. oktober konkurrerer én kandidat fra hvert av de nordiske landene om Nordisk Råds filmpris. Bak årets kandidat fra Danmark, "The Son and the Moon", står tidligere masterstudent på filmskolen Emilie Adelina Monies, som har hatt co-regi og foto på Roja Pakaris gripende, prisbelønte dokumentar.

Filmen følger regissøren Roja Pakari gjennom seks år fra hun fikk konstatert uhelbredelig kreft mens hun gikk gravid med sønnen Oskar.

"The Son and the Moon er et ærlig kunstverk som aldri faller inn i navlebeskuing. Den stiller spørsmål og åpner seg for verden, og gir både Oskar og publikum nye måter å forstå seg selv på," heter det i juryens begrunnelse.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Teamet bak "The Son and the Moon", fra venstre: Produsent Sara Stockmann, regissør Roja Pakari, manusforfatter Denniz Göl Bertelsen og co-regissør Emilie Adelina Monies. Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen

"På filmskolen lærer vi at vi kan ta frem kameraet for å forstå verden"

Emilie Adelina Monies ble uteksaminert fra Den norske filmskolens masterprogram i 2022, hvor hun spesialiserte seg i konseptuell dokumentarregi. Eksamensfilmen hennes, "Hvor enn jeg ser", fikk prisen for beste norske kortdokumentar under BIFF (Bergen Internasjonale Filmfestival) og nå er hun blant de nominerte til den høythengende prisen Nordisk Råds filmpris.

Hva betyr Nordisk Råds Filmpris-nominasjonen for dere?

-Vi er utrolig glade og beæret over at filmen vår er nominert som den danske kandidaten til Nordisk råds filmpris. Da Roja og jeg begynte å filme, var det fordi Roja hadde blitt syk, og vi stod i en krisesituasjon. Kameraet er dokumentarfilmskaperens verktøy, og på Filmskolen lærer vi at vi kan ta frem kameraet for å forstå verden. Så det var helt naturlig å filme for å forstå situasjonen vi befant oss i. Men sakte formet materialet seg til en universell fortelling om liv, opprinnelse og morskap, som publikum har tatt så rørende imot, og det er mer enn vi kunne ha drømt om.

Tok du noen erfaringer fra masterstudiet med deg inn i dette prosjektet?

-Lotte, min professor på Filmskolen, bemerket etter premieren at jeg gjentok bilder i filmen fra mitt arbeid på Den norske filmskolen. En liten gutt som maler ansiktet sitt. Et barns hånd på et rekkverk. Jeg tenker at det er dét Filmskolen kan. Hjelpe oss med å finne vårt eget personlige språk som filmskapere. Jeg opplever i hvert fall at jeg gjentar, videreutvikler og presiserer de motiver og tematikker som jeg arbeidet med på Filmskolen, i alt mitt arbeid.

"En ekstremt vakker og bevegende film"

Professor Lotte Mik-Meyer, faglig ansvarlig for konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterstudium, fikk sett "The Son and The Moon" tidligere i år da den hadde verdenspremiere på CPH:DOX, en av verdens ledende dokumentarfilmfestivaler.

-Filmen "The Son and The Moon" er en ekstremt vakker og bevegende film, forteller Mik-Meyer. - Emilie Adelina Monies, som har vært fotograf og med-regissør, har et unikt blikk og vesen, som beriker verden med ømhet. Filmen som nå er nominert til Nordisk Råds pris har krevd meget store innsatser både fra hovedpersonen, Roya og fotografen, Emilie, som har filmet de mange faretruende og rørende situasjoner gjennom mange år. Det er et fantastisk arbeid - både menneskelig og kunstnerisk, avslutter hun.

Annethvert år tar dokumentar-spesialiseringen på filmskolens masterprogram opp fire studenter som arbeider tett med fagansvarlig Lotte-Mik Meyer og hverandre for å utvikle sitt personlige billedspråk og fortellerstemme. Emilie Adelina Monies var Mik-Meyers student på filmskolens tredje masterkull fra 2020-2022.

-På masterutdannelsen viste Emilie en sterk innlevelse og et dypt engasjement i sine hovedpersoner og i det filmiske uttrykket, skryter Lotte Mik-Meyer. -Arbeidet hennes er et fremragende eksempel på at en film skapes av sine bilder og at den personlige film oppstår i et nært samarbeid mellom hovedperson og regissør, fortsetter hun.

-Det er en film som når ut over den konkrete, bevegende fortelling og inn i et større menneskelig stoff, som handler om opphav og slektens videreførelse. Jeg har vært meget glad for å ha Emilie på masteruddannelsen. Hun har vært en inspirasjon både for meg og og sine medstudenter og jeg gleder meg over den fantastiske mottagelsen filmen har fått, avslutter professoren stolt .

Alle nominerte Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Alle de nominerte til Nordisk Råds Filmpris 2024. Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen

Om Nordisk Råds filmpris

Nordisk Råds filmpris ble delt ut for første gang til Aki Kaurismäki i 2002 for "Mannen uten minne" og har blitt utdelt årlig siden 2005. Prisen skal fremme produksjonen av nordisk film og utvikle det nordiske filmmarkedet og på lengre sikt også bidra til å styrke nordisk film internasjonalt.

Den prestisjefylte prisen på 300 000 danske kroner gis til en langfilm som er forankret i den nordiske kulturen og utmerker seg med høy kunstnerisk kvalitet og originalitet. En nasjonal jury fra hvert av de seks nordiske landene nominerer en kandidat per land. Prisen deles likt mellom manusforfatter, regissør og produsent, noe som understreker at film som kunstart blir til gjennom et tett samarbeid mellom disse tre hovedfunksjonene.

De nominerte filmene ble kunngjort under Den norske filmfestivalen i Haugesund og skal vises på Oslo Pix og festivaler i de andre nordiske landene før prisutdelingen i oktober.

Vises på Oslo Pix 29. august

"The Son and The Moon" vises torsdag 29. august på Oslo Pix.

Dokumentarfilmen "The Son and the Moon" er regissert av Roja Pakari og Emilie Adelina Monies, skrevet av Roja Pakari og Denniz Göl Bertelsen og er produsert av Sara Stockmann for Sonntag Pictures.

Se traileren her.


Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Teamet bak "The Son and the Moon", fra venstre: Produsent Sara Stockmann, regissør Roja Pakari, manusforfatter Denniz Göl Bertelsen og co-regissør Emilie Adelina Monies. Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen

Alle nominerte Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Alle de nominerte til Nordisk Råds Filmpris 2024. Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen


Siste artikler

DSC03215 copy JPG2

Åpen dag på zoom 3. desember: Opptak 2025

Er du nysgjerrig på filmskolen? 3. desember inviterer vi til åpen dag på zoom så du kan bli bedre kjent med bachelorutdanningen som har søknadsfrist 13. januar.

Klippesymposium NFK

Klippesymposium med klipperne av The Crown, Exit og Babylon Berlin

Norske filmklippere arrangerer klippesymposium i Oslo helgen 30.11-01.12 i samarbeid med NFI, Vega, Avid og Den norske filmskolen. Her får du møte klipperne av kritikerroste The Crown, Babylon Berlin, Exit og den nye danske dramaserien av Thomas Vinterberg, Familier som oss.

Fuld Af Kærlighed sq

Regissørmøte: "Fuld af kærlighed" på Vega 4. desember

I samarbeid med Fondet for dansk-norsk samarbeid inviterer filmskolen til regissørmøte og visning av det danske familiedramaet "Full af kjærlighet" på Vega 4. desember. Etter visningen kan du møte regissør Christina Rosendahl i samtale med Nina Grünfeld.

1x1 hvit

Konferanse om kunstig intelligens i filmbransjen

20. november samles filmbransjen til en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens.

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann_forside

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Blant 15 utvalgte prosjekter fra avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene sto Den norske filmskolen for åtte av pitchene.

MF Akull5

Nytt masterkull på plass i Oslo!

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.