Én kandidat fra hvert av de nordiske landene konkurrer om Nordisk Råds filmpris og bak Danmarks kandidat, The Son and the Moon (Min arv bor i dig), står tidligere masterstudent på filmskolen Emilie Adelina Monies som har co-regi og foto på filmen. De nominerte filmene ble kunngjort under Den norske filmfestivalen i Haugesund og prisen deles ut 22. oktober etter å ha blitt vist på Oslo Pix og festivaler i de andre nordiske landene.
The Son and the Moon er regissert av Roja Pakari og Emilie Adelina Monies, skrevet av Roja Pakari og Denniz Göl Bertelsen og er produsert av Sara Stockmann for Sonntag Pictures. Den gripende dokumentaren følger regissøren Roja Pakari som fikk kontatert uhelbredelig kreft mens hun gikk gravid med sønnen Oskar. Over seks dramatiske år har Roja dokumentert hverdagen sin tanker om å leve med sykdom
"På filmskolen lærer vi at vi kan ta frem kameraet for å forstå verden"
Emilie Adelina Monies ble uteksaminert fra Den norske filmskolens masterprogram i 2022, hvor hun spesialiserte seg i konseptuell dokumentarregi.
Hva betyr det for dere å bli nominert til Nordisk Råds Filmpris?
-Vi er utroligt glade og beærede over, at vores film er nomineret som den danske kandidat til Nordisk Råds Filmpris. Da Roja og jeg startede med at filme, var det fordi Roja var blevet syg og vi stod i en krisesituation. Kameraet er dokumentarinstruktørens værktøj, og vi lærer på Filmskolen, at vi kan tage kameraet frem for at forstå verden. Så det var helt naturligt at filme, for at forstå den situation vi befandt os i. Men langsomt formede materialet sig til en universel fortælling om liv, ophav og moderskab, som publikum har taget så rørende imod, og det er mere end vi har kunnet drømme om.
Hvilke erfaringer fra masterstudiet tok du med deg inn i dette prosjektet?
-Lotte, min professor på Filmskolen, bemærkede efter premieren, at jeg gentog billeder i filmen fra mit arbejde på Den norske filmskolen. En liten gutt som maler ansiktet sitt. Et barns hånd på et rekkverk. Jeg tænker, at det er dét Filmskolen kan. Hjælpe os med at finde vores eget personlige sprog som filmskabere. Jeg oplever i hvert fald, at jeg gentager, videreudvikler og præciserer de motiver og tematikker, som jeg arbejdede med på Filmskolen, i alt mit arbejde.
"En ekstremt vakker og bevegende film"
Professor Lotte Mik-Meyer er faglig ansvarlig for konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterstudium, så "The Son and The Moon" da den hadde premiere på den anerkjente filmfestivalen CPH:DOX i mai, der den vant NORDIC:DOX AWARDS.
-Filmen "The Son and The Moon" er en ekstremt vakker og bevegende film, forteller Mik-Meyer. -Emilie Adelina Monies, som har vært fotograf og med-regissør, har et unikt blikk og vesen, som beriker verden med ømhet. Filmen som nå er nominert til Nordisk Råds pris har krevd meget store innsatser både fra hovedpersonen, Roya og fotografen, Emilie, som har filmet de mange faretruende og rørende situasjoner gjennom mange år. Det er et fantastisk arbeid - både menneskelig og kunstnerisk, avslutter hun.
Annethvert år tar dokumentarspesialiseringen på filmskolens masterprogram opp fire studenter som arbeider tett med fagansvarlig Lotte-Mik Meyer og hverandre for å utvikle sitt personlige billedspråk og fortellerstemme. Emilie Adelina Monies var student på filmskolens tredje masterkull og ble uteksaminert i 2022.
-Emilie viste på masterutdannelsen en sterk innlevelse og et dypt engagement i sine hovedpersoner og i det filmiske uttrykket, skryter Lotte Mik-Meyer. -Arbeidet hennes er et fremragende eksempel på at en film skapes av sine bilder og at den personlige film oppstår i et nært samarbeid mellom hovedperson og regissør, fortsetter hun.
-Det er en film som når ut over den konkrete, bevegende fortelling og inn i et større menneskelig stoff, som handler om opphav og slektens videreførelse. Jeg har vært meget glad for å ha Emilie på masteruddannelsen. Hun har vært en inspirasjon både for meg og og sine medstudenter og jeg gleder meg over den fantastiske mottagelsen filmen har fått, avslutter professoren stolt .
Om Nordisk Råds filmpris
Nordisk Råds filmpris ble først utdelt til Aki Kaurismäki i 2002 for Mannen uten minne. Prisen skal fremme produksjonen av nordisk film og utvikle det nordiske filmmarkedet og på lengre sikt også bidra til å styrke nordisk film internasjonalt.
Den prestisjefylte prisen på 300 000 danske kroner gis til en langfilm som er forankret i den nordiske kulturen og utmerker seg med høy kunstnerisk kvalitet og originalitet. En nasjonal jury fra hvert av de seks nordiske landene nominerer en kandidat per land. Prisen deles likt mellom manusforfatter, regissør og produsent, noe som understreker at film som kunstart blir til gjennom et tett samarbeid mellom disse tre hovedfunksjonene.