Photo: Matthis Kleeb Solheim

Text: Trude Lindland

The first Norwegian female professor in film editing

Amandakomiteens gullklapper er en av to hederspriser Amandakomiteen deler ut. Den går til en aktør i bransjen som har utmerket seg innfor sitt fagfelt over tid. I år gikk hedersprisen til vår klippelærer Inge–Lise Langfeldt for hennes arbeid som filmklipper.

Gratulerer så mye med både Gullmus og Amandakomiteens gullklapper!  - Hva betyr disse prisene for deg?

Gullmusen er ekstra hyggelig fordi den deles ut av kollegaene mine i faggruppen Norske Filmklippere.

Amanda kommitéens gullklapper er en av filmbransjens høythengende priser, som jeg fikk for mitt faglige bidrag gjennom et langt filmliv. Her er det bare å bøye seg i støvet og si et ærbødig takk. Det er en veldig stor ære å få denne utmerkelsen.

Over 50 spillefilmer har det blitt, hvordan har du egentlig hatt tid og kapasitet til dette?
Jeg startet i filmbransjen som 19-åring, og klippet min første spillefilm da jeg var 23 år. Siden har det bare rullet avgårde. I tillegg har jeg også vært regi-assistent og innspillingsleder ute på settet på til sammen ca.15 spillefilmer. Har også klippet flere dokumentar- / novelle- og kortfilmer, og Tv-serier.

Å klippe inspirer meg, klipping er refleksjon over det livet vi lever. Teknisk kunnskap og livserfaring er det som skal forløse den magien som ligger latent i filmhistoriene.

Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Hva betyr det for deg å undervise på DNF, og hva ønsker du å formidle til studentene?

Jeg ønsker at studentene som går på filmskolen skal få en høyere bevissthet rundt sitt filmatiske uttrykk. Håndtere de utallige virkemidlene innen visuell fortelling på en elegant måte, i tråd med det de ønsker å formidle. Og at alle blir i stand til å gi verdifulle bidrag til den norske filmbransjen, samt gjøre seg gjeldende internasjonalt. 

Jeg håper alle kommer til å stå støtt rundt egne kunstnerisk valg, når de senere skal ut i filmens vidunderlige og vanskelige verden.

Hva betyr studentene for deg som klipper, lærer du noe av dem?

Studentene er fine bidragsytere til mine egne tanker om klipping. Med sine refleksjoner og filosoferinger har jeg opplevd at de gir både oss lærere, og hele skolen, viktig input. Det er helt naturlig å lytte til den yngre generasjonen og deres opplevelser av filmens uttrykk. De skal gjennom sine filmer speile vår tid og forandringene de står i.

Hvordan arter livet seg for en filmklipper når du er i en klippeprosess?

En klippeprosess forandrer seg fra film til film. Det er aldri likt. De filmopptakene jeg får overlevert har alltid sitt eget univers. En klippers oppgave er å gå inn i dette unike landskapet og se hvilket potensial og liv som rører seg der, og som kan berøre tilskueren.

Som klipper konkretiserer jeg øyeblikkene, strekker stillheten, lar oss bli i de pinlige pausene, dveler ved det skumle, jager opp spenningen. Alt med ett mål for øye: å bygge opp relasjonene mellom personene i filmen, slik at deres handlingsmønstre blir troverdige.

Filmklippingen har stor innvirkning på hvordan filmhistorien oppleves. Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002
Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002

Latest articles

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

Tarjei Sandvik Moe Foto Camilla Pavlikova Sandland 2025 01 03 124407 uadu

Tarjei Sandvik Moe og kull 13-team fikk kortfilmstøtte

Året fikk en pangstart for kull 13-alumni manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding. Med produksjonsstøtte fra NFI får de realisert kortfilmen "Catilina" hvor Tarjei står for manus og regi og alle fagsjefer er fra kull 13.