Det var knyttet store forventninger til besøket, og det med god grunn. Bruno Delbonnel er en av verdens mest ettertraktede filmfotografer, spesielt kjent for sin stiliserte fargepalett hvor bildene får et helt spesielt gul -og grønntoneskjær. Scenografistudent Hallvard Hellem var blant dem som gledet seg til besøket:
- Jeg gledet meg veldig til å høre om hvordan en så profilert fotograf jobber med en produksjonsdesigner, samt lære hvordan vi kan få best mulig samarbeid med våre egne fotografer. Opplegget hans ville dessuten være en fin intro til farge-workshopen som scenografi og foto skal ha senere denne våren.
Delbonnel har fotografert filmer som "Across the Universe", "Big Eyes" og "Faust", men er kanskje mest kjent for "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", en film han forøvrig er gått lei av å snakke om. Han er desto mer interessert i å diskutere filmfotofaget, noe studentene dro nytte av.
På workshopens første dag fokuserte Delbonnel på hvordan fotografer og scenografer bør samarbeide om det visuelle uttrykket, og han ville øke bevisstheten rundt hvordan ulikt lys påvirker hvordan farger blir seende ut i scenografien. Han fortalte om hvordan han bruker musikk og abstrakt kunst som inspirasjonskilder i sitt arbeid framfor å se på stillbilder fra andre filmer. Han nevnte imidlertid et knippe filmer som hadde inspirert ham gjennom årene: "Rashomon", "Harakiri", "The Music Room", "Persona" og alt av Tarkovskij.
Neste dag jobbet studentene med lyssetting og scenografi i studio under veiledning av Delbonnel. Fotografene lyssatte selv med innspill fra den franske mesteren. Besøket ble avsluttet med en åpen masterclass og Q&A på Filmens hus i Oslo. Fotostudent Jan Bastian Marthinsen var svært fornøyd med workshopen:
- Dette var en ekstremt inspirerende kick-start på det nye året. Jeg fikk umiddelbart lyst til å gå ut og filme, teste og lære mer. Opplevelsen har gitt meg en større nysgjerrighet for faget.
Delbonnel er utdannet filosof og hadde mange interessante refleksjoner rundt film, og han rådet studentene til å stole på egne instinkter og kulturelle inntrykk, leke med form og dyrke en personlig stil.
Bruno Delbonnel er for tiden aktuell på kino med «Darkest Hour», et biografisk krigsdrama om Winston Churchill. Delbonnels fotoarbeid på filmen har gitt ham hans femte Oscar-nominasjon, og kanskje er det den filosoferende franskmannen som mottar gullstatuetten i år.