Dsc02386

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Storfint besøk

Da den fire ganger Oscar-nominerte filmfotografen Bruno Delbonnel, som er mest kjent for filmer som "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", "Inside Llewyn Davis" og "Harry Potter og Halvblodsprinsen" gjestet Den norske filmskolen, var det ikke helt uten ærefrykt fra studentenes side.

Det var knyttet store forventninger til besøket, og det med god grunn. Bruno Delbonnel er en av verdens mest ettertraktede filmfotografer, spesielt kjent for sin stiliserte fargepalett hvor bildene får et helt spesielt gul -og grønntoneskjær. Scenografistudent Hallvard Hellem var blant dem som gledet seg til besøket:

- Jeg gledet meg veldig til å høre om hvordan en så profilert fotograf jobber med en produksjonsdesigner, samt lære hvordan vi kan få best mulig samarbeid med våre egne fotografer. Opplegget hans ville dessuten være en fin intro til farge-workshopen som scenografi og foto skal ha senere denne våren.

Delbonnel har fotografert filmer som "Across the Universe", "Big Eyes" og "Faust", men er kanskje mest kjent for "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", en film han forøvrig er gått lei av å snakke om. Han er desto mer interessert i å diskutere filmfotofaget, noe studentene dro nytte av.

På workshopens første dag fokuserte Delbonnel på hvordan fotografer og scenografer bør samarbeide om det visuelle uttrykket, og han ville øke bevisstheten rundt hvordan ulikt lys påvirker hvordan farger blir seende ut i scenografien. Han fortalte om hvordan han bruker musikk og abstrakt kunst som inspirasjonskilder i sitt arbeid framfor å se på stillbilder fra andre filmer. Han nevnte imidlertid et knippe filmer som hadde inspirert ham gjennom årene: "Rashomon", "Harakiri", "The Music Room", "Persona" og alt av Tarkovskij.

Neste dag jobbet studentene med lyssetting og scenografi i studio under veiledning av Delbonnel. Fotografene lyssatte selv med innspill fra den franske mesteren. Besøket ble avsluttet med en åpen masterclass og Q&A på Filmens hus i Oslo. Fotostudent Jan Bastian Marthinsen var svært fornøyd med workshopen:

- Dette var en ekstremt inspirerende kick-start på det nye året. Jeg fikk umiddelbart lyst til å gå ut og filme, teste og lære mer. Opplevelsen har gitt meg en større nysgjerrighet for faget.

Delbonnel er utdannet filosof og hadde mange interessante refleksjoner rundt film, og han rådet studentene til å stole på egne instinkter og kulturelle inntrykk, leke med form og dyrke en personlig stil.

Bruno Delbonnel er for tiden aktuell på kino med «Darkest Hour», et biografisk krigsdrama om Winston Churchill. Delbonnels fotoarbeid på filmen har gitt ham hans femte Oscar-nominasjon, og kanskje er det den filosoferende franskmannen som mottar gullstatuetten i år.

Dsc02420

Bruno Delbonnel inne i dekken studentene hadde forberedt før han kom på besøk.

Dsc02420

Bruno Delbonnel inne i dekken studentene hadde forberedt før han kom på besøk.


Siste artikler

Cinema Synthetica premiere3

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.