Erlend Eirik Mo Main

Erlend Eirik Moe har gått bort

Kjære Erlend.


Vi snakket mye om Filmskolen. Om dokumentarens plass. Om det vi ikke fikk til. Og enda mer om det vi faktisk fikk til.
Som var din fortjeneste. Og som så mange takker deg for.
Ditt brennende engasjement for dokumentarfilmen,
som evner å formidle det aller mest essensielle – det ekte og det nære.
Akkurat som du selv var – ekte og nær.
Vi har hatt mange og lange samtaler om film, om livet, om utfordringer som møter oss og iblant blir uovervinnelige.
Du bygget opp dokumentarsatsingen på filmskolen.
Du loset de første studentene våre gjennom dette studiet og du hadde alltid dette brennende engasjementet.
Men det jeg husker deg aller best for er da jeg møtte deg og ansatte deg i ungdomsredaksjonen «U» i NRK på starten av 90-tallet;
et intuitivt, varmt og vakkert menneske med et utrolig engasjement for både oss som du jobbet med og for dem du møtte i programmene du laget.
Lunheten din, humoren din – den lille rare latteren som alltid satt løst.
Du skapte stor begeistring der du beveget deg – du var bare rett og slett en man likte å være rundt.
Så møttes vi igjen – også denne gang skulle jeg bli «sjefen din» – som vi tullet mye med – og gledet oss over.
Så ble den siste tiden altfor vanskelig.
Og vi fikk ikke avrundet som vi hadde håpet på,
da du avsluttet ditt åremål samtidig som studentene avsluttet med sin eksamen i fjor sommer.
Vi savnet deg den dagen.
Og vi kommer til å savne de møtene og de samtalene vi nå ikke vil få.
Du hadde et mål i din gjerning på skolen som jeg vil sitere deg på: «Å kunne bety noe avgjørende positivt for hver enkelt student jeg har foran meg, ikke bare en eller to, men ALLE».
Og ja - det fikk du til – du betydde noe avgjørende positivt – ikke bare for studentene dine, men for alle vi som var så heldige å få bli kjent med deg.


Karin Julsrud,

Dekan ved Den norske Filmskolen


Latest articles

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

TAKE246

T.A.K.E. - Industry seminar on IP, AI and ownership

"The clock is ticking. The only solution is a new ecosystem," says the renowned American indie producer Ted Hope on securing ownership of our future audiovisual storytelling. Hope is a keynote speaker at the seminar in Oslo on February 28.-29.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.