Screen Shot 2022 10 27 at 12 06 41 PM

Masteralumni Lisa Enes til prestisjefestivalen Clermont-Ferrand Photo: Regissør og manusforfatter Lisa Enes. Foto: Rasmus Eriksson

Etter at Lisa Enes ble uteksaminert fra Den norske filmskolens tredje masterkull i juni i år har hun blitt latt merke til med kortfilmen "Portør" som hun laget under studiet. "Portør" vant prisen for Beste norske kortfilm under BIFF (Bergen internasjonale filmfestival), skal vises på Minimalen i januar, og ble valgt ut til Nordic Talents pitchekonkurranse i september. Nordisk Film og TV-fond trakk henne frem som en av fire "2022 Nordic Talents to watch".

Film 3 Lisa Enes

"Portør" av Lisa Enes

Hva betyr det for deg å bli tatt ut til Clermont-Ferrand med kortfilmen "Portør"?

-Det betyr utrolig mye å få vist filmen på en så viktig festival. Det oppleves også som en bekreftelse på at tematikken er universell. Dette prosjektet handler jo om et yrke og en gruppe mennesker som alt for sjelden blir sett og lagt merke til, og da er det rørende for meg at filmen når så bredt ut. Det gjør meg også desto mer gira på å fortsette prosjektet i langformat.

I "Portør" skildrer du en ofte usynlig yrkesgruppe lengst ned i sykehushierarkiet. Hva var inngangen din til dette miljøet?

-Jeg har selv jobbet som portør i mange år, så dette er et yrke og et miljø jeg har mye kjennskap til. Jeg har selv følt på usynligheten som preger service-yrker som dette, og som generelt preger ufaglærte yrker. Jeg har følt et behov for å løfte frem de fantastiske menneskene jeg har møtt i arbeidshverdagen.

Jobben har lært meg mye og mine erfaringer fra disse årene i sykehuskorridorene, er bakgrunn for fiksjonsserien som kortfilmen "Portør" er en frittstående pilotepisode av.

Film 1

"Portør" av Lisa Enes

Du utviklet "Portør" under masterstudiet hvor fokus er på på kunstnerisk utforsking på veien mot masterprosjektet, hva betydde dette for prosessen?

-Fokuset masterstudiet har på den kunstneriske utforskningen gjorde at målet med hele prosessen har vært på å prøve og feile, ikke lage et produkt som kan vises frem.

Det at "Portør" nå får et liv som en selvstendig kortfilm, mener jeg skyldes at tilblivelsen har foregått i et trygt rom hvor det var lov til å ta noen sjanser og undersøke noen ting.

Jeg tar med meg noen metoder og samarbeidspartnere som jeg ellers ikke ville ha kunnet utviklet frem under et tradisjonelt forløp. Masterstudiet gav meg rom til å kunne snuble uten å være redd, da konsekvensene kun går utover meg selv. Jeg er veldig takknemlig over å ha tilbrakt tid på et studiet hvor det har vært lov til å gå på trynet.

Det har også vært avgjørende at studiet har vært så tett på bransjen i Oslo. Dette har gjort det mulig med nære arbeidsforhold med aktører i bransjen underveis.

Hvilke tema opptar deg som filmskaper?

-Et tema jeg ofte belyser i mine arbeider, er ulike former for hierarki. Det være seg i nære relasjoner, miljøer eller arbeidsplasser.

Jeg er også opptatt av at vi trenger fortellinger fra en arbeiderklasse som sjeldent representeres i dagens historiefortelling. Å kunne speile oss i mennesker vi faktisk kan kjenne oss igjen i, og som ikke defineres seg selv utifra det de jobber med.

Hvor går veien videre?

-Jeg er i tidlig utvikling med fiksjonsserien "Portør", og en produsent er knyttet til prosjektet. Vi skal fortsette å utvikle prosjektet i året som kommer.

I 2023 skal jeg også i produksjon av en ny kortfilm,"Barselrop", og ferdigstille musikkvideoen "Laks". Så mange gode ting med fine folk i møte!

Porter

"Portør" av Lisa Enes

Hvor går veien videre?

-Jeg er i tidlig utvikling med fiksjonsserien "Portør", og en produsent er knyttet til prosjektet. Vi skal fortsette å utvikle prosjektet i året som kommer.

I 2023 skal jeg også i produksjon av en ny kortfilm,"Barselrop", og ferdigstille musikkvideoen "Laks". Så mange gode ting med fine folk i møte!

Film 3 Lisa Enes

"Portør" av Lisa Enes

Film 1

"Portør" av Lisa Enes

Porter

"Portør" av Lisa Enes


Latest articles

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

TAKE246

T.A.K.E. - Industry seminar on IP, AI and ownership

"The clock is ticking. The only solution is a new ecosystem," says the renowned American indie producer Ted Hope on securing ownership of our future audiovisual storytelling. Hope is a keynote speaker at the seminar in Oslo on February 28.-29.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.