Typografi Profilhåndbok

Her kan du lese om våre profilfonter, til trykk og for skjerm.

Founders Grotesk

Profilfonten vår heter Founders Grotesk. Det er et typesnitt med nøytral og moderne personlighet. Den brukes til å skrive både overskrifter og brødtekst. Den har også blitt brukt til å produsere logoen vår.

I profilen vår bruker vi vektene Regular og Medium. Regular brukes til brødtekst, Medium brukes til overskrifter og utheving i brødtekst.

GZA

Gza er en display font, som betyr at den best egner seg når den blir brukt stort, derfor brukes den i overskrifter i kontrast med brødtekst, og til å fremheve viktige hendelser og begivenheter.

Systemfont – Arial

Profilens systemfont er Arial. Dette innebærer at Arial brukes i alle Office-programmer og dokumenter.

Fonten kommer i vektene Regular og Bold med tilhørende kursive versjoner. Bold brukes til overskrifter, mens Regular brukes til minste tekst detaljer som f.eks. datoer, adresse og kontaktinfo.

Systemfont – Century Schoolbook

Profilens andre systemfont er Century Schoolbook. Dette innebærer at Century Schoolbook brukes i alle Office-programmer og dokumenter.

Fonten kommer i vektene Regular og Bold med tilhørende kursive versjoner. Bold brukes til underoverskrifter, mens Regular brukes til brødtekst.

Font1
Font2