Mitt Lillehammer 3

Foto og tekst: Trude Lindland

51 nye filmstudenter møter Lillehammer

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte.  Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte.  Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt.  Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet? 

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet.  Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet .  Våre regissører skal skape karakterer med blant annet sårbarhet som en del av sitt følelsesregister og fortelle historier om mennesker hvor publikum kan kjenne seg igjen i de følelsene disse menneskene har.  Filmskapere, og regissører spesielt, bruker ofte sin egen erfaring i sitt arbeide.  På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

 Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet.  Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person.  En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi forteller historier.


Siste artikler

NATTRIKKEN 1 91 1 jpg content

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen klippet Oscar-nominerte «Nattrikken»

Masterstudent og kull 10-alumni Geir Fjermestad Rolandsen klippet den Oscar-nominerte kortfilmen «Nattrikken». Vegard Landsmark, også fra kull 10, er fotograf.

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Porter

Masteralumni Lisa Enes til prestisjefestivalen Clermont-Ferrand

Lisa Enes' "Portør", som ble laget på filmskolens masterprogram, er tatt ut til Clermont-Ferrand, verdens største og viktigste kortfilmfestival. Nylig fikk hun også produksjonsstøtte fra NFI til sin neste kortfilm. Les intervju med den talentfulle filmskaperen som vi gleder oss til å følge videre.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillinger er en unik mulighet for filmfeltet"

Den norske filmskolen lyser ut nye stipendiatstillinger i programmet “ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”. Ifølge ph.d. leder Trond Lossius representerer hele syv nye kunstfaglige stipendiatstillinger en unik mulighet for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Opptak fra infomøte om ph.d. stillinger 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo hadde vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og de syv ph.d. stillingene som er lyst ut innenfor ph.d. programmet "kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Du kan se opptak fra møtet her.

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINNS Utdanningskvalitetspris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte.