Mitt Lillehammer 3

Foto og tekst: Trude Lindland

51 nye filmstudenter møter Lillehammer

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte.  Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte.  Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt.  Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet? 

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet.  Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet .  Våre regissører skal skape karakterer med blant annet sårbarhet som en del av sitt følelsesregister og fortelle historier om mennesker hvor publikum kan kjenne seg igjen i de følelsene disse menneskene har.  Filmskapere, og regissører spesielt, bruker ofte sin egen erfaring i sitt arbeide.  På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

 Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet.  Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person.  En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi forteller historier.


Siste artikler

1 Gjensyn

Eksamensfilmen "Gjensyn" er student-Oscar finalist

Kull 12-eksamensfilmen Gjensyn er finalist i 50th Student Academy Award og skal konkurrere om student-Oscar i Hollywood i oktober.

53128044554 0d0663bc9b k

Vant Amanda for eksamensfilmen

Teamet bak kull 12-eksamensfilmen Superdupermegagigasingel vant Amanda for beste norske kortfilm på Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Selma Vilhunen17

Mestermøte med Selma Vilhunen

Møt den finske filmskaperen Selma Vilhunen i samtale med Maria Sødal i filmskolens lokaler i Oslo, 31. august kl 16. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix hvor Vilhunen viser sin siste film "Four Little Adults".

Screenshot 2023 09 26 at 12 13 53 PM

Kurs i virtuell produksjon

Filmskolen arrangerer kurs i virtuell produksjon for fotografer, produksjonsdesignere, produsenter og regissører i oktober 2023.

LEDELSE AV SPESIALISTER OKT23 IG

Ledelse av spesialister - kurs om avansert ledelse i praksis.

Meld deg på høstens intensive tredagers kurs i ledelse av spesialister rettet mot ledere i film-, tv- og spillbransjen.

Damer farge

Presentation of the artistic outcome of Cecilie Levy's PhD research

In her PhD research, screenwriter Cecilie Levy explores the language of spatial storytelling in VR. On June 20th to 22nd a vertical slice from the VR experience Finding Frida can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.