Mitt Lillehammer 3

Foto og tekst: Trude Lindland

51 nye filmstudenter møter Lillehammer

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte.  Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte.  Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt.  Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet? 

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet.  Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet .  Våre regissører skal skape karakterer med blant annet sårbarhet som en del av sitt følelsesregister og fortelle historier om mennesker hvor publikum kan kjenne seg igjen i de følelsene disse menneskene har.  Filmskapere, og regissører spesielt, bruker ofte sin egen erfaring i sitt arbeide.  På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

 Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet.  Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person.  En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi forteller historier.


Siste artikler

Hamza ved Myrens

-På masterstudiet har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Hamza Kader er skuespiller, manusforfatter og regissør. Nå er han snart ferdig med filmskolens master hvor han skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

"Klokken tikker. Den eneste løsningen er et helt nytt økosystem», sier den anerkjente amerikanske indie-produsenten Ted Hope som kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige audiovisuelle historiefortelling.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Onsdag 10. januar inviterer vi alle som er nysgjerrige på masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

En manusforfatters perspektiv i VR - Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer hun doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Person in a stylized cardboard wolf mask in a blue light.

"Lone Wolves Stick Together" immersive exhibition

PhD candidate Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). November 25th to 26th, you can experience the artistic outcome of her PhD in an immersive exhibition at the Norwegian Film School in Oslo.