Mitt Lillehammer 3

Photo and text: Trude Lindland

Strength in vulnerability

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte. Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte. Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt. Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Hvordan går det med den lille mannen?

 - Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, så han kan ikke vise for andre at han blør, forteller Håvard. 

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen 

- Satt på spissen, så ja, ganske lik, ler Håvard. Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her, avslutter Håvard.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet?

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet.  Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet.  Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.  Vi ønsker jo også å lage filmer hvor publikum kan kjenne seg igjen.  Filmskapere, og regissører spesielt, bruker jo ofte sin egen erfaring i sitt arbeide.  På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

 Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet.  Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person.  En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi lager film.


Latest articles

Screenshot 2025 02 07 at 16 23 07

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

Tarjei Sandvik Moe Foto Camilla Pavlikova Sandland 2025 01 03 124407 uadu

Tarjei Sandvik Moe og kull 13-team fikk kortfilmstøtte

Året fikk en pangstart for kull 13-alumni manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding. Med produksjonsstøtte fra NFI får de realisert kortfilmen "Catilina" hvor Tarjei står for manus og regi og alle fagsjefer er fra kull 13.