Mitt Lillehammer 3

Photo and text: Trude Lindland

Strength in vulnerability

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte. Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte. Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt. Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Hvordan går det med den lille mannen?

 - Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, så han kan ikke vise for andre at han blør, forteller Håvard. 

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen 

- Satt på spissen, så ja, ganske lik, ler Håvard. Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her, avslutter Håvard.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet?

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet.  Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet.  Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.  Vi ønsker jo også å lage filmer hvor publikum kan kjenne seg igjen.  Filmskapere, og regissører spesielt, bruker jo ofte sin egen erfaring i sitt arbeide.  På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

 Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet.  Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person.  En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi lager film.


Latest articles

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolves Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.

Elin Festøy foto Hanne Lovise Skartveit

Public PhD defense for Elin Festøy

Friday November 10th, Elin Festøy publicly defends her PhD in Artistic Research at The Norwegian Film School as the first candidate graduating from our new PhD programme. The event will also be streamed via zoom.

PH Dkurs19

New Ph.D. course: Artistic Research in Film and Related Audiovisual Art Forms.

HINN organizes a Ph.D. course in 'Artistic Research in Film and Related Audiovisual Art Forms.' The course is also open to external doctoral candidates, and the deadline for registration is December 1st.

IMG 0631

Oscar-silver to graduation film!

Class of 12's graduation film "Revisited" received a Student Academy Award last night. Director Iain Forbes and almost the entire team received the silver award during the ceremony in LA.

Iain og Tøri

Rapport fra LA og Student-Oscar

Kl 04:30 norsk tid 25. oktober er det premieutdeling i LA for årets Student-Oscar. Teamet bak eksamensfilmen Gjensyn er på plass i LA for å ta imot gull, sølv eller bronse i kategorien Narrative Shorts