Mitt Lillehammer 3

Foto og tekst: Trude Lindland

51 nye filmstudenter møter Lillehammer

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte. Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte. Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt. Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet?

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet. Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet . Våre regissører skal skape karakterer med blant annet sårbarhet som en del av sitt følelsesregister og fortelle historier om mennesker hvor publikum kan kjenne seg igjen i de følelsene disse menneskene har. Filmskapere, og regissører spesielt, bruker ofte sin egen erfaring i sitt arbeide. På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet. Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person. En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi forteller historier.


Siste artikler

NATTRIKKEN 1 91 1 jpg content

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen klippet Oscar-nominerte «Nattrikken»

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen har klippet den Oscar-nominerte kortfilmen «Nattrikken» . Han ble uteksaminert fra klippelinjen på kull 10 på filmskolens bachelorprogram. På foto finner vi en annen kull 10-alumni, Vegard Landsmark. «Nattrikken» kjemper om Oscar-statuetten i kategorien “Live action short”.

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillingar er ei sjeldsynt moglegheit for filmfeltet"

Den norske filmskulen lyser ut nye stipendiatstillingar i programmet “ph.d. i kunstnarleg utviklingsarbeid i film og liknande audiovisuelle kunstformer” i samarbeid med AMEK. Ph.d. leiar Trond Lossius understreker at utlysinga av heile sju kunstfaglege stipendiatstillingar representerer ei sjeldsynt moglegheit for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Infomøte om ph.d. stillingar 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo har vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og dei sju ph.d. stillingane som er lyst ut innanfor ph.d. programmet "kunstnarleg utviklingsarbeid i film og liknande audiovisuelle kunstformer"

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

Troels Linde vant HINNS Utdanningskvalitetspris 2022

Troels Linde får HINNs utdanningskvalitetspris for sitt arbeid med å etablere virtuell produksjon som tverrfaglig og kunstfaglig emne på den norske filmskolen. Prisen på 100,000 kroner ble delt ut under HINNs årsfest i dag.